תוצאות המחאה החברתית

לפני כמספר חודשים זה התחיל, אוהלים אוהלים מוקמו ברחבי ארצנו כמחאה על שכר הדירות אשר רק עולה ועולה בזמן שבחו''ל מכירי הדירות רק יורדים.

המצב האבסורדי הזה נהיה חסר תקנה ומספר לא קטן של אנשים החליט שהוא לוקח את המושכות לידיים ולא מרפה, עד אשר יתגבש פתרון לאפשרות לרכוש דירה מכובדת מבלי להשתעבד לה ושאפשר היה סוף כל סוף לחיות בשלווה. במקביל המחמאה הפעלה במספר רבדים נוספים אשר גם הם נמצאים תחת הקטגוריה של "יוקר מוגזם".

 

בכל לוח דירות נראים אותם מחירים מובקעים שאין בהם שום היגיון, כשלעומתם, מחוץ לישראל אנשים יכולים לסיים את החודש בתחושת רוגע. בשהותי בעבודה בחו"ל הופתעתי לגלות כמה שאנשים חיים שם טוב ללא חששות מיותרות על איך לעבור את החודש בשלום.

 

לוח דירות הסטודנטים- נשאר ללא שינוי

הסטודנטים הם הראשונים שנפגעים מכל הכאוס המערכתי הזה, לא רק שהלימודים בארץ יקרים מאוד, גם נטל הכלכלה היומיומית מכביד עד מאוד, כשבראשם עומד שכר הדירה הממוטט. כך הלימודים הופכים לעינוי מתמשך שנע בין 3-5 שנים. בתל אביב לדוגמא דירה עלובה בעלת חדר קטן, מקלחת ומטבח תעלה לא פחות מ2700 , שעבור סטודנט ממוצע זו כמעט משכורת שלמה. יהיו המתחכמים שיגידו שזו בעיה של הסטודנטים המתעקשים לגור במוקדים היקרים, אך מצב זה הרבה יותר מורכב, אזור תל אביב מלא במכללות ואוניברסיטאות טובות במיוחד, ומה לעשות שרוצים לשאוף הכי גבוה וללמוד במקומות הכי נחשבים אז גם צריכים לשנות סדרי עולם, סטודנטים רבים מעתיקים את מקום מגוריהם מכל קצוות הארץ ומחפשים בלוח דירות את המחירים האטרקטיביים ביותר עבורם, על מנת שיוכלו להעביר את שנות הלימוד שלהם מבלי טרטורים מיותרים שאין עודף זמן עבורם ובצדק.

 

לוח דירות לזוגות צעירים- נשאר ללא שינוי

זוגות אשר מקימים משפחה עדיין לא מצליחים לסגור את החודש מפאת עומס בכל ההוצאות השוטפות. אין זוג בישראל שלא רוצה שתהיה לו דירה נחמדת בה יוכל לגדל את ילדיהם, זו לא בקשה מוגזמת כלל וכלל. אך כאשר אין לוח דירות אחד אשר משרה נחת על הזוג החדש ובנוסף עליהם לפרנס את ילדיהם, הזוגות החדשים מוצאים את עצמם מחוצים מכל כיוון אפשרי. זוגות צעירים בעלי משכורות ממוצעות עדיין לא יכולים לסגור את החודש כראוי.

 

זכרו כי הקרקעות בישראל יקרות עד מאוד, וכן גם שיטת הבניה מייקרת את עלויות הדירות, בנוסף לכל זה ישנו מיסוי גבוה במיוחד אשר גורם למצב הנוכחי בו קשה מאוד להתקדם כלכלית בארצנו.

 

חשוב גם לזכור שמדינת ישראל עדיין מדינה צעירה מאוד שהתפחה בתנאי לחץ ומצב ביטחוני קשה ומורכב, יש לנו עוד דרך ללכת בה ע"מ להפוך את חיינו כאן לנוחים. מחאת הצרכנים, גם אם לא הביאה תוצאות מיידיות, הוכיחה שהמדינה תהיה חייבת לתת מענה לבעיית הנדל"ן במדינה אחרת המחאה הבאה תהיה חמורה הרבה יותר.