קנו לכם בית

מאמר זה יפרוס בפני הקורא כמה שיקולים שראוי לתת עליהם את הדעת כחלק מתהליך בחירת הבית המושלם, ולהציע את הדרכים הרווחיות ביותר למוצאו.

קניית בית היא סיפור לא פשוט. לא רק שמדובר באחת העסקאות הכלכליות הגדולות ביותר אותן מבצעים בחיים, אלא שמעבר לכך, מדובר בהחלטה גורלית שתקבע לא רק היכן תבלו את שארית חייכם, אלא גם באיזו סביבה יתחנכו ילדיכם, באיזה בית ספר ילמדו, באיזה אופן יפתחו את העצמאות שלהם וכיצד תתעצב אישיותם. מכיוון שמדובר בעסק מסובך, ומאחר ולבחירת הבית השלכות רבות על חיי הקונה, כדאי להשקיע בתהליך בחירת הבית את מירב המחשבה ולרדת לפרטים הקטנים ביותר. מאמר זה יפרוס בפני הקורא כמה שיקולים שראוי לתת עליהם את הדעת כחלק מתהליך בחירת הבית המושלם, ולהציע את הדרכים הרווחיות ביותר למוצאו.

 

רגע לפני שמתחילים לחפש בית...

ראשית, יש לחשוב על האזור הגיאוגרפי בו ירצו הקונים לחיות. מרבית קוני הבתים הם זוגות צעירים שזה עתה נישאו ומבקשים להפסיק להתנייד כל שנה, באמצעות מעבר למגורי קבע. לפיכך, יש לבחור את האזור הגיאוגרפי האידיאלי שמתיישב עם העדפותיו של הזוג, שיהיה קרוב למקום העבודה ושישביע את רצון הזוג באופן שיאפשר רציפות מגורים ולא יצריך מעבר נוסף שנים ספורות לאחר קניית הבית. זוגות חובבי טבע ואוהבי ירוק וודאי שלא ירצו לקנות בית במרכז הארץ, שאופיו עירוני ועמוס רעש והמולה. ולהפך, זוגות המעדיפים חיים עירוניים תוססים של בילויים וקניות וודאי לא ירצו לחפש בית במקום מבודד ושקט מידי שעלול להוציא אותם מדעתם. שנית, יש להתייחס לצורת ההתיישבות העדיפה על הרוכשים.

  

עיר, כפר, מושב, קיבוץ, יישוב קהילתי, מושב שיתופי או פרוור - לכל צורת התיישבות היתרונות והחסרונות שלה ולכן, על המבקשים לקנות בית, לחשוב על צורת המגורים העדיפה עליהם. שלישית, יש לחשוב לטווח רחוק, באופן שיביא בחשבון את התוכניות של הרוכשים מבחינת תכנון המשפחה לדוגמא. אם הרוכשים שואפים להיות ברוכי ילדים, יש לחפש בית גדול מספיק שיענה על צרכי המשפחה המתרחבת. אם תוכניות אלה לא יילקחו בחשבון, עלולים הרוכשים למצוא עצמם מחפשים שוב בית לקנייה כעבור כמה שנים, עם התרחבות המשפחה.

 

כיצד בכלל להתחיל לחפש?

לאחר שנלקחו בחשבון כל המרכיבים שצוינו לעיל, ומשנוצרה תמונה ברורה וממוקדת יותר של הצרכים והרצונות של הרוכשים, ניתן להתחיל במלאכת החיפוש. שתי הדרכים המקובלות ביותר לחיפוש בית הן פנייה לסוכן נדל"ן או חיפוש אינטרנטי. פנייה למתווך מקלה על המעוניינים לרכוש בכך שיש מי שמבצע את חיפוש הבית עבורם, וכל שנותר הוא להגיע לראות את הבתים האופציונאליים המוצעים למכירה. החיסרון בהשכרת שירותיו של מתווך נדל"ן הוא בעמלה שהוא גובה עבור ביצוע העסקה. חיפוש בית אינטרנטי, חוסך את העלות הכספית שכרוכה בסיוע שנותן סוכן הנדל"ן למעוניינים לקנות בית מחד, אך אינו מאפשר התייעצות עם בעל ניסיון המחזיק בידע הרלוונטי בנושא קניית בית. האינטרנט מלא בלוחות של בתים למכירה בכל הארץ וכך יכול כל אחד לבחור את הבית האידיאלי מתוך מאגר עצום של דירות ובתים.