כנס התחדשות עירונית של ארגון הקבלנים פ"ת

"הגברת הודאות התכנונית בכל הערים והסרת חסמים היא אחת המשימות העיקריות שלנו" כך אמר חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בכנס של ארגון הקבלנים בפ"ת.

 

"בפרק זמן קצר של כשמונה חודשים בלבד, הצלחנו להקים רשות ממשלתית להתחדשות עירונית, כולל אגף התכנון, מדיניות, דיירים וקהילה, וכמו כן הקמה של 19 מינהלות עירוניות להתחדשות עירונית.

בכנס של ארגון קבלני פתח תקווה שהתקיים אתמול השתתפו גם בכירים ממשרד הבינוי והשיכון וראשי ערים, יזמים, קבלנים, מהנדסי ערים ואנשי מקצוע מענף הנדל"ן והבניין.

 

"המינהלות העירוניות הן שלוחות שלנו ברשויות המקומיות, והינן חלק מהכלים אשר אנו בונים להאצת ההתחדשות העירונית".

 

עוד הסביר אביטן כי "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית רואה את המגמה של הממשלה לתת מענה חברתי וסביבתי לשכונות קיימות, לכך ההתחדשות העירונית נותנת מענה. אני מאמין שבזכות השותפים לדרך, ביניהם הקבלנים והיזמים, נוכל לשנות את פניה של מדינת ישראל".

 

לבסוף אמר אביטן כי, "אחת המשימות העיקריות של הרשות היא להגביר את הודאות התכנונית בכל הערים ולהסיר את החסמים".

 

מימין אהרון דינוביץ יו"ר ארגון קבלני פ"ת, חיים אביטן יו"ר הרשות להתחדשות עירונית ורוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ. צילום:אמיר בן חיים

 

"תמ"א 38 והתחדשות עירונית זה בנפשנו. רשות עירונית אשר לא תעסוק ב – 5 השנים הקרובות בהתחדשות, צריכה ללכת הביתה" אמר בכנס אהרון דינוביץ, יו״ר ארגון קבלני פתח תקווה. "חייבים  לקדם בעדיפות עליונה תכנית אב כללית ומינהלת של התחדשות עירונית בעיר פתח תקווה ושלא תהיה בכלל סחבת. החלופה של הפשרת קרקעות חקלאיות לא תתן פתרון ומענה לאותם אנשים שגרים בבלוקים הישנים משנות ה-50". עוד הוסיף דינוביץ, "חשוב לי להדגיש את העשייה של יהוד מונוסון בתחום ההתחדשות, היא נושאת הדגל של התחדשות עירונית. כמו כן גם בקריית אונו יש עשייה מרובה ורצון להמשיך לקדם התחדשות עירונית. עוד אציין שגם בגבעת שמואל שונו פני העיר בשנים האחרונות בכל הקשור לבנייה בעיר".

 

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ ציין את ההישגים של ההתאחדות בשלוש השנים האחרונות,  כדוגמת פיתרון משבר האשראי והמחסור בעובדים. לדבריו של בריק, בפגישתו האחרונה עם שר האוצר הם החליטו על ״הפסקת אש״ במטרה משותפת לפתור ביחד את הבעיות בענף.

 

כמו כן, ציין בריק כי לאחר תקופה ארוכה בה תכנית מחיר למשתכן יצרה חוסר וודאות בשוק, ניתן לראות בחודשים האחרונים זוגות צעירים וכן משפרי דיור החוזרים לרכוש דירות בשוק החופשי.

 

בפאנל ראשי הערים בכנס, ציין יצחק ברוורמן, ראש העיר פתח תקווה, כי "אנחנו בעד ההתחדשות העירונית ולא רק בעד, אלא מבינים שלעיר כמו פתח תקווה אין אפשרות ודרך אחרת להתפתח בשל חוסר בקרקעות. אך יחד עם זאת, התחדשות עירונית צריכה להיעשות בצורה בה הרשות תוכל לתת שירות טוב לתושבים שיבואו לגור בפרויקטים החדשים. צריך כסף להקמה של נותני השירות והצרכים הציבוריים, לכן אם התחדשות עירונית נחשבת כדבר חברתי בעל ערך אסטרטגי ולאומי, אז המדינה צריכה לדאוג להעברה של הכספים הדרושים".

 

בתגובה לדבריו של ברוורמן בנוגע לאיכות חיים הגיב ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו שכמו תמיד חולק עליו, "לדעתי איכות חיים זה מרפסת, ממ"ד, מעלית, בית חדש ופיתוח סביבתי - זו איכות החיים שמגיעה לתושבים אשר גרים בבתים ישנים רעועים ומתפוררים. תמיד יהיו פקקים, עם התחדשות עירונית ובלי התחדשות עירונית, יש פקקים בכל מקום בעולם, זה לא מה שאמור למנוע התחדשות. את ברוורמן מה שמעניין זה הכנסות מארנונה, לכן אתה מעדיף את הבניה המסחרית. מה שאותי מעניין זו איכות החיים של תושבי העיר שלי".

 

יעלה מקליס, ראשת העיר יהוד מונוסון, אמרה כי "ההתחדשות העירונית בעירנו בנויה על כך שתהיה קרקע משלימה, שתהיה תעסוקה, ושהמדינה תתן תקציבים לפיתוח. הכל מבוסס על תכנון שבוצע כבר לפני 3 שנים. תכנית האב להתחדשות מובילה את התהליך הזה. אנו מודעים לקשיים, מדובר באתגר מאד משמעותי".

 

יוסי ברודני, ראש העיר גבעת שמואל, אמר כי "אני לא מסכים עם הטענה שאין תקציבים, רשות מקומית אשר מתנהלת נכון במחינה כלכלית לא צריכה תוספת תקציבים מהממשלה על מנת לדאוג לתושביה. התקציבים שמועברים לרשות המקומית מקוזזים מתקציבי רווחה חינוך וכד', הרשות המקומית היא זו שצריכה לתת את המענה לתושביה מהקופה שלה".