מדוע מרפסות קורסות?

מה הן הסיבות המרכזיות לקריסת מרפסות? כיצד מונעים את קריסת המרפסות? כל התשובות בפנים.

לאחרונה התרחשו בישראל מספר מקרים של קריסת מרפסות, אשר היו מסוכנים מאוד, סיכנו חיי אדם וגם עלו לא מעט כסף לבעלי המרפסות. גם בחו"ל מקרים אלה קורים (ולא רק בישראל), ובהחלט יש דרכים למנוע את קריסת המרפסות. אז מדוע מרפסות קורסות בישראל מדי פעם? ננסה לענות על כך בכתבה הבאה.

 

הסיבות המרכזיות לקריסת מרפסות

ישנם גורמים רבים שיכולים לגרום לקריסת מרפסות, ובראש ובראשונה - הגורם האנושי. יש לא מעט בעלי מקצוע האחראים על בנייה נכונה ותקינה של בתים ובניינים - מהנדסים, אדריכלים, מפקחים, מנהלי בנייה, מנהלי עבודה ועוד. כל איש מקצוע אחראי לתחום שלו וכאשר איש מקצוע מסויים לא עושה את עבודתו נאמנה, מרפסות עלולות לקרוס ואף גרוע מכך (למשל קריסה של חדרים או בניינים שלמים). למזלנו בישראל רוב אנשי המקצוע הם איכותיים ולכן אין יותר מדי מקרים של קריסת מרפסות, אך בכל זאת, כאשר זה קורה, בדרך כלל האשם הוא בגורם האנושי. האדריכלים והמהנדסים המתכננים את הבניינים חייבים לעבוד בצורה מקצועית ככל האפשר ולתכנן את המבנים בצורה כזו שהם יחזיקו מעמד. זוהי הסיבה לכך שהם לומדים שנים ארוכות, מתמקצעים ועוברים מבחנים רבים (וקשים).

 

 ללא רישיון לא ניתן לעבוד כמהנדס או כאדריכל מכיוון שלעבודה שלהם יש השפעה מכריעה על איכות המבנים. גם למפקח על הבנייה יש תפקיד חשוב ואפילו חשוב מאוד. לכל פרוייקט בנייה יש בדרך כלל מפקח הדואג שהכל יתנהל כשורה ועל פי כל התקנות, החוקים והנהלים. תפקידיו של המפקח הם רבים ומגוונים, והוא איש המקצוע שבודק בשטח שהבניין נבנה על פי הנהלים. גם למנהל העבודה האחראי על אנשי המקצוע העוסקים במלאכה (בנאים, אנשי חשמל, צבעים, שיפוצניקים וכו'), יש חשיבות רבה. ובמילים אחרות - כאשר אנשי מקצוע איכותיים ומקצועיים הסיכויים שמרפסות יקרסו קטנים מאוד ואילו כאשר אנשי המקצוע אינם מקצועיים ו"מפשלים" - הסיכויים לכך עולים. מעבר לגורם האנושי יש גם את גורם הטבע - רעידות אדמה, מזג אוויר קיצוני, הוריקנים וכו'. בישראל מפגעי הטבע הם מעטים מאוד אך חשוב לדעת כי גם הם עלולים לגרום לקריסה. לכן, כדאי מאוד לחזק בניינים שנבנו לפני 1980 במסגרת תמ"א 38 או תכניות חיזוק אחרות.

 

כיצד מונעים את קריסת המרפסות?

כנגד מפגעי טבע אין לנו יותר מדי לעשות (מלבד חיזוק הבניינים מפני רעידות אדמה), אך על הגורם האנושי אנו בהחלט יכולים לשלוט. כל אדם שמתכנן פרוייקט חדש, בונה בית או משפץ את דירתו, חייב לעשות הכל על מנת לעבוד אך ורק עם אנשי מקצוע איכותיים, בעלי ניסיון, שם ומוניטין, ורצוי גם עם המלצות חמות מלקוחות מרוצים. אין כל ספק כי בחירה מושכלת של אנשי המקצוע שתעבדו עימם, תוריד מאוד את סיכויי הקריסה. בתחום רגיש כמו תחום הנדל"ן, אנשי המקצוע הם לב העניין ומהנדס, אדריכל או מפקח איכותיים, יכולים להוות את ההבדל בין בניין איכותי וחזק ולבין בניין בו מרפסת עלולה לקרוס.

 

אז אל תתעצלו וערכו סקרי שוק, השוו מחירים והצעות, קבלו המלצות ועבדו רק עם הטובים ביותר בתחום (במסגרת התקציב שלכם כמובן).

לדף חברות בניה