המדריך לרכישת דירה מקבלן

אחת ההחלטות החשובות והמורכבות ביותר לביצוע בחיינו היא רכישת דירה. עם ההחלטה מתחיל תהליך רכישה עמוס בפרטים וכרוך בבדיקות רבות. מהם השלבים לרכישת דירה מקבלן ומה עליכם לדעת? הכל בכתבה הבאה

 

תכנון תקציבי

רכישת דירה כרוכה בהשקעה כספית גדולה, גיוס הון עצמי וברוב המקרים השלמת מימון באמצעות הלוואות או משכנתאות. חשוב שתדעו מהו היקף התקציב שלכם לפני תחילת התהליך. ההוצאות אינן מסתכמות במחיר הדירה בלבד, אלא למחיר מתווספות הוצאות עו"ד, מס רכישה, התייקרות עקב הצמדה למדד תשומות הבניה, עלויות שינויים ותוספות.

 

תשומת לב מיוחדת תנו למסלולי המשכנתא השונים שיציעו לכם הבנקים. שימו לב לגובה הריבית ולגובה ההחזר החודשי המתאים ליכולת שלכם.

 

מה מציע הפרויקט שבחרתם?

הבניין נראה טוב בהדמייה? זה הזמן לקבל פרטים נוספים, כמה קומות, כמה דירות בכל קומה, מעליות, יציאות חירום, חדרי אשפה, גנרטור וחדר חשמל, מספר חניות לדירה, שטחים משותפים ועוד.

 

בחירת מיקום ובדיקת הסביבה

כדאי שסביבת המגורים תתאים לאורח החיים שלכם. חפשו בסביבת הפרויקט את השירותים הקהילתיים והמוניציפליים בתחומי הבריאות, החינוך והפנאי, אלה חשובים במיוחד אם יש ילדים. בדקו את התכנון האזורי מסביב לפרויקט, במיוחד אם מוקם אזור חדש לחלוטין. בדקו פרטים בדבר נגישות האזור, מקומות חניה, דרכי גישה ותחבורה ציבורית והאם קיימים אזורי מסחר לצרכים בסיסיים.

  

בדיקת יכולות הקבלן

חשוב לבדוק את היציבות והחוסן הכלכלי של הקבלן ואת יכולותיו להשלים את הבניה. כדאי להקדיש זמן ללמידה על פרויקטים אחרים של הקבלן הבונה, על איכות הבניה והגימור, על שביעות רצון של דיירים, על הדרך שלו לפתור בעיות ולהיענות לבקשות.

 

בדיקת בעלות על הקרקע

אחת הבדיקות המשפטיות ההכרחיות הוא בדיקת הבעלות. הבעלות ניתנת לבדיקה בלשכת רישום המקרקעין, שם ניתן גם לראות את השעבודים והעיקולים על הקרקע לבנייה. במידה והקרקע היא בבעלות אחרת, האם לקבלן זכות לבנות עליה ולשווק את הדירות. חשבו כמה צעדים קדימה ובררו האם הקבלן יוכל בעתיד לרשום את בעלותכם על הדירה בלשכת הרישום.

 

היתרי בניה

בדקו האם קיימים היתרי בניה ומה היקף הקומות והשטחים המותרים לבנייה. גם אם אין עדיין היתר בניה בגלל השלב המוקדם של השיווק, אפשר לעגן בהסכם סעיף המאפשר ביטול במידה ולא יתקבל היתר.

 

יעוץ מקצועי ומשפטי

שקלו לקחת יעוץ מקצועי ומשפטי לפני הרכישה ולליווי בתהליך. דרושה בדיקה משפטית יסודית של מסמכי הרכישה, הערבויות, הערות אזהרה, בעלות על הקרקע. דרוש עורך הדין שידאג לאינטרסים שלכם, יבדוק את ההסכם לפני שתחתמו עליו וימנע הליכים אשר עלולים לפגוע בכם.

 

החתימה על ההסכם

זהו השלב בו תבטיחו את המחיר של הדירה שבחרתם. בתקופה בה המחירים עולים, יש חשיבות לסיכום המחיר הסופי המשקלל תוספות למיניהן ותנאים נוספים כמו תוספות פיתוח, רישום בטאבו שינויים בדירה ועוד. בהסכם תעגנו את כל ההבטחות של איש השיווק של הקבלן.


ההסכם יכיל פרטים על הדירה עצמה ועל המפרט הטכני שלה, על הסדרה והגדרה של הרכוש המשותף, הסדר תשלומים בהתאם להתקדמות הבניה, תאריך למסירת הדירה, תאריך לרישום בלשכת המקרקעין של הדירה ועוד.

 

 

לסיכום, עסקאות לרכישת דירות מקבלן מורכבות ויש צורך במאמץ וירידה לפרטים הקטנים ביותר כדי שבסוף זה ישתלם ותוכלו לקבל את הדירה שחלמתם עליה.