איזה גאון!

יוצאים מהבית בבוקר? לחיצת כפתור אחת תכבה את המזגנים ותפעיל את האזעקה. חוזרים לערב שקט בבית? לחיצה על כפתור האווירה הרומנטית - ומיד האורות יתעממו, מוסיקת ג'אז תשטוף את הסלון, והטמפרטורה בחדר תתכוונן ל-22 מעלות בדיוק. קפה הוא עוד לא יודע להכין, אבל שלל משימות מורכבות – דווקא כן. קבלו את ''הבית החכם'', המפתח לחיים מודרניים נוחים להפליא

בוקר. למרות שהתעוררת קצת מאוחר מהרגיל, המזגן כבר מקרר בשבילך את המטבח, המים בדוד ממתינים לך בדיוק בטמפרטורה הנכונה – שיהיה נעים לשטוף את הפנים. על המגש של מכונת האספרסו מונח ספל קפה מהביל. עוד מעט תצא לעבודה. לחיצה אחת על הכפתור הנכון תכבה את האורות ואת המזגנים בבית, תפעיל את האזעקה, תפתח למענך את דלת החנייה ותיכף הממטרות בגינה יתחילו לזמר.

ערב. עוד מעט תבוא החברה החדשה שלך. לחיצה אחת על כפתור האווירה הרומנטית - ומיד האורות יתעממו, מוסיקת ג'אז תשטוף את הסלון, הווילונות ייסגרו והטמפרטורה בחדר תתכוונן ל-22 מעלות בדיוק. אחרי שג'ון קולטריין יסיים לנגן, תשמעו ביחד את ברברה סטרייסנד. היא מתה עליה.

נשמע מופרך? ממש לא. חוץ מלהכין קפה, את כל יתר המשימות תבצע עבורכם מערכת חדשה – דור העתיד של הבית המודרני.  זה רק עניין של תכנון. אה, בעצם גם של כסף.

לא לעשירים בלבד

"בית חכם". כך קוראים למערכת שתעשה בשבילכם כמעט את כל העבודה. המערכת הזו מאפשרת שליטה ובקרה על כל מה שעובד באמצעות חשמל. כמעט. לפני שנסחפים אל פנטזיות עתידניות שמתאימות רק למאיונים עליונים, חשוב לדעת שמערכת "בית חכם" היא אמנם סיפור לא זול מצד אחד, אבל מצד שני זוהי מערכת גמישה: אתם יכולים לבחור במה היא תשלוט, ולשלם בהתאם. הדוגמאות שיובאו בהמשך מפרטות מה המערכת יכולה לעשות, אבל הן לא חלק הכרחי בכל בית. הבחירה היא בידיכם. ובמלים אחרות: זה לא בהכרח לעשירים בלבד.

יש להדגיש כי בבתים חדשים - ככל שגדלה ההשקעה בהם, כך גדל מספרן של המערכות שניתנות להפעלה ללא מאמץ של שרירים אנושיים. זה כולל את מערכת ההשקיה בגינה, את התריסים, את השער לחצר, המנעולים ועוד. כל אלה מצטרפים לתאורה, מזגנים, טלוויזיות ומערכות שמע, שכבר מזמן התרגלנו להפעיל מקרוב או מרחוק. ככל שהבית הפך, במשך השנים, ל"מחושמל" יותר, כך התרבו המתגים על הקירות, השלטים הרחוקים על השולחנות והתקתוקים האינסופיים שמתלווים לכל ניסיון להדליק מכשיר אחד מבלי לכבות אחר.

התסריטים לעתיד הקרוב מדברים גם על מכונות כביסה, תנורים ומכשירים נוספים שיופעלו בבקרה מרחוק, אבל אם חשבתם שזוהי חגיגה מושלמת לעצלנים, השמחה מוקדמת: עדיין צריך לתלות לבד את הכביסה הרטובה, לבדוק אם העוגה מוכנה ואם זכרתם בכלל, אחרי כל התחכום הזה, להכניס אותה לתנור.

הרבה יותר מסתם פינוק

למה צריך, בכלל, בית חכם? כי בית חכם נותן מענה לנוחות, לביטחון ולחיסכון באנרגיה. רבים מעריכים כי כפי שהיום לא יעלה על הדעת לרכוש טלוויזיה ללא שלט, כך בעתיד הלא רחוק כל הבתים שייבנו יהיו כבר חכמים. אגב, בקוריאה, למשל, כמעט בכל בית שנבנה מותקנת מערכת בית חכם.

מערכת "בית חכם" משרתת כמה מטרות: קודם כל, היא סמל סטאטוס ואֵם כל הגאדג'טים. בנוסף, היא מעלה, מן הסתם, את ערכו של הבית. יש גם היבטים אחרים, שהעיקריים שבהם הם אסתטיקה ונוחות. הבית החכם חוסך מתגים וכפתורים על הקירות. את מקומם של המפסקים הרגילים מחליפים מפסקים חכמים. לכל מפסק יש מספר לחצנים שמבצעים פעולות שונות על פי תכנות שנקבע מראש. אל המפסקים מצטרף שלט אלחוטי, שהוא למעשה מסך מגע שמעוצב אישית עבור כל בית, על פי המערכות הספציפיות שבו ובהתאם להעדפותיהם של הדיירים. באופן כללי מערכות הבית החדש מתאפיינות בהתאמה להרגלים הייחודיים של כל משתמש.

היבט נוסף הוא החיסכון באנרגיה, כך טוענים היצרנים. ובכן, מצד אחד המערכת אכן יכולה למנוע מהאור בשירותים לדלוק לחינם כאשר אתם נופשים על איזה אי קריבי (כי בינינו, מערכת שלמה של "בית חכם" היא עדיין לא נחלתם של מרוויחי המשכורות הישראליות הממוצעות). מצד שני – כאמור, מי שהתריסים אצלו בבית נסגרים בעזרת מנוע, מן הסתם לא סופר קילוואטים באדיקות.

הפינוקים שמציעה מערכת הבית החכם לא נועדו רק לחסוך לכם את הקימה מהספה בשביל להדליק את הדוד. מדובר בהרבה יותר. אפשר, למשל, לתכנת את המערכת בתרחישים שמתאימים את הבית לאווירה המבוקשת או לזמן מוגדר ביום ובשבוע. למשל, תרחיש צפייה בסרט יפעיל את מערכת הקולנוע הביתית, יעמעם את האורות, יפעיל את הקירור או החימום בחדר שבו נמצאת המערכת, יעצור את הסרט אם הטלפון מצלצל  – בדיוק כפי שתגדירו לו. תרחיש חופשה, לדוגמה, יחקה את הפעילות שמתרחשת בבית כך שיתקבל הרושם כאילו נמצאים בו אנשים – דרך בדוקה למדי להרתעת פורצים. ועוד בענייני אבטחה: אפשר לתכנת את המערכת כך שאם מנעול או חלון נפתחים בשעה בה לא אמור להיות איש בבית, תישלח אליכם הודעה לטלפון הנייד או לדוא"ל בעבודה. אם תרצו, יוכל לפעול במקרה כזה "תרחיש חירום" שהגדרתם במיוחד.

עבור פעולות קבועות כמו סגירת התריסים ופתיחתם בחדר השינה, השקיית הגינה והדלקת תאורת לילה, יש למערכת שעון פנימי שמאופס על פי שעות השקיעה והזריחה. בנוסף, על ידי תחנה מטאורולוגית שמודדת את נתוני האור, הרוח, הטמפרטורה והרטיבות יופעלו תרחישים שמתאימים למזג האוויר. כשיורד גשם, תופסק פעולת הממטרות, ביום מעונן תאורת החצר תידלק מוקדם יותר, ביום שמש ייסגרו השלבים של הפרגולה. כן, הפרגולה החשמלית, הרי לא סתם משקיעים בבית חכם. חיישני תנועה ודריכה יכולים להקדים אתכם ולהדליק את האור ואת מטהר האוויר בשירותים, ובכלל - לעשות לכם כבוד.

אלה מכם שלא מסוגלים להעביר יום עבודה בלי חיבוטי נפש קשים מנשוא בשאלה האם כיביתי את המזגן בחדר השינה לפני שיצאתי מהבית, יוכלו לפתור את הבעיה בשיחת טלפון אחת שתגיע אל המענה הקולי של המערכת, שמצדה תשמח לכבות את המזגן, אבל למרבה הצער לא תוכל להוציא את הכלב לפיפי. מצד שני, היא תוכל לנגן לחומי את "ארבע העונות" של ויוואלדי בין שתיים לארבע בדיוק. כך תוכלו לבלות יותר שעות במשרד, להרוויח יותר כסף בשביל לקנות יותר מכשירים שיתחברו למערכת, אפילו שאתם מגיעים הביתה בעיקר בשביל לחמם משהו במיקרו וללכת לישון.

חכמים מראש

כל הדוגמאות שהוזכרו כאן תלויות בסוג המערכת וברמת המורכבות שלה. יורם עקרי, מהנדס תוכנה ומנהל חברת "לוג אין", המשווקת מערכות "בית חכם", אומר שהמערכות הבסיסיות שולטות על מערכות חשמל בלבד ומאפשרות הפעלת תרחישים. "יש לקוחות שאוהבים לחבר גלאים ואז הם מקבלים 'פיצ'רים' כמו : אם יורד גשם - סגור את התריסים, אם יש רוח - גלגל את הסוכך במרפסת, אם זו שעת לילה ואני עובר במסדרון - הדלק את האור לשתיים-שלוש דקות. עקרי מציין שמדובר בפיצ'רים בסיסיים ששולטים רק על אביזרי חשמל ואין בהם פידבקים: "במערכות היותר מתקדמות יש מסכים, אודיו ווידאו, ואפשר לשלוט על הדברים בכל מיני צורות. למשל, במזגנים אפשר לבחור בין חימום לקירור, לכוון טמפרטורה, לקרוא את נתוני המזגן ולשלוט על עוצמת המאוורר".

דרושה הבנה מיוחדת במחשבים על מנת להפעיל את המערכת?

 עקרי: "באופן כללי אין לבעל הבית אפשרות לשנות את התוכנה. אם הוא רוצה שינוי, הוא צריך להזמין את החברה. במערכות היותר מתוחכמות משולב מחשב, ובעל הבית יכול לשנות מאפיינים. לא צריך הבנה מיוחדת במחשבים, אלא רק יכולת הפעלת מחשב בסיסית.

יותר פשוט לחיות בבית עם מערכת מאשר בבית בלי מערכת. אם שמים המון לחצנים והם לא מסומנים, אז זה מסבך, אבל אם יש מסך מגע שהנתונים בו כתובים בעברית - זה רק מקל על החיים. בחברת 'לוג אין' רוב התמיכה מתבצעת דרך האינטרנט. על ידי התחברות למערכת, איש התמיכה משנה את מה שצריך. אם צריך להגיע לבית הלקוח - אז מגיעים, אבל זה כמעט לא קורה".

מה קורה כשיש תקלה במערכת? הבית מושבת?

"המערכות שלנו מבוזרות ואין בהן חוליה חלשה. אין רכיב במערכת שיכול להשבית אותה. במערכות יש מספר בקרים מכל מיני סוגים, ובמקרה של תקלה מושבתים אך ורק האביזרים המחוברים לבקר מסוים. מדובר בארבעה עד שמונה אביזרים, תלוי בסוג הבקר".

התקנת מערכת "בית חכם" דורשת הכנת תשתית מיוחדת, ולכן היא מתאימה בעיקר לבתים חדשים. היא תוכיח את מירב יכולותיה בעיקר בבתים גדולים. בפרויקטים יקרים ממילא, ההוצאות שכרוכות בהתקנת "בית חכם" ייבלעו בהוצאות הבנייה הכלליות. בכל מקרה, מי שמתכנן בית חכם, צריך לדעת זאת מראש ולשתף את הארכיטקט בתוכניותיו ובחלומותיו לגבי המערכת והציפיות ממנה. מהנדס החברה שתמכור לכם את המערכת יעבוד מול המתכנן - כך שבשלב הכנת תשתיות החשמל, העבודה תבוצע בהתאם לדרישות הטכניות. מכיוון שרוב הסיכויים הם שעם הזמן עוד ועוד מערכות יצטרפו לשליטתו של הבית החכם, אפשר להניח מראש צינורות עודפים. מבחינת הסמוי מהעין, ההבדל העיקרי בין מערכת "בית חכם" לבין מערכת חשמל רגילה, הוא שבבית החכם כל מכשיר שמופקד ומבוקר על ידי המערכת אינו מחובר ישירות אל המפסק המחובר ללוח החשמל. בבית החכם המכשירים מחוברים ליציאות המתח של הבקרים שבלוח בחשמל, והמתגים מתחברים לכניסות התקשורת בבקרים.

עקרי מציין שתוך כדי תהליך הבנייה, החשמלאי יוכל להכין את התשתיות למערכת לפי הנחיות החברה. מתקין מוסמך מטעם החברה יביא את הארון של המערכת ויתקין אותו.

בבית בנוי, התקנת המערכת מסובכת יותר ותלויה במבנה הבית - האם יש או אין בו קירות גבס ומחיצות קלות אחרות - וכמובן תלויה גם במערכות שאמורות להיות נתונות לשליטת מערכת "הבית החכם". קרוב לוודאי שההתקנה תהיה כרוכה בחציבה בקירות ובהחלפת לוח החשמל והקווים.

אם אתם בונים, ורוצים להכין תשתית למערכת "בית חכם" כדי להתקין אותה "פעם, כשיהיה לנו עודף כסף", ובינתיים מתכננים להשתמש במערכת חשמל רגילה, זה לא מאוד מעשי. למה? מפני שהדבר מחייב התקנת שתי מערכות נפרדות, ומדובר בפרויקט לא זול.

מה כן כדאי במקרה כזה? להתקין מערכת "בית חכם" רק בחלק מהבית – בסלון, למשל. זאת אפשרות רלוונטית למקרה שעורכים, לדוגמה, שיפוץ אינטנסיבי בחלל. התקנת מערכת פשוטה בסלון תעלה כ-1,000 דולר.

מחיר התקנת מערכת בדירה רגילה: מ-5,000 דולר ומעלה, בדירה גדולה - החל מ-10,000 דולר ובבית פרטי מ-15,000 ויותר, הכל תלוי, כמובן, ברף הפינוק שאתם מציבים לעצמכם.

 יש חברות בישראל שמציעות מערכות "בית חכם" מצומצמות יותר ומודולריות,השולטות רק על התאורה או על מערכת האבטחה ומצריכות פחות התקנות מראש בשלבי הבנייה.

כך או כך, הבית שלנו יכול להיות הרבה יותר חכם - אם רק נאפשר לו. העתיד כבר גר כאן.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*מאת שרון שנלר 

 * הכתבה מתוך "בית חדש", המדריך הישראלי לבנייה ועיצוב

הכתבה פורסמה במקור באתר בית INFO