שוק הנדל''ן לאן ?

ניסים בריח, הבעלים של קבוצת נווה העיר ייזום ושיווק פרויקטים,על המגמות בשוק הנדל''ן בישראל

מספר החלטות שהתקבלו בסוף שנת 2010 , בעיקר ע"י האוצר, רמזו על שוק של יציבות מחירים וצינון משמעותי בעליות המחירים, לכאורה.  שיווק של אלפי יחידות דיור בכל רחבי הארץ, תיקון במיסוי מקרקעין בשיטת "המקל והגזר" שמטרתו לעודד משקיעים למכור דירות ולא לקנות (לא נכנס כלל לתוקף), פרסומים חוזרים ונשנים בדבר ירידת מחירים, וכן הצהרה מפורשת של הממשלה כי בכוונתה לעשות "הכל" בכדי למתן ולצנן את שוק הנדל"ן (שאף גרמה לקבלנים להתחיל להאמין בכך) – אומר ניסים בריח הבעלים של קבוצת נווה העיר.

 

אולם נראה כי הנ"ל חסר כל אחיזה במציאות ובוודאי בכדי ליישם את השאיפה של האוצר לצינון בעליית המחירים. יתרה מכן, לפי שעה בהצהרות אלו יש משום מצג מבלבל כלפי רוכשי הדירות (ואם לומר בכנות, גם אנחנו האמנו לכך בתחילת הקמפיין של האוצר) אשר מאמינים כי מחירי הדירות צפויים לרדת וממתינים בעוד שהמחירים ממשיכים לעלות.

 

בריח אומר כי תוצאות מכרזי המנהל האחרונים (מודיעין, צור יצחק, ראש העין, יבנה ועוד) מראות תמונה שונה ממצגי האוצר: עלייה ריאלית ניכרת במחירי הקרקעות עבור הקבלנים, במקרים מסוימים במונחים נומינאליים של 50% ויותר, כך לדוגמא: בצור יצחק כ – 50%, בראש העין למעלה מ – 30% ואשר משקפים עליית מחירים של בין 10% ל – 25% במחירי הדירות למכירה. האמור ישפיע באופן ישיר על מחירי הדירות ויביא לעליית מחירים נוספת במהלך השנתיים הבאות.

 

הוא מסביר כי היצע הדירות שהוצאו לשיווק הינן בגדר "אקמול" בלבד, ואין בכך משום פתרון אמיתי לעליית המחירים ואין בכך משום פתרון הנותן מענה לביקושים הקיימים בשוק.

 

פתרון שינוי חוקי המס עבור משקיעים (שטרם נכנס לתוקף כאמור) עבור בעלי קרקעות שנרכשו בשנים 1960 – 2001 ועבור רוכשי דירה ראשונה, גם בהם אין משום פתרון אמיתי. השינוי לגבי משקיעים (דירה נוספת) עלול להעלות את מחירי השכירויות ולא בטוח שימנע כלל ממשקיעים מלרכוש, ובכלל כמות ההיצע שתכנס לשוק בעקבות כל התיקונים האלו הינה מינורית וחסרת חשיבות לעניין שינוי מחירים בשוק והדבקת הביקושים.

 

בריח מוסיף כי הצהרות האוצר ופרסומי האוצר, הינן בגדר גורם היוצר בלבול בלבד בקרב רוכשי הדירות ולא יותר מכך.

 

בשוק הנדל"ן יש בעיית היצע דירות והיא הבעיה האמיתית !!! – מציין בריח.



האוצר בכדי לממש הצהרותיו ולהביא לצינון אמיתי בעליית המחירים (ולא על רקע של בלבול רוכשי הדירות) חייב לפתור בראש ובראשונה את בעיית ההיצע. אולם, זה חייב להיות מלווה בפתרון אמיתי לבעיית כח האדם בענף הבניה ובשינוי דרמטי בהליכי התכנון והבניה (שדורשים היום פרקי זמן לא ריאליים). 

 

בריח אומר כי להערכתו, לאור עליית המחירים המטאורית בשנתיים האחרונות במרכז הארץ ובשרון, בשנה הקרובה רוכשי הדירות יפנימו כי המחירים לא בכיוון ירידה וכי בכדי לרכוש דירה עליהם לעבור לאזורים במעגל השני (חדרה, פרדס חנה, גדרה, מזכרת בתיה וכו') והשלישי (קריית גת, דימונה, נתיבות וכו') דבר אשר יגדיל את הביקושים ואף יביא לעליית מחירים גבוהה יחסית באזורים אלו.