שוק הנדל''ן לאחר הבחירות

מצב שוק הנדל''ן תלוי באופן ישיר במצב הכלכלי במדינה ולנתונים כמו המדד, האינפלציה, הריבית במשק ועוד יש השפעה מכרעת על מחירי הדירות להשכרה והדירות למכירה בכל רחבי הארץ. ומה זה אומר? שלאחר תקופה של בחירות יכולים להיות שינויים משמעותיים בשוק הנדל''ן, בהתאם למדיניות הכלכלית של הממשלה הנכנסת. גם לאחר בחירות 2013, יהיו מין הסתם שינויים בשוק הנדל''ן המקומי. עוד על שוק הנדל''ן בישראל לאחר בחירות 2013 בכתבה הבאה.

מצב שוק הנדל"ן תלוי באופן ישיר במצב הכלכלי במדינה ולנתונים כמו המדד, האינפלציה, הריבית במשק ועוד יש השפעה מכרעת על מחירי הדירות להשכרה והדירות למכירה בכל רחבי הארץ. ומה זה אומר? שלאחר תקופה של בחירות יכולים להיות שינויים משמעותיים בשוק הנדל"ן, בהתאם למדיניות הכלכלית של הממשלה הנכנסת. גם לאחר בחירות 2013, יהיו מין הסתם שינויים בשוק הנדל"ן המקומי. עוד על שוק הנדל"ן בישראל לאחר בחירות 2013 בכתבה הבאה.

 

כיצד הבחירות משפעיות על שוק הנדל"ן?

המדיניות הכלכלית של הממשלה מושפעת מאין ספור פרמטרים. בראש ובראשונה - הזהות של האדם מכהן בתפקיד שר האוצר. יש חשיבות גם לזהות פקידי האוצר וכמובן שגם למדיניות הכלכלית של המפלגה השולטת במשרד האוצר. כאשר המדובר במפלגה עם משנה ימנית מבחינה כלכלית, יש לכך השפעה שונה מאוד מאשר אם בשלטון נמצאת מפלגה עם משנה כלכלית סוציאליסטית. ובמילים אחרות - המדיניות הכלכלית של הממשלה, המשפיעה באופן ישיר על מצב שוק הנדל"ן בישראל, תלויה בזהות של מפלגת השלטון והמפלגה אשר ממנה מגיע שר האוצר (בדרך כלל שר זה הוא ממפלגת השלטון). לכן, בכל פעם שיש בחירות יש סיכוי גבוה שתהיה לכך השפעה על מצב שוק הנדל"ן בישראל. ממשלה חדשה, שר אוצר חדש, מדיניות כלכלית חדשה - כל אלה הם פועל יוצא של תוצאות הבחירות לכנסת.

 

מה צפוי לאחר בחירות 2013?

לאור העובדה שראש הממשלה לא יתחלף לאחר בחירות 2013, ובנימין נתניהו ימשיך בתפקידו, נראה כי לא יהיו שינויים משמעותיים בשוק הנדל"ן. אם שר האוצר אכן יבוא (כמו ברוב המקרים) ממפלגת השלטון, המדיניות לא תשתנה במידה רבה. כמובן שיכולות להיות גזירות חדשות ומיסים לא צפויים הקשורים לתחום הנדל"ן, בעיקר בשל הגירעון בו נמצאת המדינה, אך רוב המומחים חוזים שלא יהיו שינויים משמעותיים מדי.

ומה זה בעצם אומר?

שלא צפויות ירידות מחירים משמעותיות בטווח הקצר, בוודאי לא באיזורי הביקוש. הפרמטר החשוב ביותר הוא דווקא פרישתו של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, אשר הודיע לאחר הבחירות על עזיבתו את התפקיד מוקדם מהצפוי. שינוי זה עלול להביא לשינוי מסויים בטווח הקצר, אך בטווח הארוך יש חשיבות למדיניות אותה יתווה שר האוצר החדש. כלומר - האם המדד יהיה גבוה יותר מאשר בשנים האחרונות והאינפלציה גבוהה יותר, האם הריבית במשק תעלה או תרד, האם יהיו מיסים חדשים בתחום הנדל"ן ועוד.

 

לתשובות לכל השאלות הללו יש השפעה על מחירי הדירות למכירה בישראל וגם על המחירים של השכירויות. אין ספק כי הממשלה הקרובה הולכת להיות ממשלה עם רוב ימני מבחינה כלכלית, אך תמיד יש גורמים נוספים שעלולים להשפיע על מחירי הדיור (למשל מלחמה עם אירן או משבר כלכלי גדול).

 

לסיכום, קשה מאוד לחזות את העתיד בכל הקשור לשוק הנדל"ן, אך ניתן לקבוע בסבירות די גבוהה כי לאחר בחירות 2013 לא יהיו שינויים מרחיקי לכת, הן בשל העובדה שראש הממשלה ממשיך בתפקידו והן בשל הרצון לשמור על יציבות יחסית בתקופה בה רוב העולם חווה משבר כלכלי.