זהירות, דירות למכירה

זוגות צעירים רוקמים חלומות באשר לדירה חדשה משלהם שרכישתה תהווה אבן דרך במרוץ חייהם המשותף. אולם, שוק הנדל''ן בארץ לא מסביר פנים למעוניינים ברכישת דירה חדשה, שכן המחירים של דירות למכירה כיום הם הגבוהים ביותר מאי פעם וכך גם ההגבלות והתנאים הרבים.

מרוץ החיים

זמרים שרו על כך, סופרים כתבו על זה ובכלל, מסורת רווחת היא לו לאדם המערבי להיות משתתף פעיל במרוץ, מרוץ הנקרא 'מרוץ החיים'. החל מרגע היוולדנו ועד רגע לכתנו אנו נמצאים במסלולי חיים שיביאונו למחוז חפצנו ולהגשמת מטרותינו. אחת מהמטרות הללו, כפי שסופר כבר לפני אלפי שנים עוד מימי התנ"ך, היא להגיע למנוחה ולנחלה בכך שתהיה לנו חלקת אדמה משלנו בה נקים בית ונגור בו עם ילדינו ומשפחתנו. זוגות צעירים עורכים מחקרי שוק ובדיקות, מביעים עניין ורוקמים חלומות באשר לדירה חדשה משלהם שרכישתה תהווה אבן דרך במרוץ חייהם המשותף. אולם, שוק הנדל"ן בארץ לא מסביר פנים למעוניינים ברכישת דירה חדשה, שכן המחירים של דירות למכירה כיום הם הגבוהים ביותר מאי פעם וכך גם ההגבלות והתנאים הרבים. לראיה ההוראה שהוציא בנק ישראל לפני חודשים ספורים בלבד על כך שלרוכשי דירה צריך להיות הון התחלתי נכבד ביותר (כ-60% מערך הדירה) מאחר ולא ניתן לקחת משכנתא גבוהה יותר.

 

איום אסטרטגי

לפני מספר ימים, מר דניאל דורון מהמרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי טען כי חוסר היכולת של צעירים לקנות דירות היא סכנה גדולה יותר מהגרעין האיראני. אנשים רבים במדינת ישראל רואים באיום האיראני כסכנה הקיומית הגדולה ביותר המרחפת מעל ראשינו בימים אלו. יחד עם זאת, הסכנה הקיומית המיידית שאופפת את הקושי של צעירים בקניית דירה היא כבדה ומאיימת לא פחות מהגרעין האיראני המסתורי והמרוחק. החל משנת 1994, אז מחירי הדירות היו גבוהים מאוד חלה ירידה משמעותית שאפשרה ליותר צעירים לרכוש דירה במחיר ריאלי שניתן לעמוד בו. אולם, בעשור האחרון (בין 1998-2007) וגם בארבע השנים האחרונות, שוק הנדל"ן נמצא בעליה מתמדת שנראה כי אין לה סוף. עובדה זו הביאה לכך שכל רוכשי הדירות בטווח זמנים זה נחשפו להפסדים ניכרים הן בערך הדירה והן בערך הכסף (שגם הוא עבר שינויים כאלה במקביל). מצב זה הביא את הצעירים לפחד להשקיע בקניית דירה וכן לתהות על הזמן הנכון עבורם לבצע רכישה שכזו. 



כיום, דירה בת שני חדרים במרכז עולה לא פחות ממיליון שקלים בעוד שלפני כשנתיים המחיר היה נמוך בכ-200,000 ש"ח ולפני שני עשורים ניתן היה להשיגה בפחות ממחצית הסכום הזה. נראה כי משנה לשנה עולה מחירן של דירות חדשות בכמה אחוזים (6% במקרה של הרבעון הראשון של 2008 לעומת הרבעון הראשון של 2009). מצב זה מביא לכך שרק בעלי הממון והיכולת הכלכלית יכולים לרכוש דירה בישראל מבלי לשעבד את עצמם לבנקים עד סוף ימיהם. מדובר בעיקר באנשים המשתייכים לעשירון העליון, מטבע הדברים, שבוחרים לגור במגדלי היוקרה אולם גם בתיירים צרפתים למשל שמגיעים לארץ לנופש לפחות פעם בשנה ולצורך כך הם רוכשים לעצמם דירה מבעוד מועד שתשמש להם דירת נופש. אולם, במצב בו הביקוש רב על ההיצע (מה שתורם רבות להעלאת המחירים) כל דירה כזו שנמכרת לתיירים ועומדת ריקה ברוב ימות השנה מקטינה את ההיצע שיכול לשמש את צעירי ארצנו.

 

הסכנה שבאיום האיראני היא סכנה לטווח ארוך, שאת מימושה אנו מקווים לא לראות לעולם ושלצערנו אין בידינו שליטה על התפתחותה באופן ישיר. לעומת זאת, הסכנה שמרחפת מעל ראשינו בקשיים שהמדינה מערימה על צעירים בבואם לרכוש דירה היא סכנה לטווח הקצר, וניתן לראות את אותותיה באופן מיידי. בנושא זה יש בכוחנו לשנות ולהשפיע - או לפחות לנסות - ואם לא נעשה משהו בהקדם נמצא יותר דיירי חוץ שרוכשים את הדירות למכירה החדשות ויותר צעירים עוזבים לטובת מקומות אחרים, קלים יותר. עלינו לחזור למקורות ולצאת לרחובות, לנסות להשפיע על היושבים בחלונות הגבוהים שיתנו הזדמנות לדור הצעיר לבנות את הארץ.