אייל גבאי: גורמים בממשלה מפחדים מירידת מחירי הדיור שעשויה לפגוע במוסדות פיננסיים ובאנשים פרטיים

מנכ''ל משרד רוה''מ היוצא הודיע כי הפיתרון שלו המתינו ראשי המחאה לפיקוח על מחירי השכירות הוא הזוי. לדבריו, ''מי שמבין קצת בפוליטיקה מבין שהצבעה או אי הצבעה על מסקנות טרכטנברג לא קמה ונפלה על

כתבתה של שירלי ששון-עזר מהאתר כלכליסט

"חלק מחברי ועדת טרכטנברג לא אהבו את העיסוק בנושא דיור בר השגה", כך אמר אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה שמסיים את תפקידו בימים אלה בכנס של המועצה הארצית לתכנון ובנייה אליו הגיע כדי להציג את מסקנות ועדת טרכטנברג בתחום הדיור. גבאי אף הוסיף כי בשיחות פתוחות וסגורות ישנם גורמים בממשלה שמפחדים גם מנושא ירידת המחירים הצפויה שעלולה להסב נזק למוסדות פיננסיים ולאנשים פרטיים.

 

בנושא הכישלון של ראש הממשלה לאשר את מסקנות הוועדה בממשלה אתמול אמר גבאי: "מי שמבין קצת בפוליטיקה מבין שהצבעה או אי הצבעה לא נקבעה רק בגלל הדיור הציבורי אלא גם נושא הקריטריונים במכרזי המחיר למשתכן". בכך רמז גבאי למאבקם של שרים בש"ס לא לאשר את מסקנות הוועדה במידה והקריטריונים במכרזים אלה אשר בהם יזמים מתחרים על מחיר הדירה הסופי הנמוך ביותר, מכרזים שהפכו כלי של המדינה לייצור דירות מוזלות בכ-20% ממחירי השוק, ישתנו ולא יתנו עדיפות למשפחות מרובות ילדים.

 

לפרוץ את גבולות הפריפריה כשיהיה לה מה להציע

 

"הייתה תפיסה שניתן לחנך אנשים איפה לגור ובמה לגור. התפיסה של הממשלה שניתן לחנך את האזרחים התפוצצה בפרצוף", אמר גבאי. "השיא של זה היה להחליט להפסיק לתכנן במרכז ב-2008. בסופו של דבר מדינת ישראל תצטרך לפרוץ את גבולות חדרה-גדרה, אבל היא תעשה את זה כשיהיה לה מה להציע לשם. לא פערי המחירים יעשו זאת. צריך לעשות את הפריפריה יותר נגישה, יותר מעניינת. מי שמסתכל על דו"ח טרכטנברג יכול לראות שבנושא יום לימודים ארוך למשל התוצאה מוטת פריפריה".

 

למרות דבריו אלה של גבאי הוא לא הסביר כיצד הוועדה נתנה מענה לפריצת הדרך לפריפריה.

 

גבאי דיבר על השנה האחרונה בה תפקידים רבים בתחומי התכנון והבניה לא אוישו: "הייתה לנו תקופה קשה מאוד כשאין מנכ"ל משרד פנים, כשאין מנהל מינהל תכנון, כשכסאו של מנהל מינהל מקרקעי ישראל מתנדנד. אם במערכת חסר מי שיוביל אותה היא לא תוכל להתמודד עם העניין הזה, ואני חושב שמעבר לכל דו"ח וכל מסקנה אנחנו נמצאים כעת במצב שהתפקידים מאוישים, אז יכול להיות שחסר בסיס חוקי, אבל עצם זה שהצוות נע קדימה יביא לשינוי נרחב".

 

"אין שפנים מהכובע"

 

"אני שומע את הביקורת ואני רוצה לומר שאין כאן שפנים מהכובע" אמר גבאי. "מי שחשב שאחרי שנתיים שבה הממשלה מודעת לבעיית עליית המחירים יהיו כאן שפנים טועה. היו רעיונות הזויים כמו פיקוח על שכר דירה. ההנחה שמי שמשכיר את הדירה הוא החזיר המנשל ומי ששוכר הוא החלש והמסכן היא הנחה שניתן להפריך אותה באלפי מקרים".

 

בנושא מדיניות תחום התכנון אמר גבאי: "הממשלה צריכה לקבוע את החזון לועדות התכנון והבנייה. אנחנו הצענו חזון שמדבר על פיתוח והתחדשות עירונית ומי שיושב ומנסה להבין מדוע המחאה פרצה דווקא ברוטשילד, אז בסופו של דבר במרכז תל אביב יש אפשרות לגור ולצרוך באותו מקום. זה נבע מהמירקם העירוני שהיה קיים בתל אביב וקיים פחות בערים אחרות. בעיר שלי מודיעין כשהבת שלי הולכת לתנועת הנוער בשבת, חצי שעה הליכה זה כבר בעייתי. בתל אביב הסניף היה במרחק 10 דקות. יש הרבה מה לעשות בתחום הזה ובמקביל יש לחזק את הקשר בין המרכז לפריפריה".

 

גבאי הציג את מסקנות הוועדה בדו"ח בו כלולים 27 צעדי מדיניות. היעדים שאותם הציג כוללים: תכנון ושיווק של כ-200 אלף יחידות דיור על קרקע המדינה, מתוכן 40 אלף יחידות לדיור בר השגה, חיזוק ועדת החסמים, הורדת מחיר המינימום במכרזי הקרקע ובניית לפחות 250 אלף יחידות דיור.

 

קידום הפרויקטים שעליהם דיבר גבאי כוללים 15 אלף יחידות דיור בגוש הגדול בתל אביב, למעלה מ-20 אלף יחידות דיור במתחם תע"ש ברמת השרון, 15 אלף יחידות דיור במחנה צריפין ועוד 10 אלף יחידות דיור במודיעין. בנוסף קידום 1,300 יחידות במתחמי פינוי בינוי בתל אביב ועוד אלפי יחידות דיור בפרויקטים דומים בערים נוספות.

 

פיתרון נוסף שהוצג הוא הכפלת הארנונה על דירות ריקות במטרה לתמרץ את בעליהן להוציא אותן להשכרה בשוק. לדבריו, מדובר בקנס שיתמרץ גם את ראשי הערים באיתור הבעלים משום שהוא מאפשר גביה שמכניסה כסף לקופת העירייה.

 

גבאי הציג את הפיתרון של הוועדה למאבק בספקולציה במקרקעין. על פי הנתונים ישנן כיום קרקעות ובהן 13 אלף יחידות דיור שיכולות לצאת כבר עכשיו לבנייה. בקרקעות עליהן תכניות מאושרות שבעליהן יחליטו לא לבנות יוטל מס בסך 10% משווי הפרויקט העתידי. המטרה היא לתמרץ את היזמים לצאת לבנייה באופן מיידי ולשחרר את הדירות הללו לשוק.

 

גבאי הציג את מסקנות הוועדה בנושא האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והבדואית. לדבריו הוועדה החליטה להמתין ולבדוק כיצד תפעל תכנית 13 היישובים (תכנית שאושרה בממשלה במרץ 2010 ובה נכללים 13 יישובים ערביים שקיבלו תקציב לנושא התכנון, הסדרת הבנייה הלא חוקית, אישור תכנית מתאר ליישוב וכן תקציבים שעברו לנושאי חינוך, טיפול באלימות ועוד). בנוסף אמר גבאי כי הוועדה דיברה על הקמת יישוב ערבי חדש בחמש השנים הקרובות.

 

בתחום הסיוע לסטודנטים הוועדה החליטה על בניית 10 אלף יחידות דיור לסטודנטים וסיוע בבניית דיור ציבורי לקשישים זכאים.

 

"אנחנו חושבים שגם אם יהיה איתות קטן לירידת מחירים למטה זה יכול לעשות שינוי גדול. אני חייב לציין כי בתוך הממשלה יש גם מי שחושש מנפילה לצד השני. אם מחירי הדיור ירדו אז הרבה מוסדות פיננסיים וגם אנשים פרטיים ימצאו בבעיה"


כתבתה של שירלי ששון-עזר מהאתר כלכליסט