אזור מחכה לצעירים אך תלויה בפינוי־בינוי

הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית שנועדה להכפיל את אוכלוסיית אזור. ראש המועצה המקומית אריה פכטר: ''מתחמי הפינוי־בינוי תקועים מכיוון שמינהל מקרקעי ישראל החליט להערים קשיים''

כתבתה של שירלי ששון-עזר מהאתר כלכליסט

הוועדה המחוזית במחוז תל אביב אישרה שלשום את תוכנית האב של המועצה המקומית אזור. ההחלטה מהווה פתח למימוש הפוטנציאל של היישוב - שאמנם נמצא רק במרחק עשר דקות נסיעה מבנייני עזריאלי, אבל נמצא הרחק מאחור בכל הקשור למחירי הנדל"ן המקובלים באזור תל אביב.

 

בשלוש השנים האחרונות אזור אמנם נהנתה מעליית מחירים - כפי שנהנו כל ערי גוש דן - אבל עדין מדובר ביישוב במרכז הארץ שבו נמכרות דירות בפחות ממיליון שקל.

 

כך למשל, לפי מאגר הנדל"ן של רשות המסים, דירת 3 חדרים ברחוב קפלן שב־2009 עוד נמכרה במחיר של 495 אלף שקל, בנובמבר 2010 קפץ מחירה ל־852 מיליון שקל. דירה אחרת באותו רחוב נמכרה ביולי 2009 ב־660 אלף שקל ובפברואר 2010 ב־750 אלף שקל. מתוך מאגר העסקאות של רשות המסים עולה מסקנה ברורה: במקומות מסוימים במועצה המקומית המחירים קפצו פי שניים בשנים האחרונות, אבל רמת המחירים טרם השתוותה למחירי הנדל"ן המקובלים ברשויות מקומיות שכנות, כגון תל אביב וחולון.

 

 

   

במסגרת תוכנית האב, המועצה המקומית שמה לעצמה למטרה להכפיל את אוכלוסיית היישוב - מ־11 אלף נפש כיום לכ־25 אלף נפש בעתיד. זאת על ידי תוספת בנייה של כ־2,500 יחידות דיור.

 

אחת המטרות העיקריות של תוכנית האב היא לנצל את הסמיכות לפארק המטרופולוני ע"ש אריאל שרון, האמור לשמש ריאה ירוקה שתחבר בין דרום תל אביב, רמת גן וחולון. פיתוח הפארק צפוי להסתיים ב־2015.

 

לדברי ראש המועצה המקומית אזור אריה פכטר, תוכנית האב כרוכה בפינוי מתחמים ישנים. כך למשל, בשטח שבו נמצא כיום מתחם המפעל אופיס טקסטיל שבבעלות כלכלית ירושלים ואמות, עתידות לקום כ־1,000 יחידות דיור חדשות. בשני מתחמים אחרים בעיר, ברחובות קפלן וויצמן וברחוב יצחק שדה, מתוכנן פינוי מסיבי של בנייני שיכון ישנים שבהם כ־600 דירות. במקומן מתוכננות להיבנות כ־2,000 דירות חדשות בבניינים רבי־קומות. מתחם נוסף, שגם הוא כרוך בפינוי, הוא מתחם הקאנטרי שנמצא בשכונת בן גוריון. בשטחו מתוכננות לקום כ־250 יחידות דיור.

 

פכטר מעיד כי לא נתקל בעיכובים בזמן קידומה של תוכנית האב. ואכן, התוכנית אושרה במהירות שיא במונחים של תוכנית בינוי, בהתחשב בעובדה שהעבודה עליה החלה רק לפני חצי שנה. עם זאת, המכשול הגדול שעומד בפניו כרגע הוא פינוי המתחמים. "אנחנו כבר מנהלים משא ומתן עם הבעלים של אופיס טקסטיל, ולהערכתי זה ייפתר מהר מאוד ויוכל לצאת לפועל. מתחמי הפינוי־בינוי תקועים מכיוון שהמינהל החליט להערים קשיים. המינהל אמר כביכול שהוא מצדד בזירוז תוכנית הפינוי־בינוי שאנחנו עובדים עליה כבר עשר שנים, אבל פתאום הוא החליט שאנחנו צריכים לשלם על חלק מהקרקע. לא ציפינו לזה, וכרגע כל עניין הפינוי־בינוי עלה על שרטון ואנחנו מנסים לפתור את זה במהרה".

 

באשר לאופי הבנייה, פכטר מבטיח לכלול בפרויקטים גם דירות קטנות של 3 חדרים שישמשו משפחות צעירות. "אין לי העדפה של אוכלוסייה כזו או אחרת שתגיע לעיר. יהיו פה גם דירות 3 חדרים וגם דירות 5 חדרים. לא תהיה בנייה של וילות או של בתים פרטיים".

 

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "ההחלטה על שינוי ייעוד הקרקע הציבורית איננה פוטרת את העירייה מהחובה לשלם עבורה לבעליה, מינהל מקרקעי ישראל. המינהל איננו יכול להחליט לוותר על התשלום בניגוד לחוק ולכן קבע כי יש לפעול לתשלום עבור הקרקע על פי הערכת השמאי הממשלתי". 



כתבתה של שירלי ששון-עזר מהאתר כלכליסט