חדשנות תכנונית בעיר אילת : היזמים יקבעו את ייעוד הקרקע

עיריית אילת גיבשה תוכנית אסטרטגית לאזור התעשייה בכניסה לעיר שתאפשר לראשונה בישראל תכנון גמיש שבו היזם בוחר את שימושי הקרקע לרבות מגורים מלונאות מסחר תעשייה ותעסוקה.

כחלק מהתחדשות איזור התעשייה העירייה תציע למשקיעים וליזמים אפשרות לשימושים מעורבים שנועדו להבטיח כדאיות כלכלית תוך מתן הטבות ותמריצים כולל תוספת זכויות וגמישות בבחירת השימושים המוצעים באמצעות מערכת דיגיטלית חדשנית.


ראש עיריית אילת - מאיר יצחק הלוי: "תנופת הבניה והפיתוח לא נעלמת מעיניי הציבור ומעיניהם של היזמים שמבקשים להשקיע בעיר ולממש את ההזדמנויות הנדל"ניות הקיימות בה. אילת חווה פריחה נדל"נית ותשתיתית יוצאת דופן. אנו קוצרים את פירות התכנון שהשקענו בשנים האחרונות".

 

מאיר יצחק הלוי - ראש עיריית אילת | צילום: אילן בשור

 

אזור התעשייה הישן באילת משתרע על פני שטח של כ - 735 דונם, הוא ממוקם בכניסה לעיר ונמצא בסמוך לאזור התיירות, שכונת יעלים, שדה התעופה המפונה ומרכז העיר (מע"ר), עתיד לשנות את פניו והוא יתוכנן כ"רובע פתוח" תוך שינוי ייעודי הקרקע למטרות מסחר, מגורים, תיירות, תעסוקה ועוד. כחלק מהתחדשות עירונית זו תציע העירייה למשקיעים וליזמים באזור, אפשרות לשימושים מעורבים הכוללים בתוכם שימושים הבאים להבטיח בסיס כלכלי בשילובים שונים, תוך מתן הטבות ותמריצים כולל תוספת זכויות וגמישות בבחירת השימושים המוצעים באמצעות מערכת דיגיטלית חדשנית. ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי: " תנופת הבניה והפיתוח לא נעלמת מעיניי הציבור ומעיניהם של היזמים שמבקשים להשקיע בעיר ולממש את ההזדמנויות הנדל"ניות הקיימות בה. אילת חווה פריחה נדל"נית ותשתיתית יוצאת דופן. אנו קוצרים את פירות התכנון שהשקענו בשנים האחרונות". השבוע הוצגה התכנית לציבור הרחב. במפגש השתתפו עשרות בעלי עסקים, משקיעים יזמים ובעלי עניין.


אזור התעשייה הישן של אילת תחום בין דרך הערבה, שדרות ששת הימים, שדרות חטיבת גולני ושדרות חטיבת הנגב, ומשמש כיום בעיקר למלאכה, מסחר ואחסנה. חלק משימושים אלה כבר הועתקו לאזור התעשייה "שחורת" בצפון העיר. בחלקו הדרומי נבנה בימים אלה מתחם "בראון 42" שיכלול מסחר, מגורים ונופש, מגמה אשר עולה בקנה אחד עם מטרות התכנית להוספת שימושים לאזור התעשייה הישן. עם העתקת שדה התעופה של אילת ממרכזה של העיר צפונה ופתיחת מספר רחובות לאורך שטח שדה התעופה הישן, הפך אזור התעשייה לשער הכניסה לעיר ומפאתי העיר לאזור מרכזי. כיום שטחים רבים נשארו ללא פיתוח, מה שמהווה פוטנציאל עצום להתחדשות והתפתחות האזור.

 

מינהל ההנדסה בעירייה פועל נמרצות בעניין מתוך תפישה, כי צמיחה איכותית ונכונה של העיר עם פינוי שדה התעופה והחיבור בין שני חלקי העיר, תביא לשינוי מהותי בתפקודה ובמהותה של העיר שתהפוך לעיר תיירות מובילה המשלבת בין אורבניות נפלאה ומעניינת לבין תיירות טבע וחוף חדשנית ובועטת. תמונות ראשונות של החזון העתידי ניתן כבר לראות בשטח עם בניית בתי מגורים ונופש ביזמות פרטית בשדרות התמרים, רחובה המרכזי של העיר, בדרך יותם, ברחוב לוס אנג'לס, בשכונת המאפיה הגובלת עם חלקו הדרומי של אזור התעשייה, שם נבנים כ-250 יחידות מעל שדרה מסחרית, ומלון עירוני וקומפלקס המגורים והמלונאות "בראון 42" הנבנה גם הוא בעת הזו בחלקו הדרומי של אזור התעשייה עתיד לכלול 223 דירות למגורים ומלון עם 155 חדרים.

 

לצד כל זאת (ההתחדשות העירונית ופיתוח שטחים ברחבי העיר) ממשיך כאמור מינהל ההנדסה בעירייה להוביל מהלך להתחדשות ופיתוח גם באזור התעשייה הישן, כולל שינויי יעוד למטרות מסחר, מגורים, תיירות ותעסוקה כחלק מפעולות לגיוון תעסוקתי. תכנית המדיניות להתחדשות האזור כוללת חידוש המרקם הבנוי ותוספת בנייה חדשה באזור התעשייה, זאת על ידי הפיכתו למתחם עם שימושים מעורבים. התכנית מתפרסת על שטח של כ-735 דונם וממוקמת בין הרחובות חטיבת גולני במערב, ששת הימים בצפון, דרך ערבה במזרח וחטיבת הנגב מדרום.

 

בהתאם למדיניות התחדשות אזור התעשייה באילת, יינתן למשקיעים ויזמים, חופש תכנוני מרבי המאפשר מגוון שימושים קיימים וחדשים, תוך הגדלת זכויות ויצירת תמריצים להקצאת קרקעות לטובת הציבור, כך שבטווח הארוך, יטושטשו גבולות בין אזור התעשייה הישן והשכונות הסמוכות לו. התכנית תונגש במערכת דיגיטלית ייחודית שתציג את המידע לציבור ולבעלי עניין על מנת לתמוך בקידום המתחם ופיתוחו המהיר. המערכת תציג בפני המשתמשים את מרכיבי התכנית האסטרטגית לאזור, לצד כלים המאפשרים לבחון את הזכויות והשימושים המותרים בכל אחד ממתחמי התכנון.

 

התוכנית אשר גובשה במינהל ההנדסה בעיריית אילת נערכה על ידי צוות תכנון שכלל את חברתbuild , משרד דרמן ורבקל אדריכלים והכלכלן יוגב שרביט, בשיתוף עם החברה הכלכלית לאילת (חכ"א). התכנית שכללה שיתוף ציבור נרחב של בעלי עניין, בעלי עסקים ויזמים חדשים, אושרה בוועדה המקומית ותוצג לוועדה המחוזית בשבועות הקרובים.

 

לדברי אינג' אסף אריכא - מהנדס עיריית אילת "אנו רואים באזור התעשייה את 'שער הכניסה לעיר' - כמעט כל מי שנכנס לאילת עובר בסמוך לאזור על דרך הערבה ומכאן גם חשיבותו; בטווח הארוך אנו סבורים, כי גבולות אזור התעשייה יטושטשו והוא יתמזג לליבת העיר הקיימת. בתוכנית האסטרטגית לאזור התווינו מודל של עירוב שימושים פתוח וגמיש שמהווה אמצעי ליצירת מקורות תעסוקה מגוונים ויצירתיים, שנותנים מענה לשינויים ומגמות תקופתיות ולמאפייניה הייחודיים של העיר אילת. נאפשר ליזמים חופש תכנוני מקסימלי המאפשר בחירה ממגוון שימושים קיימים וחדשים, תוך הגדלת זכויות בנייה ויצירת תמריצים להקצאות של קרקעות לטובת הציבור. אנו מאמינים כי ייווצר מרחב עירוני מעורב ופעיל שיתחבר לרצף האורבני של העיר, ייצר תעסוקה לתושבי העיר וימשוך אליו עסקים וקהלי יעד מגוונים".