הצפות ורטיבות: נזקים, התמודדות וביטוח

החורף מצליח להפתיע אותנו בכל שנה מחדש והצפות הן אירוע שהפך כמעט שגרתי.

כך תיערכו לקראתן

 

אורי לב

הימים כבר ימי דצמבר, ואת ימי הגשם והסערה שחווינו עד כה, ניתן לספור על יד אחת, בקושי. אבל איכשהו, כל שנה, זה קורה, ומפתיע אותנו מחדש - כמה ימים של חורף סוער ואמיתי, ואותן תמונות מוכרות של רחובות מוצפים, כלי רכב ששקעו ודירות שהוצפו מלמטה או מלמעלה, מצולמות ומשודרות שוב ושוב.

 

במדינות בהן מכה החורף מדי שנה בעוצמה, התשתיות והבתים ערוכים ומזומנים לאירועים מסוג זה, ובמדינה הקיצית שלנו, גם בגלל שהחורף הוא אורח לרגע, תשתיות הניקוז אינן בנויות לגשמי זלעפות. מרבית הדירות, ודאי הישנות שבהן, לא תוכננו לעמוד בקור עז ובמטחי גשם זועף ואת התוצאות אנחנו רואים כל שנה מחדש.

 

גם אם לא נצא לנקות את תעלות הניקוז בשכונה שלנו או נבנה את הבית שלנו מחדש, עדיין יש כמה פעולות שאפשר לעשות כדי למזער נזקים ולצמצם הפסדים במקרה של נזקי מים והצפות. לא רק בשל גשם סוער, אלא גם במקרים של הפתעות כמו דליפות בצנרת המים, פיצוצי צינורות, או לחות שמתפתחת לעובש שעומד לפורר את הקיר. הפתעות כאלה, שתמיד קורות למישהו אחר עד שהן קורות לנו.

 

הצפות במפרץ חיפה - משה ענבר - מתוך האתר פיקי וויקי

 

אז מה אפשר לעשות?

היערכות מראש, כמו בכל דבר, היא התחלה טובה. אם רכשתם דירה אל תוותרו על בדיקת הצנרת והחלפתה במקרה הצורך, בעיקר בדירות ישנות; על בדיקת אמצעי הניקוז בדירות קרקע; ואיטום הגג או רעפיו בדירות בקומות אחרונות או בתים פרטיים; הזמינו ניקוי מרזבים; בדקו את משקופי החלונות, התריסים, סדקים וכתמים חשודים על הקירות. בעיות רטיבות כתוצאה מהצטברות מים רק יחמירו עם הזמן, וכדאי לגלותן ולטפל בהן מהר ככל האפשר.

 

חשוב להסתייע באיש מקצוע אמין, עם המלצות, ולא בשכן השימושי שהתנדב לאטום לכם את הסדק עם החומר שנשאר לו מהשיפוץ. אינסטלטור מקצועי יכול לבצע עבורכם בדיקת רטיבות באמצעות ציוד אלקטרוני, בלי לשבור קירות ואם יתגלה הנזק מוקדם מספיק, לעיתים ניתן יהיה לפתור אותו בטיפול נקודתי בלי להרוס חצי בית. כנראה שהעלות תהיה גבוהה יותר אם את הדליפות והפיצוצים תגלו אחרי שסיידתם מחדש, השקעתם ברצפת פרקט והחלפתם את הסלון.

 

ביטוח משכנתא ודירה

במסגרת ההיערכות מראש, אחת הפעולות החשובות היא בדיקת האפשרות לרכישת ביטוח לדירה. במציאות שלנו, מרבית רוכשי הדירות מסתייעים במשכנתא, ואז אין לכם אפשרות אחרת והבנק יבקש שתעשו ביטוח משכנתא. שימו לב שביטוח המשכנתא מורכב משני ביטוחים שונים: ביטוח חיים וביטוח מבנה.

 

לעניינינו, ביטוח המבנה הוא הרלוונטי. אמנם הבנק דורש את הביטוח כדי לבטח את עצמו למקרה שהנכס יינזק ברמה כזו שלא יוכל לשמש בטחון להלוואת המשכנתא, אך ניתן להפעילו (בהתאם לתנאי הפוליסה) גם במקרים בהם נגרם נזק פחות דרמטי, כגון נזקי הצפה ורטיבות. שימו לב שביטוח מבנה למשכנתא מחייב ביטוח כגובה ההלוואה שלקחתם בלבד. אם הנזק יעלה על סכום זה, תיוותרו ללא החזר. לכן, בעת רכישת ביטוח המשכנתא בדקו מהי תקרת הפוליסה והחליטו האם ברצונכם להעלות את הסכום המבוטח ובכמה, בהתאם לצרכים שלכם. שימו לב גם לכך שביטוח המבנה אינו כולל ביטוח תכולה ולשם כך יש לעשות ביטוח נפרד.

אם אין לכם משכנתא, מומלץ שתבדקו אפשרות לביטוח מבנה ותכולה. אם אתם שוכרים דירה – בדקו עם בעל הבית האם יש לו ביטוח מבנה ומה הכיסויים (אם יש לו משכנתא, יהיה לו גם ביטוח משכנתא, ואז יש לשים לב לנושאים לעיל). בדקו מה מכסה אתכם, האם תידרש מכם השתתפות עצמית וכמה, והחליטו האם נכון לכם לעשות ביטוח משלכם או שניתן להסתפק בביטוח של בעל הדירה.

 

למה לשים לב בפוליסה?

הביטוח הבסיסי מכסה לרוב פגיעות של גשמים חזקים וסופות, דליפות ופיצוצי צנרת שמקורם בדירתכם. לא תמיד יש כיסוי לנזקים שנגרמו מאיטום לקוי או מצנרת משותפת. ראשית שימו לב כי כלול סעיף פיצוי במקרה של הצפות או פגיעה בצנרת ועלותו. בדקו את ההחרגות והאם הביטוח מכסה נזקים ישירים או גם עקיפים. בצעו את ההרחבות התאימות לביטוח הבסיסי בהתאם לצרכים שלכם.

 

סעיף נוסף שכדאי לבדוק הוא שירות אנשי המקצוע. יש חברות או פוליסות שמחייבות להשתמש בשירותי חברות אינסטלציה ושמאות שעימן הן מתקשרות על מנת לקבל את השיפוי או הפיצוי. ויש פוליסות שיאפשרו למבוטח להתקשר עם איש מקצוע מטעמו ולקבל החזר, בתנאים מסויימים. טיבו של איש המקצוע חשוב ביותר במקרים אלה, לכן בדקו את הנושא היטב: התנאים, העלויות, הגמישות שבבחירת איש המקצוע – והחליטו מה מתאים לכם יותר. ושרק לא תזדקקו לזה.