מה צריך לבדוק ולחשב כאשר רוכשים קרקע?

רכישת קרקע חקלאית ללא בדיקות מתאימות היא בלתי אחראית ועלולה לעלות לכם לא מעט כסף. עוד על הבדיקות החשובות בכתבה הבאה.

מה צריך לבדוק ולחשב כאשר רוכשים קרקע?

 

כל מי שרוצה לקנות קרקע חקלאית כהשקעה, חייב לקחת כמה נתונים חשובים בחשבון. עליו לברר לפני הכל מהו המצב של הקרקע (האם היא מופשרת ויש לה את כל האישורים), מהי העלות שלה, את כל נושא המיסוי ואלה הן רק חלק מהבדיקות. רכישת קרקע ובעיקר קרקע חקלאית ללא בדיקות מתאימות היא בלתי אחראית ועלולה לעלות לכם לא מעט כסף. עוד על הבדיקות החשובות והחישובים שיש לבצע לפני רכישת קרקע בכתבה הבאה.

 

רכשתם קרקע? עליכם לבצע מספר בדיקות חשובות!

 

לאחר שאיתרתם קרקע המתאימה לצרכים שלכם הגיע הזמן לערוך כמה בדיקות ולאחר מכן לחשב כמה חישובים. ללא הבדיקות והחישובים הללו, ההשקעה שלכם עלולה לרדת לטמיון. הבדיקה החשובה ביותר היא בנוגע למצב הקרקע. אם הקרקע היא מופשרת וניתן לבנות עליה נדל"ן פרטי או מסחרי זהו מצב אחד, ואם המדובר בקרקע לא מופשרת זהו מצב אחר לחלוטין. קרקע לא מופשרת (ובמיוחד קרקע חקלאית), לא שווה הרבה כל עוד לא ניתן לבנות עליה, אך היא יכולה להיות שווה הרבה מאוד בעתיד - לאחר שתופשר ויהיו לה את כל האישורים הנדרשים. ישנן שאלות רבות שיש לברר את התשובות עליהן, למשל -  מתי תופשר הקרקע, אילו פרוצדורות יש לבצע, האם הרשות המקומית מעודדת הפשרת קרקעות ועוד. בדיקה חשובה נוספת היא בכל הנוגע לבעלים של הקרקע. כדאי מאוד לברר לעומק שהאדם המציג את עצמו כבעלים של הקרקע, הוא אכן הבעלים הרשמיים ושיש לו את כל האישורים לכך. ניתן לבקש את אישורי הבעלות באופן עצמאי או באמצעות עורך דין איכותי המבין בתחום. מעבר לבדיקה באשר למצב הקרקע ולבעלים של הקרקע, יש לוודא כי אין לה שעבודים או חובות. עליכם לעשות הכל על מנת להימנע מרכישת קרקע משועבדת או קרקע שיש עליה חובות (אותם אתם תאלצו לשלם בסופו של דבר לאחר הרכישה). חשוב גם לבדוק מהו הייעוד של הקרקע וכי אכן ניתן לשנות את הייעוד (למשל מקרקע חקלאית לקרקע מסחרית). לאחר כל הבדיקות הללו חשוב לברר גם את נושא המיסים, וכמובן גם לבצע חישובי כדאיות כלכלית של הרכישה.

 

חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום!

 

לכל אורך הדרך, כדאי מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום, למשל עם עורך דין לגבי כל החלק המשפטי והמיסויי (רצוי עורך דין המבין בנדל"ן, מיסים וחוזים), עם שמאי לגבי הערך של הקרקע, עם איש נדל"ן בכל הנוגע לאיתור הקרקע, וכמובן גם עם כלכלן או רואה חשבון בנוגע לחישובי רווח אפשריים. מומלץ לנסות ולחשב באופן מדוייק ככל האפשר, את סיכויי הרווח מהעסקה. בחישוב יש לקחת את כל הפרמטרים המרכזיים בחשבון - הערך ההתחלתי של הקרקע, הזמן שנדרש להפשרת הקרקע, המחיר ששולם עבור הקרקע וכמובן גם כל המיסים שיש לשלם. שקלול של הפרמטרים הללו וכן של פרמטרים נוספים, ייתן לכם בדרך כלל הערכה סבירה בנוגע לסיכויים שלכם להרוויח מההשקעה. כמובן שאיש מקצוע איכותי המבין בתחום יוכל לסייע לכם בהערכה שלכם ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם מומחים אמינים ובעלי ניסיון!

 

לרשימת מגרשים