שר השיכון זאב אלקין בביקורת נוקבת על הקבלנים

"התיקון לחוק המכר מצוין. לא יעזור לכם כל הקמפיינים שאתם עושים נגד החוק. לא משנה בכמה נמכור לכם את הקרקע – אתם תמכרו את הדירות במחיר היקר ביותר אז אין לכם מה להתלונן."

שר השיכון זאב אלקין בביקורת נוקבת על הקבלנים:

"התיקון לחוק המכר מצוין. לא יעזור לכם כל הקמפיינים שאתם עושים נגד החוק. לא משנה בכמה נמכור לכם את הקרקע – אתם תמכרו את הדירות במחיר היקר ביותר אז אין לכם מה להתלונן."

עוד הוסיף אלקין : "בהתחדשות עירונית בפריפריה, נכניס את היד לכיס, ניתן קרקע חלופית או כסף כדי לתמרץ פרויקטים"

שרת התחבורה מרב מיכאלי: "המדינה צריכה להפסיק לגרוף הון ממחירי הקרקעות"

ראול סרוגו: "משבר הדיור הנוכחי הוא קצה הקרחון למה שעלול לקרות"  

 

"מדינת ישראל משקיעה ותשקיע כספים בהיקפים חסרי תקדים בתחום ההתחדשות העירונית, אנחנו פועלים להרחיב את היקפי יחידות הדיור שמוצעות בתוכנית דירה בהנחה, אנחנו כמדינה נוותר על ההכנסות מהקרקעות, נגדיל את היצע הדירות ובאותה הזדמנות גם נגן על הזכויות של רוכשי הדירות, גם אם ראול סרוגו לא בהכרח אוהב את זה", כך אומר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין במליאת הפתיחה של ועידת ערים מתחדשות של מרכז הבנייה הישראלי שהתקיימה במלון ענבל בירושלים.

השר הבינוי והשיכון התייחס לתיקון חוק המכר שעבר בקריאה ראשונה אשר במסגרתו ניתוק רכיב הקרקע מההצמדה למדד תשומות הבנייה, ואמר כי "מדובר בחוק נכון ציבורית והוא יעבור גם בכנסת, ולא יעזור כל קמפיין ממומן שהתאחדות הקבלנים תעשה, אני לא אירתע ולא אסוג, אין שום סיבה שתהיה הצמדה לרכיב הקרקע. הציבור רוצה את החוק הזה ובצדק. ובכל מקרה, לא ראיתי קבלן או יזם שלא מכר את מה שהוא בנה במחיר המקסימלי שמוכנים לשלם לו, עם התיקון לחוק או בלי. וזה לא משנה בכמה נמכור את הקרקע – הקבלנים ימכרו את הדירות במחיר היקר ביותר שיוכלו. הבנתי שההתאחדות מתכננת מאבק בכנסת על התיקון לחוק – אבל זה לא באמת משנה, מדובר בקרב מיותר, כי את הכללים של חוק המכר נביא לאישור מועצת רמ"י כבר בשבוע הבא ונפעיל אותם בלי לחכות לחקיקה".

 

אלקין התייחס גם להתחדשות עירונית בפריפריה, ואמר כי המדינה פועלת לעידוד התחדשות גם במקומות חסרי כדאיות כלכלית. "אנו מקדמים התחדשות עירונית בכל מקום בארץ, ואני מדגיש – בכל מקום. במקומות שאין כדאיות כלכלית אנחנו נציע קרקע משלימה או חלף בכסף, ובמקומות שגם זה לא יעזור, נכניס יד לכיס ונביא מימון ממשלתי. פירסמנו כבר קול קורא לרשויות המקומיות להציע מתחמי פינוי בינוי במתחמים המצויים בשטחן של עיריות או מועצות מקומיות בנגב או בגליל, שבהן אין היתכנות כלכלית לפרויקטים בשל ערכי הקרקע הנמוכים. התקציב עומד על 110 מיליון שקל ויכול להגיע אף ליותר מזה. להבטיח קורת גג ולשמור על הזכויות של הרוכשים זו המחויבות שלנו כלפי הדור הצעיר".

 

שר השיכון והבינוי זאב אלקין ויו"ר מרכז הבנייה הישראלי ערן רולס בכנס ערים מתחדשות | צילום: ארז עוזיר


מרב מיכאלי: "המדינה צריכה להפסיק לגרוף הון ממחירי הקרקעות ולהשקיע בדיור בר השגה"

מירב מיכאלי שרת התחבורה אמרה במליאת הפתיחה, כי "מדינת ישראל חייבת להיגמל מהסתכלות על הקרקעות כמשהו שמכניס כסף לקופה, היא צריכה להפסיק לגרוף הון ממחירי הקרקעות ולהתחיל להשקיע בבינוי נכון ובדיור בר השגה באמת, ובשילוב ייעודים ואוכלוסיות בתוך השכונות. המדינה צריכה לדאוג שלתושביה יהיה באמת איפה לגור, וזה מה שיחזק את המדינה שלנו והחברה שלנו".


השרה מיכאלי התייחסה גם לנושא התחבורה ואמרה כי "חייבים לתכנן תחבורה ובינוי ביחד, צריך להבין שלא הנדל"ן מביא תחבורה אלא התחבורה מביאה את הנדל"ן. למשל בירושלים הרכבת הקלה מאפשרת בנייה לגובה, ציפוף ובנייה בהיקפים שלא היה אפשר לעשות קודם. האיכות והעמידות של התשתיות שלנו מייצרות יכולת להתמודד עם מצבי חירום וגם חוסן חברתי כחברה, הן חלק מהביטחון הלאומי שלנו. בפרויקט המטרו למשל, אנחנו עובדים על מודל שכל תחנה תהיה מקור לפיתוח וציפוף מגורים, פיתוח עסקי ותעסוקה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מצב שלאנשים לא יהיה מקום לגור, וגם לאלה שיש – לא יהיה איך להגיע ממקום למקום".


לדברי מיכאלי, "אנחנו מעודדים את הרשויות ואת חברות התשתיות לייצר תשתיות הכוללות עידוד להליכה ברגל - לסלול שבילי אופניים, עצים והצללות. פחות כבישים וכלי רכב, יותר שבילי הליכה ואופניים – זה מה שאנחנו מקדמים בארץ, זה המנוע לצמיחה כלכלית של עיר. בקרוב נעביר החלטה שמאפשרת לנו להאיץ פרויקטי תשתיות גדולים כדי שנוכל לסיים הרבה יותר מהר שהם הכרחיים לכולנו. אנחנו צריכים לשנות מהיסוד את נושא הציפוף – צריך יד פחות קלה על השמדת שטחים פתוחים, חייבים לשמור עליהם, הם החמצן שלנו. במקביל, צריך לצופף ולבנות יותר גבוה ויותר קרוב, ויותר ויותר התחדשות עירונית".


ראול סרוגו: "משבר הדיור הנוכחי הוא קצה הקרחון למה שעלול לקרות"

לדברי נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו, "משבר הדיור הנוכחי הוא קצה הקרחון למה שעלול לקרות אם הממשלות ימשיכו באותה דרך של קודמותיהן. למדינת ישראל אין פתרון ל-2050 בנושא הדיור, אף אחד לא חושב קדימה, מה שלא מתוכנן היום לא יקרה גם בעוד 30 שנה. זה אמור להיות בראש מעייני ראש הממשלה ולא של שר כזה או אחר. הפתרון להתייצבות המחירים הוא בעיקר בהתחדשות עירונית – צריך להסיר מהר את כל החסמים מהתחום, המדינה צריכה לשווק כמות גדולה של יחידות דיור בכל שנה, ולהשאיר את התכנון לנו הקבלנים – יש חברות גדולות וטובות שיודעות לעשות את זה מהר יותר וטוב יותר, כולל בניית התשתיות, הרבה יותר מכל גוף ממשלתי. אני קורא למדינה - תשווקו קרקעות ל-300 אלף דירות לקבלנים ובמחירים שפויים, תנו לרשויות כסף לשיפור התשתיות כדי שהן יוכלו לאשר התחדשות עירונית, ותעשו את זה עכשיו – כי אחרת העתיד יהיה עגום".


ראש העיר משה ליאון: "ירושלים היא העיר הראשונה שתצא מהפקקים"

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים, אמר במליאה כי "ירושלים בראשיתה של מהפכה שפועלת בכמה מישורים: תשתיות – סללנו כבישים, בנינו מדרכות, רחובות, גינות ופארקים, אנו משקיעים מאות מיליוני שקלים בשנה לשיפור פני העיר והתשתיות. הרכבת הקלה - ירושלים תהיה הראשונה לצאת מהפקקים עם הפעלת שני קווים נוספים של הרכבת שכבר בשלבי הקמה ועוד אחד בתכנון. נוסעים ברכבת הקלה כ-250 אלף נוסעים ביום, ועם פתיחת הקווים הנוספים יהיו 500 אלף ביום. בנייה למגורים - על כל מסלול הרכבת הקלה אנחנו יכולים להגיע לבניינים של 30 קומות. אנו מתכוונים לבנות לגובה את כל מסלול הרכבת הקלה – עשרות קילומטרים ותוספת של עשרות אלפי יחידות דיור – תהיה כאן מהפכת ציפוף ודיור בעיר. אנחנו נילחם נגד ההגירה השלילית על ידי בניית אלפי יחידות דיור חדשות. ב-2021 סיימנו עם 5,400 התחלות בנייה – הכמות הגבוהה ביותר שהיתה בעיר. את 2022 נסיים ב-6,000 התחלות בנייה וכך גם את 2023. זה מה שיציל את ירושלים, צריכה להיות הגירה חיובית לעיר כי אין כמו לגור בירושלים. תוך שנתיים שלוש תהיה כאן הגירה חיובית לעיר. תעסוקה - בימים אלה אנחנו בבנייה של 1.5 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה וזה מהלך משלים לבניית כל העיר. חסרים לנו עוד מיליוני מטרים של תעסוקה ואנחנו נבנה אותם. המטרה שלי להביא את העיר לקדמת הבמה בדיור וגם בתעסוקה ובכלל. ירושלים תהיה מאוחדת לעד, אי אפשר לחלק אותה, זה בלתי אפשרי, מזרח ומערב אחד הם".


רוביק דנילוביץ: "אזור ת"א יהיה ב-2050 האזור הכי צפוף בעולם"

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ, טוען כי "יש פתרון למשבר הדיור – להפוך את הנגב לאזור הביקוש החדש של ישראל. המדינה צריכה רק להחליט היום, אחרת המחר ייראה נורא ואיום. לפי נתוני המועצה הלאומית לכלכלה, ב-2050 יחיו 16 מיליון איש. 75% יחיו בת"א, בגוש דן ובירושלים רבתי, קצת בנגב וקצת בגליל. אזור ת"א יהיה האזור הכי צפוף בעולם, איכות החיים בו תהיה באדמה, יהיו בו רק אנשים ממעמד סוציו אקונומי גבוה. המדינה הולכת לכיוון של שתי מדינות - אחת חזקה ואחת חלשה, אחת יהודית ואחת לא יהודית, אף אחד לא ירצה לגור במדינה כזו. אנחנו כמדינה מקדשים את אזורי הביקוש בת"א וגוש דן, וזהו, אבל מה עם פרופורציה? למה לא להגדיר יעד אסטרטגי של עוד 2 מיליון איש שיחיו בנגב עד 2050 – בואו נהפוך את הנגב לאזור הביקוש הבא של ישראל. אנחנו הולכים כיום למקום לא טוב וצריך לקבל החלטה אמיצה ולשנות כיוון".