שר הבינוי והשיכון יחתוך בחצי את מחיר הקרקע ליזמים במכרזי מחיר למשתכן

תקווה חדשה לרוכשי הדירות? השר אריאל אטיאס עשה היסטוריה והחליט כי המדינה תשלם ותסבסד את מחיר הקרקע במטרה להוריד את מחירי הדירות במכרזים האלה; ההחלטה נתונה לאישור הממשלה

כתבתו של שי פאוזנר מהאתר כלכליסט

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, יביא לאישור הממשלה החלטה לפיה המדינה תיתן הנחה של 50% במחיר הקרקע ליזמים שירכשו קרקעות במכרזי מחיר למשתכן.

 

בכך עושה השר אטיאס היסטוריה כשבפעם הראשונה המדינה תשלם ותסבסד את מחיר הקרקע במכרזים אלה, במטרה להוריד עוד יותר את מחירי הדירות במכרזי המחיר למשתכן, ולאפשר לזוגות הצעירים ולמשפחות חסרות הדירה לרכוש דירה. בסביבתו של אטיאס העריכו היום בצהריים (ד') כי ההצעה תאושר בישיבת הממשלה ביום ראשן הקרוב.

 

ההחלטה תובא לאישור לאחר שבשנה האחרונה ניהל אטיאס דיונים על מכלול מסלולים וכלים להקלת מצוקת הדיור ועל מנת לקדם דיור בר השגה, בראש ובראשונה לזוגות צעירים. אטיאס טען לא מעט פעמים בהזדמנויות שונות לאורך החודשים האחרונים, כי הכלי האפקטיבי ביותר הקיים לכך הם מכרזי המחיר למשתכן.

 

במכרזי מחיר למשתכן היזם הזוכה הוא מי שמציע את המחיר הנמוך ביותר למ"ר. עד עתה עמד מחיר הקרקע על "מחיר מלא" כפי שקבע השמאי הממשלתי במשרד המשפטים ועל בסיסו הגישו היזמים את הצעותיהם, כאשר מחיר הקרקע קבוע מראש על 100% ממחיר השמאי. כעת, לפי החלטת הממשלה, היא תסבסד עבור זכאי משרד הבינוי והשיכון (בהגדרה הרחבה שלהם, כלומר זוגות צעירים חסרי דיור ללא תלות בניקוד או קריטריונים) 50% מערך הקרקע. כך, צפויים מחירי הדירות במכרזי המחיר למשתכן להיות מוזלות במאות אלפי שקלים.

 

לאחר שתאושר, צפויה ההחלטה לחול באופן מיידי על מכרזי מחיר למשתכן בהם יוכלו היזמים להתחרות על המחיר הנמוך ביותר לדירה כאשר על הקרקע ישלמו רק מחצית מערכה. לפי ההערכות המקצועיות, ההנחה תבוא לידי ביטוי באופן בולט באזורי הביקוש בהם מחיר הקרקע מהווה 40-50% מערך הדירה. כך, כאשר מחיר הדירה הסופי יקבע באמצעות סבסוד הקרקע ושיטת המכרז הייחודית,יביא הדבר להוזלה שיכולה להגיע למאות אלפי שקלים באזורי הביקוש, בדגש על זוגות צעירים חסרי דירות.

 

יצוין כי בשיטת מכרזי המחיר למשתכן ההנחה מתבטאת ישירות במחיר הסופי לרוכש הדירה, שכן אין תחרות על מחיר הקרקע. כמו כן, המחיר נתון, כמו גם עלויות הפיתוח, כך שהיזמים מתחרים באופן ישיר מי יבנה את הדירה במחיר הזול ביותר, בהתאם למפרט ובפיקוח של משרד הבינוי והשיכון.

 

אטיאס אמר היום בתגובה כי הוא "מברך על החלטת הממשלה ועל תמיכת ראש הממשלה ושר האוצר. עלות מרכיב הקרקע באזורי הביקוש גבוהה מאוד ונופלת על כתפי הזוגות הצעירים. לראשונה, המדינה מבינה כי היא צריכה ויכולה לשלם מכיסה עבור הקרקע בכדי להגשים את חלום רכישת הדירה גם לזוגות צעירים ולמשפחות חסרות דירה, בעיקר לאור העובדה שההטבה תלך ישירות לטובת זוגות הצעירים ולא ליזמים ולקבלנים. אנחנו כמעט הכפלנו בשנה האחרונה את מספר הדירות במכרזי מחיר למשתכן ומגמה זו תימשך גם ב־2011, לצד המשך שיווק הקרקעות שהיה בשנת 2010, שהיה הגדול בעשור האחרון והביא אף לשיא של עשור בהתחלות הבנייה".


כתבתו של שי פאוזנר מהאתר כלכליסט