"השרים אוהבים לדבר ולעשות מצגות לתקשורת, אבל קבלות עדיין אין"

תגובות בכירים בענף הנדל"ן לעליית המדד : "בישראל הדירות הפכו למוצר לעשירים בלבד, ועם עליית הריבית שצפויה להמשיך מעלה בחודשים הקרובים, זוגות צעירים יתקשו יותר ויותר לרכוש דירה"

 

רוני זוהר, שותף ויו"ר חברת קפיטל פלטינום העוסקת בייזום ובמימון נדל"ן: בתגובה לפרסום מדד מחירי הדירות ולמדד תשומות הבנייה: "העלייה במחירי הדירות בשנה האחרונה משקפת פער עצום בין הביקוש להיצע, והממשלה לצערי לא נוקטת צעדים אופרטיביים לצמצום הפער. השרים אוהבים לדבר ולעשות מצגות לתקשורת, אבל קבלות עדיין אין. חסרות בישראל מעל 100 אלף דירות והמחסור רק מתגבר בכל שנה – והתוצאה כפי שרואים בנתוני הלמ"ס היא עליית מחירים. צריך לבנות כאן עוד 1.5 מיליון דירות בעשורים הקרובים רק כדי לענות על הגידול הדמוגרפי, הכסף הזמין שנמצא בידי חברות האשראי החוץ בנקאי מקנה ליזמים אפשרויות מימון אלטרנטיביות למערכת הבנקאית, מגוונות, גמישות ומהירות, ומאפשר להוציא לפועל יותר פרויקטים לבניית אלפי דירות כבר היום. רק צריך עידוד ממשלתי וחשיבה אסטרטגית – ואת אלה עדיין אין".
                                            רוני זוהר יו"ר ושותף בחברת קפיטל פלטינום | צילום יח"צ

 

 בקשר לעליית מדד תשומות הבנייה אמר זוהר, כי "היא מייקרת ליזמים ולקבלנים את עלויות הבנייה ומצריכה מהם לעלות את מחירי הדירות לצרכנים כדי להימנע מהפסדים. אני חושש שניתוק רכיב הקרקע מההצמדה של מחיר הדירה למדד, יחייב את היזמים בפועל לעלות עוד יותר את המחירים על מנת לפצות את עצמם על הירידה בהכנסות שנובעת ממהלך שכזה. אנו בקפיטל פלטינום מממנים פרויקטים של התחדשות עירונית שבהם אין למעשה רכיב קרקע, משום שהיזם בונה הכל על חשבונו והתמורה שלו מגיעה מהדירות החדשות שהוא ימכור, ולכן, לתפיסתי התחדשות עירונית בהיקפי ענק היא הכלי המרכזי ליצירת היצע גדול של דירות, וכשיגדל ההיצע ניתן יהיה להוריד את מחירי הדירות".

 

 

                                                  עורך דין דורון אריאל | צילום: צביקה גולדשטיין

עו"ד דורון אריאל, מומחה נדל"ן ומייסד פירמת דורון אריאל ושות': "הנה עבר עוד חודש ושוב אנו רואים עלייה נוספת במחירי הדירות, בעוד בממשלה מדברים ומדברים על רצונם בירידה. בישראל הדירות הפכו למוצר לעשירים בלבד, ועם עליית הריבית שצפויה להמשיך מעלה בחודשים הקרובים, זוגות צעירים יתקשו יותר ויותר לרכוש דירה. הרגולטור לתפיסתי איבד שליטה לחלוטין על שוק הנדל"ן, הוא ממשיך לחבוט בקבלנים ולדכא ביקושים, במקום לפעול בנחישות להגדלת ההיצע. כבר ראינו שחלק מהרוכשים עברו לשבת על הגדר בהמתנה לראות מה יעוללו הפעם השרים האמונים על הנדל"ן, ואם בממשלה לא יתעשתו ויבינו שהפתרון היחידי הוא הגדלה מסיבית של ההיצע, המחירים ימשיכו לעלות מחודש לחודש".

                                                        עורכת דין ענת בירן | צילום: רז רוגובסקי 

עו"ד ענת בירן מומחית לתכנון ובניה: "כל הנתונים שפורסמו השבוע מעידים על האטה מסוימת אך אני סבורה שלא מדובר במגמה אלא ברגיעה זמנית ונקודתית. רוכשי הדירות מרגישים שיש תכונה גדולה בשוק וממתינים לרגע לראות לאן הרוח נושבת ולאן השוק הולך. ברור לכולנו שכבר בחודשים הקרובים הביקושים ימשיכו לעלות וכך גם מס' העסקאות בענף, שכן כרגע הפתרונות שמציעה המדינה למשבר הדיור, הם לא משמעותיים והתוכניות הגרנדיוזיות לא נותנות מענה לכל הבעיות והאתגרים הגדולים שענף הדיור מתמודד איתם".