רכישת דירה מקבלן - הכצעקתה?

רכישת דירה הנה הרכישה המשמעותית ביותר שרובנו נבצע בימי חיינו, ולכן משתלם לצבור מעט יותר ידע לפני שניגשים למלאכה

נסיקת מחירי הנדל"ן והגידול המהיר בביקוש לדירות במרכז הארץ הפכה את משימת מציאת בית החלומות עבור ישראליים רבים למלאכה סיזיפית ומפרכת, שלעיתים נדמית כבלתי אפשרית. אי לכך, זוגות רבים נוטים לשכור באופן עיוור את שירותיו של איש מקצוע בעל שם ומוניטין, מתוך הנחה כי זוהי הדרך הבטוחה ביותר להשיג את הדירה הנכספת. דא עקא, אם תכנסו למשרדו הממוזג של הקבלן בגישה כזו, סביר להניח כי העסקה שתיחתם בסופו של דבר אינה הטובה ביותר שתוכלו למצוא. רכישת דירה הנה הרכישה המשמעותית ביותר שרובנו נבצע בימי חיינו, ולכן משתלם לצבור מעט יותר ידע לפני שניגשים למלאכה.

 

 

הכנות מקדימות:

בבואנו לרכוש דירה מקבלן, עלינו לזכור כי למרות שאיננו מומחים בתחום המקרקעין, אין פירוש הדבר שלא ניתן לנהל משא ומתן ולהשיג שיפור משמעותי בהצעת המחיר. הרי, בסופו של דבר, הקבלן זקוק לעסקה לא פחות מכם.

 

טרם כניסתכם למשרדי הקבלן, מומלץ לעשות מעט שיעורי בית ולאתר לקוחות קודמים בכדי לקבל המלצות על איכות הבנייה והשירות שהוענקו, וכן, לוודא את יציבותו הכלכלית של משרדו.

 

רצוי לבצע מספר בדיקות טרם בחירת אתר הבנייה, למשל, עיון בתכנית בניין העיר ברשות המקומית, בכדי לקבל מושג טוב יותר על אודות השימוש העתידי באזור המבוקש, בדיקת היתר הבנייה באזור, מהם החומרים בהם מותר לעשות שימוש, כמה יחידות דיור ומהן ההגבלות אשר הרשות המקומית מטילה. במקביל, מומלץ לוודא מהי הנגישות התחבורתית באזור זה ואלו שירותים ציבוריים נמצאים בקרבת מקום.

 

רכישה:

 

זכרו כי טיוטת ההסכם שמציע הקבלן אינה חקוקה בסלע, וניתן לנהל עמו משא ומתן על סעיפים מתוכה. התייעצו עם עורך הדין שלכם, ובמידת הצורך עם אנשי מקצוע שונים בכדי לקבל מושג כללי על גמישות תנאי העסקה. קחו בחשבון כי ההסכם אינו טומן בחובו דירה בלבד, אלא מתייחס גם לכל הטריטוריה אשר לה אתם זכאים מתוך המרחב הציבורי המשותף.

 

לאחר הגעה לעמק השווה על התשלומים ועל הערבויות להם אתם זכאים, בעת מסירת הנכס, עליכם לחתום על פרוטוקול מסירה. זכרו לבדוק ולתעד בקפדנות ובדקדקנות רבה ככל הניתן את כל בעיות הבינוי הנראות לעין. מומלץ בחום להיעזר באיש מקצוע אשר יוכל להצביע באופן איכותי על הליקויים, כדי שניתן יהיה להגיש בקשה מלאה לתיקונם מהקבלן.

 

לאחר מכן חל ההליך המשפטי המייגע של רישום זכויותיכם על הנכס במנהל מקרקעי ישראל בו יש לדון באופן נפרד, נזכיר רק כי בשלב זה חובה עליכם להשתמש בשירותיו של עורך דין מטעמכם.

 

דגשים אחרונים:

 

כאמור, רכישת דירה הנה העסקה המשמעותית ביותר שתערכו בימי חייכם, אשר סופה לעצב את איכות חייכם וחיי ילדיכם. החששות המלווים תהליך זה הנם טבעיים, אולם אל לתת להם לרפות ידיכם במסע למציאת הדירה הנכספת ולהקמת התא המשפחתי עליו חלמתם. בהצלחה.