אטיאס: ''אם נקפא על השמרים מצב הדיור עלול להתדרדר''

שר השיכון והבינוי בכנס של גלובס והתאחדות הקבלנים: ''יש לנו עכשיו 70 אלף יח''ד בבנייה פעילה. צריך לצפות לגידול בהיקף התחלות הבנייה''. ראש עיריית ת''א: מינהל מקרקעי ישראל מתנהג כמו יזם פרטי ומוכר לכל המרבה במחיר

כתבתו של דותן לוי מהאתר כלכליסט

"אנחנו נמצאים בתקופה שבה ניתן לבצע שינוי אבל אם נקפא על השמרים המצב יהפוך להיות גרוע יותר", כך אמר שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, בכנס של גלובס והתאחדות הקבלנים בתל אביב. "חוסר ההיצע בקרקעות נובע מהזנחה של למעלה מ-10 שנים. זה לא עוזר שיש תוכניות על המדף. אם יש עליהם חסמים תכנוניים לא ניתן לתרגם את הקרקעות ליחידות דיור וזה אומר שזה חסר משמעות ולא נוכל להוציא אותם לשיווק", הוסיף.

 

לדבריו, סביבת הריבית הנמוכה בשנת 2009 היתה אחת הבעיות שעודדו את המשקיעים להיכנס לענף, וגם כשעלתה היא לא הפכה להיות בלתי משתלמת עבורם. "צריך לזכור שהמשקיעים הם אלה שרוכשים את הדירות הזמינות ביותר למגורים וזה הופך את המשקיעים למתחרים ישירים עם הזוגות הצעירים".

 

עוד אמר אטיאס, כי היקף היחידות ששווקו ב-2010 עמד על 34 אלף יחידות דיור. "זה מספר שיא אבל זה עדיין לא מספיק. אנחנו נמצאים במאבקים לבצע שינוי ארגוני מבני בתוך מינהל מקרקעי ישראל שישנה את תמהיל העובדים, את הפוקוס שלהם. למרות זאת המינהל ומשרד השיכון עשו מאמצים עילאיים והצליחו בהיקפי השיווק. יש לנו עכשיו 70 אלף יח"ד בבנייה פעילה. השיווקים שיצאו ב-2010 יחלו לצאת אל השוק השנה וצריך לצפות לגידול בהיקף התחלות הבנייה". 

 

לגבי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה אמר אטיאס, "הצעתי לראש הממשלה להפריד את התכנון מהרישוי, אני חושב שזה יסייע לקדם בנייה מהר יותר. ב-2011 אנחנו יכולים להגדיל את ההיקף משמעותית ובלבד שיהיו מסלולים מתאימים. אנחנו רוצים לעודד ראשי רשויות לאפשר יחידות דיור קטנות. זה מוצר שחלק מראשי הערים חושבים שהוא מושך אוכלוסיה חלשה. אני לא חושב שזה נכון אבל גם אם כן באוכלוסיה הזו לא צריך לטפל? צריך להפסיק עם הדבר הזה. יש החלטה והנחיה למשרד הפנים לתכנן לפחות 20% דירות קטנות", אמר אטיאס.

  

בהמשך הכנס אמר נסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, כי צריך להעביר את כל התכנון לידי שליטה של גורם אחד, תחת משרד השיכון והבינוי. "הוא האחראי על השיכון אז שייקח על עצמו גם את התכנון. גם צעדי בנק ישראל להעלאת הריבית מקשים על הזוגות הצעירים לרכוש דירות ולקחת משכנתאות. אני לא רוצה למתוח ביקורת על בנק ישראל אבל כל הטריקים האלה לא עזרו כדי לבנות אפילו דירה אחת בישראל".

  

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אמר: "אל תביאו עוד עובדים זרים, זו לא הבעיה של ענף הבנייה. הענף הזה צריך להתייעל וצריך לחשוב קדימה. אני אומר את זה מטעמי ציונות. עיריית תל אביב לא מתנגדת להתחדשות עירונית. זה עצוב שהנדל"ן הופקר לידיים פרטיות אבל הכתובת הייתה על הקיר. זה עוד סימפטום של חוסר הניהול של ממשלת ישראל. זה מתחבר להכל, לכיבוי אש, לתשתיות, לעובדים בלתי חוקיים ועוד. זה מתחבר להכל כי אין תוכנית ופתאום כולנו מופתעים. הגעתי לעיריית תל אביב ממקום שבו מתכננים קדימה. במדינת ישראל יוצרים משבר ואז מחפשים איך לפתור אותו, ככה זה עובד".

 

חולדאי אמר עוד, "כשההנחיות למינהל מקרקעי ישראל הן לא לדאוג לדיור ציבורי אז הוא מתנהג כמו יזם פרטי ומוכר לכל המרבה במחיר. הוא רוצה למקסם את המחירים. לגבי התחדשות עירונית, התמ"א הזו לא מחזקת את הבניינים היא מציעה עוד חדר וממ"ד אבל הם שכחו דבר אחד, היא לא מחזקת את הבניין. וכשאנחנו בעיריית תל אביב אומרים את זה אז קוראים לנו בירוקרטים. כל קבלן שיבוא עם תמ"א 38 מסודרת יקבל היתר, אנחנו לא נגד".

 

המשנה לנגיד בנק ישראל הפרופ' צביקה אקשטיין אמר בכנס: "היזמים ובעלי הקרקעות הם המרוויחים הגדולים מהעלייה במחירי הדירות. מ-89 ועד 96 מחירי הדיור עלו בכ-9% מדי שנה וזה בא בגלל העלייה לישראל. אבל בשנים שעד 2007 הייתה ירידת מחירים של 24%. היום אנחנו נמצאים 6.5% מעל מחירי הדירות בשנת 1996. נכון זה גרף מדאיג אבל זו לא קטסטרופה. זה קרה בגלל חוסר תכנון. למעשה אנחנו נמצאים במחסור של 40-60 אלף יחידות דיור בלבד וכבר היום נבנות יחידות דיור רבות. הריבית הנמוכה ב-2009 והנגישות הגבוהה למשכנתאות מהווים גורם משמעותי בעליית המחירים. היזמים ובעלי הקרקע הרוויחו מהעליה במחירי הקרקע".



כתבתו של דותן לוי מהאתר כלכליסט