מהי רמת הסיכון של השקעת הנדל''ן שאתם בוחנים?

בעוד ניתן לומר כי ההשקעה בנכסים מוחשיים, דוגמת נכסי נדל''ן, היא נבונה ובטוחה יחסית, צריך להבין כי גם בתוך תחום זה ניתן למצוא מגוון רחב של אפיקי השקעה, כאשר חלקם בטוחים ויציבים יותר, וחלקם פחות.

השקעות נדל"ן מהוות מוקד משיכה עבור הרבה מאוד אנשים, ובצדק – מרבית המשקיעים והיועצים הפיננסיים למיניהם יסכימו כי שוק הנדל"ן הוא אחד השווקים היציבים והאטרקטיביים ביותר בהם ניתן להשקיע, מה שתואם את האינטואיציה הבסיסית של רבים מאיתנו המרגישים כי הם משקיעים באופן שקול ונבון יותר כאשר הם משקיעים בנכס מוחשי וממשי, בניגוד למגוון נכסים וירטואליים הקיימים כיום בעולם הפיננסיים.

בעוד ניתן לומר כי ההשקעה בנכסים מוחשיים, דוגמת נכסי נדל"ן, היא נבונה ובטוחה יחסית, צריך להבין כי גם בתוך תחום זה ניתן למצוא מגוון רחב של אפיקי השקעה, כאשר חלקם בטוחים ויציבים יותר, וחלקם פחות. עבור מי שמעוניין לבחון לעומק השקעה פוטנציאלית בעולם הנדל"ן, קיים צורך ממשי לנסות ולאבחן את רמת הסיכון המאפיינת את השקעת הנדל"ן הספציפית העומדת על הפרק.

על מנת לקבל תמונה טובה יחסית של רמת הסיכון המאפיינת את ההשקעה אותה אתם בוחנים, ניתן לפרק את אופן בחינת רמת הסיכון לשני חלקים עיקריים – היכרות כללית עם השוק וניתוח פרטני של ההשקעה המסוימת עליה מדובר.

היכרות כללית עם התחום והשוק – להיכנס לעניינים
המישור הראשון בו כדאי להתחיל הוא המישור הכללי יותר – עולם הנדל"ן בכלליות, ושוק הנדל"ן המקומי בפרט. על מנת להבין מהם המאפיינים הכלליים של השוק (לדוגמה – הסיכונים הנפוצים הקיימים בהשקעות נדל"ן באשר הם, הפרוצדורות הכרוכות בהשקעות בנכסי נדל"ן, המדדים העיקריים מהם כדאי לשאוב מידע בנוגע לשוק ועוד...), כדאי להקדיש פרק זמן מסוים על מנת לקרוא עיתונות כלכלית, להתעניין במדורי הנדל"ן באינטרנט ובעיתונים ולחפש חומר כללי על עולם הנדל"ן.

אל תהססו להשקיע זמן בלימוד כללי של
עולם הנדל"ן – אין תחליף אמיתי להכרה של המושגים הנפוצים המאפיינים את התחום, כמו גם להבנה בסיסית של כוחות השוק והאופן בו הם פועלים ומשפיעים על המציאות. אם לא תכירו את המונחים הבסיסיים, ההשפעות הנפוצות של המערכת הפוליטית והכלכלית על שוק הנדל"ן וכד', לא תוכלו להעריך באופן מחושב את הסיכון הצפוי בהשקעה זו או אחרת.

ניתוח ממוקד של השקעה מסוימת
לאחר שערכנו היכרות כללית טובה עם עולם הנדל"ן ושוק הנדל"ן במדינה בה אתם חושבים להשקיע, אפשר לגשת לניתוח פרטני יותר של השקעה מסוימת. חשוב לציין כי כל ניתוח והערכת סיכונים הינם בגדר השערות ותחזיות בלבד, ולא ניתן להסתמך עליהם במאת האחוזים, במיוחד כאשר אנחנו שחקנים חדשים יחסית בתחום, המסתמכים בחלק גדול מהניתוח שלנו על מקורות חיצוניים ופרשנים כלכליים שונים.

על מנת לבצע הערכת סיכון פרטנית יותר תצטרכו לאסוף מידע רלבנטי אודות ההשקעה שאתם בוחנים – תנאי השוק באותו מקום (ברמת העיר, השכונה ואפילו הבניין עצמו), מחירים עכשוויים ומחירי עבר של נכסים דומים באזור, תכניות פיתוח שונות הצפויות להשפיע על האזור והמחירים בו וכד'.

בנוסף לאיסוף מידע, מומלץ מאוד להיעזר באנשי נדל"ן ומומחים פיננסיים – חפשו סוכנים ויועצים המתמחים באותו אזור, קראו כמה שיותר ונסו לקבל כמה שיותר פרשנויות עבור עסקאות דומות, ואם אפשר אז כמובן שעבור העסקה המסוימת אותה אתם בוחנים.

הערכת הסיכון של ההשקעה שאתם בוחנים הינה חלק חשוב ביותר בתהליך ההשקעה. רק על ידי הערכת סיכון כלשהי תוכלו לשקול באופן מחושב את רמת האטרקטיביות של השקעה מסוימת העומדת על הפרק.