שינויי מגמה בתחום הנדל''ן

האם המחירים ימשיכו לטפס לנצח? מה יקרה עם מחירי השכירות? בכתבה זו נפרט על אודות שינויי המגמה בתחום הנדל''ן בישראל בשנים האחרונות.

בשנים האחרונות התחוללו לא מעט שינויי מגמה בתחום הנדל"ן במקומות שונים בארץ. לאחר שבמשך שנים רבות מחירי הדירות למכירה עלו בצורה מתמדת, לאחרונה חלה האטה, והמחירים אמנם עולים במקומות רבים בארץ אך לא בצורה כה חדה. לעומת זאת, מחירי השכירות ממשיכים לטפס, ובמקביל נפתחו גם אופציות נוספות בפני המשקיעים (למשל תמ"א 38, שיפוצי בניינים ועוד). בכתבה זו נפרט על אודות שינויי המגמה בתחום הנדל"ן בישראל בשנים האחרונות.

 

 האם המחירים ימשיכו לטפס לנצח?

כל מי שעוסק בנדל"ן וגם אנשים שפשוט רוצים לקנות דירה, שואלים את עצמם את שאלות השאלות - עד מתי ימשיכו לטפס ללא הפסקה מחירי הדירות? לכל מומחה יש את הדעה שלו אך העובדות מראות שבשנים האחרונות, מחירי הדירות זינקו ברוב חלקי הארץ. במרכז הארץ (ובעיקר בתל אביב), המחירים עלו בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, וגם באזורים מרוחקים יותר חלו עליות מחירים חדות. לאחרונה יש שינוי מגמה מסוים, ובאזורים רבים בארץ חלה האטה בקצב של עליית המחירים. המחירים עדיין עולים, אך במקרים רבים בקצב איטי יותר. האטה זו מאפשרת ליותר אנשים לרכוש דירות, מכיוון שכאשר המחירים הם בשמיים, לא כולם יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירות, בעיקר באזורי הביקוש. אז האם זהו זמן טוב לרכוש דירה? האם המחירים ימשיכו לעלות או שכדאי לחכות לבלימה המוחלטת של עליות המחירים? יש הטוענים כי בלימה שכזו לא תגיע בקרוב, ואילו אחרים טוענים כי אנו נמצאים בעיצומה של בועת נדל"ן וכי בקרוב המחירים יפלו. בינתיים, כל משקיע צריך להחליט מהו הצפי שלו ולפעול בהתאם לצפי זה. מומלץ כמובן להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום על מנת לקבל מבט רחב ככל האפשר על אודות שינויי המגמות בתחום הנדל"ן בישראל.

ומה עם מחירי השכירות?

בעוד המחירים של הדירות למכירה ממשיכים לטפס בקצב איטי יותר, מחירי השכירות ממשיכים לעלות בקצב מסחרר, בעיקר במרכז הארץ ובאזורי הביקוש. העלות של חדר בתל אביב היא כיום גבוהה הרבה יותר מאשר בעבר, וגם באזורים נוספים בארץ (בדרום, בצפון, בירושלים ועוד), מחירי השכירות ממשיכים לעלות בקצב מסחרר. אז מה עושים? כל אחד צריך להחליט, בהתאם לתקציב שלו, אם כדאי לו להמשיך לגור בשכירות ולספוג את העליות במחירים, או לשקול רכישת דירה. שינוי מגמה נוסף הוא בכל הקשור לתמ"א 38. בשנים האחרונות נחקקו מספר תיקונים הקשורים לתכנית זו, אשר הפכו אותה למשתלמת יותר הן ליזם והן לדיירי הבניין. בערים רבות בארץ החלו לצאת לפועל פרויקטים רבים יותר של תמ"א 38 (ברמת גן למשל), וגם בתל אביב חל גידול במספר התכניות. זוהי אופציית השקעה נהדרת עבור יזמים רבים שנוצרה בעקבות שינויי חקיקה.

 

 לסיכום, בשנים האחרונות חלו כמה שינויים בעולם הנדל"ן בישראל אשר יצרו אפשרויות חדשות ומעניינות למשקיעים! כדאי מאוד לפתוח את העיניים והאוזניים ולהיות ערים לשינויים הללו.