ממעברה לפנינת נדל"ן: המהפכה של אור יהודה

בשקט בשקט, מבלי לשים לב, אור יהודה הפכה בשנים האחרונות מעיר המדורגת בתחתית הביקושים של גוש דן והמרכז למעצמת נדל"ן של ממש.

האם מחירי הדיור בעיר מיצו את פוטנציאל עליית המחירים, או שגם היום מדובר עדיין ברכישה משתלמת?

אור יהודה נחשבה שנים רבות לחוליה החלשה בערי גוש דן. העיר ידעה שחיתות שלטונית, חינוך ירוד, אוכלוסייה המורכבת מעולים חדשים רבים וכנופיות של עולם תחתון. מי שחיפש מגורים באזור פנה לערים הסמוכות - קריית אונו, יהוד–מונוסון, קריית קרניצי ברמת גן ועוד. אלא, שבשנים האחרונות מתרחש שינוי של ממש בעיר, הודות לפרויקטים רבים של התחדשות עירונית והתייחסות שלטונית אמיתית למצוקת הדיור.

 

רק בחודש יולי האחרון אישר הותמ"ל בנייה של 2,400 יח"ד חדשות, במסגרת תוכנית פארק איילון, שתכלול גם אזור תעסוקה חדש ופארק ירוק ענק. התוכנית היא חלק מהסכם הגג שנחתם בעיר באפריל האחרון ועתיד להרחיבה באופן משמעותי. במסגרת ההסכם יוקמו 3 שכונות חדשות ביהוד, שיכילו 5,020 יחידות דיור חדשות, זאת לצד תוספת של שטחי תעסוקה ומסחר של 1,140,000 מ"ר. משרד האוצר עוד הודיע כי לפחות 20 אחוז מהדירות יוקצו לזוגות צעירים, תושבי העיר, במסגרת מחיר למשתכן.

 

לצד קידום ופיתוח העיר על ידי המדינה, גם היזמים זיהו את הפוטנציאל, וכיום מדובר באחת הערים עם אחוזי ההתחדשות העירונית הגבוהה בארץ. עמית נשרי, בעלי חברת א.נ.י, המובילה פרויקטים של פינוי בינוי בעיר מסביר: "כאחד שגדל באזור, זיהיתי את הפוטנציאל הגלום באור יהודה. העירייה משתפת פעולה עם היזמים ומקדמת פרוקיטים של התחדשות עירונית. בימים אלו אנו עובדים על פרויקט הערמון בעיר, במסגרתו יפונו 47 יח"ד לטובת 323 דירות, בשני מגדלי מגורים בני 15 קומות וארבעה מבנים נמוכים נוספים".

 

 

למרות התנופה שצברה בשנים האחרונות, נראה שעליית מחירי הדירות בעיר טרם מיצתה את עצמה, והמחירים נחשבים עדיין לאטרקטיביים יחסית למחירים באזור. כך לדוגמה דירת 4 חדרים בעלת שטח של 85 מ"ר, בשכונת גיורא, המיועדת להתחדשות עירונית, נמכרה השנה ב-1,320,000 שקלים. לשם השוואה, בקרית אונו הסמוכה, דירת 4 חדרים בעלת שטח של 84 מ"ר, נמכרה השנה בסכום של 1,812,000 שקלים - כחצי מיליון שקלים יותר. ביהוד-מונוסון דירת 4 חדרים בעלת 85 מ"ר נמכרה השנה ב-1,530,000 שקלים, כ-200 אלף שקלים יותר.

 

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, אומר שלהערכתו עליית מחירי הדיור בשנים האחרונות בעיר טרם מיצתה את עצמה. כדוגמא מביא דנוס דירת 4 חדרים, בשכונת גיורא, בגודל 85 מ"ר, שעלתה בשנת 2014, 1,205,000 שקלים. ונמכרת כיום ב-1,320,000 שקלים. "מדובר בעלייה של כעשרה אחוזים, שנחשבת למתונה יחסית לעליות המחירים באזור גוש דן בשלוש שנים האחרונות", אומר דנוס, "ולכן ייתכן שעליות המחירים בעיר ימשיכו בשנים הקרובות".

 

 

נשרי מוסיף: "אמנם עליות המחירים בעיר בשנים האחרונות מתונות יחסית לאזור בקעת אונו, אך עדיין אנו רואים עלייה עקבית. אין ספק שהמחירים מתחילים לסגור את הפער של הערים הסמוכות. אור יהודה עדיין לא מיצתה את הפוטנציאל הגלום בה. אם ניקח את קרית אונו השכנה נראה נסיקת מחירים בעשור האחרון וזה להערכתי גם מה שיקרה כאן".