ראשון לציון בדרך להיות עיר העסקים הבאה של ישראל?

אושרה תכנית ''מתחם האלף'' במערב העיר, שתכלול כ- 5,500 יחידות דיור ו-1.7 מיליון מ''ר שטחי תעסוקה ומסחר, ויושבת על עתודת הקרקע העיקרית והמשמעותית ביותר באזור בכלל ובעיר בפרט.

לאחר שנים של תכנונים, עררים ועיכובים – מתחם האלף בראשון לציון אושר על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, וצפוי לצאת לדרך בקרוב.

מתחם האלף מביא את העתיד להווה וממוקם בסמיכות לשני צירי הרוחב העיקריים של ראשון לציון – שדרות משה דיין, רחבעם זאבי ושדרות רבין. התכנית תכלול 1.7 מיליון מ"ר שטחי עסקים ומסחר מקומי, עובדה המזכה אותו בתואר מרכז העסקים הגדול ביותר במדינה. כמו כן, תכלול התוכנית 4,900 יחידות למגורים, לדיור מוגן ולסטודנטים, בניינים רבי קומות, פארק ירוק, בתי ספר, גני ילדים, מרכז מסחרי לרווחת השכונה, מרכז קונגרסים ומלון, ובלב המתחם יוקם פארק מרכזי.

 

עיריית בת ים הייתה המתנגדת העיקרית לתכנית,  בטענה שתכניות מתאר כמו מתחם האלף וזו המתוכננת בתל אביב, מרוקנות את בת ים מעסקים ומחלישות אותה. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה הגיבה על הטענה בדיונים על תוכנית המתאר של תל אביב, וקבעה שאין לבת ים אפשרות להתקיים כעיר עצמאית במצבה כיום.

 

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, הגיב לאישור התוכנית: "המתחם הזה יהווה את מרכז העסקים העתידי של ישראל. לראשונה, מוקם במרכז המדינה מתחם עסקים שאין עליו אילוצי תכנון מהעבר ולכן הגמישות התכנונית היא מרבית, החל מעיצוב איקוני שיעמוד בחזית החדשנות בתכנון, דרך פתרונות תחבורה חדשניים ועתידניים, מקורות אנרגיה אקולוגיים, מעטפת שירותים ותשתיות, תמהיל עסקים-מגורים נכון, תוסס ומערב שימושים ועד שפת רחוב ייחודית. אנחנו מתכננים מתחם עסקים שיהווה את חוד החנית של מתחמי העסקים בישראל, אשר יתאים לחברות ותאגידים מרכזיים במשק שמבקשים להיות בחזית החדשנית".


לאור אישור תכנית מתחם האלף על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה הודיעה חברת נדל"ן-נדל"ן המחזיקה בכ- 350 יחידות קרקע במתחם, כי היא נערכת לקידום הבנייה במקום.

החברה שהחלה לרכוש יחידות קרקע באזור עוד בשנת 2008 מחזיקה כיום בכ- 350 יחידות קרקע כש- 290 מהן נמכרו למשקיעים פרטיים לפני מספר שנים. למעשה כעת תפעל החברה לקידום הבניה הן ביחידות הקרקע שבבעלות המשקיעים והן במסגרת ייזום פרויקטים עצמאיים שיוקמו על יחידות הקרקע שבחזקתה. על פי ההערכות דירת 4 חדרים תימכר בסכום של כ- 2 מיליון שקל ו- 5 חדרים בסכום של כ- 2.4 מיליון שקל.

 

שי מוגרבי  מנכ"ל משותף ובעלים בחברת נדל"ן-נדל"ן שבשותפות עם חברת פליקס כהן ציין כי "אנו מברכים על אישור התוכנית, בשנים האחרונות משקיעים רבים ראו את פוטנציאל בהשקעה במתחם וחלקם רכשו את יחידות הקרקע בסכומים של כ- 180 אלף ש"ח ליחידת קרקע לדירה, כיום ערך הקרקע עלה במאות אלפי שקלים". מלבד שטחי המגורים החברה מחזיקה גם ב- 6,500 מ"ר בחלק המסחרי שצמוד ל- YES פלאנט. בחברה צופים כי מתחם האלף צפוי להפוך לאחד ממתחמי היוקרה החדשניים והגדולים בגוש דן.