גורדי שחקים

גורדי שחקים נשארו עדיין במחלוקת. הם אומנם עונים על הבעיה של הישחקות עתודות קרקע, אולם יותר מכך הם מבטאים עוצמה כלכלית, וישנם כאלה שאומרים כי הם עושים זאת תוך פגיעה לרעה בסביבת החיים האורבאנית

דירות למכירה בגורדי שחקים נחשבו תמיד לסמל סטאטוס, ואין הדבר מפתיע, היות והיוו ערובה ליכולתו הבלתי מתפשרת של המין האנושי לפרוץ את גבולות הטבע. בני אדם תמיד ניסו לדגדג מעט את השחקים. המצרים היו הראשונים שבנו, במאה ה-26  לפנה"ס, את הפירמידות בגיזה שמתנשאות לגובה של 146 מטרים.מימי הביניים ואילך ניתן לראות באירופה כנסיות מונומנטאליות אדירות שמלמדות על הצורך של האדם לבקע ולבתק את קו הרקיע. אולם עד המאה ה-19 לא היה נהוג לבנות ביניים מעל 6 קומות, משום שעלייה של מספר רב כל כך של מדרגות לא הייתה מעשית וכן משום שלא הייתה טכניקה לספק זרימת מים מעל 50 מטר.

  

חידושים טכנולוגיים ותעשייתיים הם שאפשרו את בנייתו של גורד השחקים הראשון ב-1885 בשיקגו. הבניין התנשא לגובה של 10 קומות- גובה מרשים במונחי התקופה. הוא הכניס חידוש לתחום הבניין בדמות שלד פלדה התומך בקירות המבנה, והייתה זו פריצה בתחום הבנייה לגובה. בערים כגון שיקגו לונדון וניו יורק, וגם מלבורן באוסטרליה, החלה קדחת של בנייה לגובה לקראת סוף המאה התשע- עשרה, שנתקלה בקיתונות של ביקורת בשל שיקולי אסתטיקה (הבניינים העצומים נחשבו כמפלצות הפוגמות בקו האופק), כמו גם בבעיות טכניות ובטיחותיות רבות- בשל שיקולים אלה, ניבנו עד אמצע המאה ה-20 רק מעט גורדי שחקים באירופה. (גורד השחקים הראשון באירופה ניבנה ב-1925 בשטוקהולם, שוודיה).

  

באמצע שנות ה-60 החליט המהנדס פזלור חאן שמרובע זה משעמם, והכניס שינויים משמעותיים לתחום גורדי השחקים. הוא פיתח שיטה הנדסית העושה שימוש במבנים צינוריים, שאפשרו בנייה יצירתית יותר מן המבנה המרובע שאפשרה הבנייה המבוססת על שלד פלדה שהייתה נהוגה עד אז. בשל כך, החל משנות ה-70 ניתן לראות גורדי שחקים בעיצובים פוסט מודרניים ומיוחדים- בניין בורז' דובאי הוא אחת הדוגמאות האחרונות והמפורסמות לבנייה מסוג זה.

  

גורדי שחקים נשארו עדיין במחלוקת. הם אומנם עונים על הבעיה של הישחקות עתודות קרקע, אולם יותר מכך הם מבטאים עוצמה כלכלית, וישנם כאלה שאומרים כי הם עושים זאת תוך פגיעה לרעה בסביבת החיים האורבאנית- גורד שחקים מטיל צל ענק על סביבתו, ובסביבה בה יש כמה גורדי שחקים יש מעט שמש והרבה פרוזדורים הגורמים ליצירת פרצי רוחות.

 

אז מי הכי גבוה?

העשורים הראשונים של בניית גורדי השחקים עמדו בסימן של תחרות בין אדריכלי ניו יורק ושיקגו על תואר הבניין הגבוה בעולם, כאשר מ- 1895 ידה של ניו יורק הייתה על העליונה עם בניין "אמריקן סורטי".  בניין הקרייזלר שנבנה ב-1930 ובניין האמפייר סטייט שניבנה ב-1931 היו במשך שנים הבניינים הגבוהים בעולם. ב-1972 הפכו התאומים של מרכז הסחר העולמי לנושאי התואר. בניין הסירס, הבניין הראשון שניבנה בשיטת הצינורות, לקח להם את התואר ב-1974. ב-1998 התואר עובר למזרח לקואלה למפור במלזיה, לתאומי פטרונס, ואח"כ לטיוואן ב-2004 עם בניין טאייפי 101.  אלוף העולם כיום הוא הבורז' דובאי.

  

בחינה של גורדי השחקים הגבוהים ביותר העתידים להיבנות (מועדון אקסקלוסיבי שאם אתה בגובה של פחות מ-550 מטרים  אין לך כניסה אליו) משקפת את הטרנד העולמי בו הכוח כלכלי נודד, לאט ובבטחה, כלפי המזרח. הודו, פקיסטאן,  נסיכויות המפרץ וסין הן הכוכבות ברשימה זו. לניו יורק ושיקגו אין זכר, ונראה שההתחרות על הבניין הגבוה ביותר, כמו גם על דברים אחרים, כבר עזבה את מחוזותיהן.