מבוא לשוק הנדל''ן

שוק הנדל''ן מושפע מגורמים רבים, ביניהם – מיקומים גיאוגרפיים, עונתיות, אופנה, היצע וביקוש וגורמים כלכליים רבים נוספים. אך כיצד מתקשר שוק זה למגזר הפרטי, אלינו הקוראים?

ברוכים הבאים לשוק הנדל"ן

"שוק הנדל"ן" הינו ביטוי שרבים מאיתנו נתקלים בו בחיי היומיום - בחדשות או בעיתונים. אך האם אתם באמת יודעים מה משמעותו של ביטוי כלכלי זה? ראשית חשוב לדעת כי משמעות ראשי התיבות נדל"ן הינו "נכסי דלא ניידי". תחת הקטגוריה נדל"ן נכנסים סוגי נכסים רבים – קרקעות, בניינים, בתי קרקע ודירות. את כל הנ"ל ניתן להכניס גם תחת הקטגוריה "מקרקעין". שוק הנדל"ן מושפע מגורמים רבים, ביניהם – מיקומים גיאוגרפיים, עונתיות, אופנה, היצע וביקוש וגורמים כלכליים רבים נוספים. אך כיצד מתקשר שוק זה למגזר הפרטי, אלינו הקוראים?

  

תמורות במגזר הפרטי

לכל אחד מאיתנו שאיפה לרכוש בית. בין אם זו דירה או בית קרקע, בעיר או בכפר, תחושת הביטחון הפסיכולוגי שטומן בחובו בית השייך לנו ורק לנו, קוסמת לנו. בבואנו לקנות נכס עומדות בפנינו שתי החלטות עיקריות – האם ברצוננו לרכוש נכסים להשקעה או נכסים המיועדים לנו למגורים. ההבדל בין השנים משמעותי, בעוד אנו מעוניינים להשקיע בנכס אנו מצפים לאחת משתי אפשרויות – תשואה מהכנסה שמשמעותה שכירות קבועה אותה ישלמו לנו דיירים להם נשכיר את הנכס, או תשואת הון ממכירה, שמשמעותה רווח אותו נקבל במכירת הנכס אותו קנינו. מנכס פרטי אותו אנו רוכשים למגורים אישיים, ציפיותינו שונות ואינדיבידואליות לכל רוכש. המשותף לשני סוגי הנכסים להשקעה הם שבמרבית המקרים יהיה עלינו לקחת משכנתא (הלוואה לרכישת נכס). הבעייתיות במשכנתא טמונה בעובדה כי בסיומה היא אינה הניבה לנו רווח או חיסכון. בעיה נוספת הנגזרת מהמשכנתא היא העובדה כי רק בעוד מספר שנים, כאשר יסתיימו תשלומי המשכנתא, הנכס יהיה שייך לנו לחלוטין. עד נקודת זמן זו, הנכס אינו שייך לנו באופן מלא, דבר שאינו משרת לחלוטין את שאיפותינו בבואנו לקנות נכס. דבר נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא מדדי השוק השונים והמשתנים. שוק הנדל"ן בישראל סבל בשנים האחרונות טלטלה בעקבות המשבר הכלכלי, טלטלה זו גרמה לאי יציבות מסוימת במחירי הנדל"ן בארץ. בנוסף, מגמה הנמשכת זמן רב היא המחסור במלאי הקרקעות לעומת הביקוש, דבר הגורר אחריו חוסר איזון נוסף במחירי הנדל"ן. לאחרונה עולות וצומחות בשוק הנדל"ן קבוצות רכישה, המציעות נכסים במחירים נמוכים יותר, זוהי אופציה הנחשבת "אופנתית" בשוק הנדל"ן וחשוב לשקול אותה בטרם הגיענו למעמד קניית נכס.

 

העיתוי הנכון לעסקה

הסוד בבחירת נכס מתאים, אשר הרווח ממנו, בין אם הוא מיועד להשקעה או למגורים, גדול מההפסד, טמון במצב שוק הנדל"ן. משמעות הדבר הינה שישנו צורך להיות קשובים ומעורים בתנודות השוק, בין אם אלו אופנות חולפות באיזורי מגורים שונים או מחירים בעיתיים הנובעים משינויים במצב הכלכלה בארץ. חשוב להבין כי בכל הנוגע לשוק זה, פקטורים רבים חייבים להילקח לחשבון וזוהי אינה השקעה המאפשרת "קפיצה למים" ללא בדיקה קודמת.