דירות למכירה - איך, כמה ולמה?

כולם כבר יודעים שהשקעה בנדל''ן היא השקעה כדאית, שלרוב מניבה רווחים יפים. היכן כדאי לקנות? באילו אזורים היחס בין מחיר הדירה לבין מחיר השכירות הוא הטוב ביותר?כל התשובות בפנים...

כולם כבר יודעים שהשקעה בנדל"ן היא השקעה כדאית, שלרוב מניבה רווחים יפים. קונים דירה, משפצים מעט אם יש צורך בכך, מפרסמים באתרי האינטרנט השונים, מוצאים שוכרים אמינים ולא מבולגנים מדי, וזהו - מקבלים פעם בחודש צ'ק על סך כמה אלפי שקלים חדשים. בדרך זו החסכונות/פנסיה/ירושה אינם מתבזבזים, אלא מניבים רווחים בכל חודש. בערך כמו השקעה בבורסה, רק עם הרבה פחות סיכונים. אם כך, כמעט לכל אחד משתלם להשקיע ולקנות דירה. וכאן נשאלת השאלה: היכן מוצאים דירות למכירה? היכן כדאי לקנות? באילו אזורים היחס בין מחיר הדירה לבין מחיר השכירות הוא הטוב ביותר?

 

דגשים לחיפוש דירות למכירה

הנה, למשל, דוגמאות לגמישות מחירי הדירות וגובה השכירות באזור הצפון: ניתן למצוא דירות 4 חדרים החל מ- 200,000 בקרית שמונה, 400,000 באזור הקריות, ועד דירות שמחירן הוא כמה מיליוני שקלים, בעיקר בחיפה ובכרמל. לדוגמה, בקרית שמונה ניתן למצוא דירת 4 חדרים בשכירות של 600-1200 לחודש, בקריות בשכירות של 2000-5000 , ובחיפה בשכירות של 2000-7000 לחודש. בקיצור, סביר שהכי משתלם לקנות דירה זולה יחסית באזור הקריות ולהשכיר אותה במחיר זול יחסית, אך פרופורציונאלי וטוב ביחס למחיר שלה.

 

באזור תל אביב והמרכז וגם בירושלים המצב ידוע כקיצוני יותר, ושם מחירי הדירות אמנם גבוהים יותר, אך גם השכירות גבוהה הרבה יותר. אז כיצד כדאי לחפש דירות למכירה?

 

קודם כל, יש להחליט על גובה מקסימאלי של המחיר שמעוניינים לשלם. כאשר הולכים לראות את הדירות עצמן, יש לשים לב אם הן דורשות שיפוץ, ובמקרה שכן, לכלול את עלויות השיפוץ המשוערות במחיר שמעוניינים לשלם על הדירה.

 

יש לבדוק את תשתיות הדירה, הצנרת וכו', כדי להימנע מ"הפתעות" עתידיות שידרשו שיפוץ בעלויות גבוהות. ומומלץ גם לברר לגבי תוכניות העירייה או המועצה המקומית, למקרה שיש בדעתן להרוס בעתיד את הבניין שבו נמצאת הדירה.

 

כמו כן, כדאי להחליט על אזורים רלוונטיים לקניית דירה. ייתכן, למשל, שביישוב מסויים הדירות משתלמות יותר, אך הוא מרוחק ממקום מגוריכם ויקשה על ניהול הדירה השוטף.

 

חשוב גם להבין מי הם השוכרים הפוטנציאליים באזור זה - האם אלה בעיקר סטודנטים? משפחות צעירות? חיילים בבסיסים פתוחים? - כדי לדעת מה גובה השכירות שתוכלו לקבל, ומה תהיה תדירות התחלפות הדיירים, למשל.

 

כמובן, כדאי גם לוודא שמוכרי הדירה הינם אנשים אמינים, לבדוק עם שמאי שמחיר הדירה תואם למצבה, ולבדוק את כל הפרטים הנוספים, קטנים כגדולים, לפני שסוגרים עסקה בעלות כה גבוהה.

 

ומה עוד?

להיאזר בסבלנות, להתייעץ עם אנשים שאתם סומכים על דעתם ועם אנשי מקצוע רלוונטיים, לבצע בירורים מקיפים ככל הנדרש, ולהקשיב גם לתחושות הבטן שלכם - הן עשויות להתגלות כמועילות במיוחד לעיתים.