ביטוח דירה שכורה

גם בשכירות כדאי לבטח? איזה סעיף בחוזה השכירות צריך לבדוק? לאיזה סעיפים כדאי לשים לב בחוזה ביטוח הדירה? כל התשובות בפנים.

כולנו יודעים שביטוח דירה במעמד רכישת דירה חדשה הוא חיוני בכדי לבטח את ההשקעה שלנו בה והרכוש הנמצא בה. עם זאת, על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון מעל ל - 30% מאזרחי ישראל עדיין גרים בנכסים שאינם בבעלותם. כלומר, חלק גדול מאיתנו אינם בעלי דירות או בתים, ולבטח תוהים האם ביטוח דירה רלבנטי בכלל עבורנו בשלב זה בחיינו. בכתבה הבאה נפרוש בפניכם את כל הסיבות להתעסקות עם ביטוח דירה בתקופת השכירות.

ברוב חוזי השכירות מפורטים מפורשות נושאים כגון חובות תשלום מים, ארנונה וחשמל, דמי שכירות חודשיים, ערבים לדמי השכירות ועוד. בנוסף לאלו ברוב החוזים הסטנדרטיים מפורט גם נושא ביטוח דירה – המטיל ברוב החוזים את האחריות לביטוח מבנה הדירה על השוכר. עם זאת רבים מהשוכרים כלל אינם מודעים לסעיף זה בחוזה, ואינם טורחים לרכוש ביטוח דירה לנכס שהינו זמנית באחריותם. השוכרים האלה לרוב גם לא מגלים כלל על הסעיף הזה, הרי אסונות ובעיות מבניות אינם דבר שקורה כל יום, וכך הם ממשיכים לשכור דירות במשך השנים ללא ביטוח שיכסה אותם במקרה של תקלה במבנה הדירה.

איזה סעיף בחוזה השכירות צריך לבדוק?

אם אתם שוכרים אחראיים העוברים בדקדקנות על כל סעיף וסעיף בחוזה, ומעולם לא נתקלתם בסעיף המסדיר אחראיות על ביטוח הדירה, אין הדבר אומר כי ביטוח דירה אינו רלבנטי בעבורכם. האחריות לביטוח מבנה הדירה, במידה ולא פורט אחרת בחוזה, נופל ישירות על השוכר את הנכס. זאת אומרת שבמידה וקרה דבר זה או אחר לנכס אותו שכרתם ולא טרחתם לרכוש ביטוח מבנה לדירה, בעל הדירה רשאי לדרוש מכם לכסות מכיסכם את עלות הנזקים לדירה.

עם זאת במקרים רבים בעל הנכס טרח לרכוש ביטוח למבנה הדירה ועלותו כבר כלולה בעלות דמי השכירות החודשיים. במקרים אלה חשוב לעבור על כל סעיפי החוזה ולוודא שאינכם משלמים על ביטוח דירה נרחב או שהאחריות על תיקונים כגון פיצוץ צנרת או חיווט החשמל בדירה אינה מוטלת עליכם. ברוב החוזים הדברים הללו מוסדרים בצורה הוגנת, אך תזכרו שאם סעיף מסוים לא נראה לכם הגיוני, תמיד כדאי להעלות את הנושא לדיון מול בעל הבית לפני החתימה על החוזה. פעמים רבות בעלי הדירות מוכנים להתגמש בשביל השוכר.

 

לאיזה סעיפים כדאי לשים לב בחוזה ביטוח הדירה?

עברנו על הנושאים החשובים לבדיקה בחוזה השכירות ומול בעל הבית, כעת ניגש לסיקור קצר של הנושאים החשובים לבדיקה בחוזה ביטוח הדירה:

זכות השיבוב – חשוב לוודא שחוזה הביטוח כולל וויתור על זכות השיבוב וכי הוויתור הינו הדדי – בעבור בעל הנכס והשוכר כאחד. זכות השיבוב הינה הזכות של חברת הביטוח לתבוע פיצויים מהאחראי לנזק בדירה – המשכיר או השוכר. הויתור על זכות השיבוב מבטיח, למשל, כי אם תפרוץ בדירה שרפה בגלל קומקום חשמלי שקיצר, בעל הדירה יקבל פיצויים מחברת הביטוח ואתם לא תקבלו תביעה מחברת הביטוח על הנזק שנגרם.

סעיף אחריות צולבת – סעיף זה הינו סעיף חשוב המעניק כיסוי במקרה של פגיעות צד שלישי בגלל רשלנות של המשכיר או השוכר של הדירה. במידה וגוף שליש יפגע בתחומי הדירה, הביטוח יכסה כל פגיעה או פציעה אשר תגרם לו. חשוב לוודא כי במסגרת הפוליסה וסעיף האחריות הצולבת לא מופלות עליכם, השוכרים, אחריות רבה מדי על פגיעות ונזקים.

בכל מעמד חתימת חוזה שכירות על נכס חשוב לעבור על כלל הסעיפים ולוודא שהינכם בקיאים בהם ויודעים בדיוק מה הן החובות שלכם ומה הן החובות של בעל הנכס. במידה וקיים סעיף שאינו נראה לכם הגיוני אל תחששו לעלות אותו לדיון מול בעל הנכס ו/או חברת הביטוח.