עיריית ירושלים: מקדמים 7,000 דירות חדשות במסגרת פינוי בינוי

עיריית ירושלים מנסה לקדם תכניות בנייה במסגרת פינוי־בינוי, זאת על רקע מאבקה ביוזמת הממשלה לבנות רק בשטחים הפתוחים. בעירייה מנסים לשכנע את היזמים בכדאיות הבנייה.

עיריית ירושלים הודיעה היום (ה') כי היא מתכננת להוביל תכניות של פינוי בינוי, שיוסיפו לעיר הבירה יותר מ־7,000 דירות חדשות עד שנת 2020. 

עד היום לא בוצע ולו פרויקט פינוי בינוי אחד בעיר, לאחר שהעירייה סירבה לתכניות כמו אלו בשנים האחרונות. כעת, לאחר שהעירייה שינתה גישה מקצה לקצה, צפויות לקום בעיר כ-7000 יח"ד חדשות במסגרת פינוי בינוי ובנוסף כ-1,300 דירות במסגרת יישום תמ"א 38.

רצונה של העירייה לקדם פינוי־בינוי מגיע על רקע מאבק נוקשה כנגד הממשלה, שרוצה לקדם בנייה בשטחים הפתוחים במערב העיר. בעירייה מבינים שכדי להפחית את הלחצים הממשלתיים עליהם להוכיח כי ניתן לספק אלפי דירות חדשות בשכונות הקיימות.

העירייה נוקטת כעת במספר צעדים שאמורים לשכנע את היזמים להגיע ולבנות בעיר: פטור מהיטל השבחה ליזמים ומענקים מתקציב משרד הבינוי והשיכון, שנועדו להגביר את כדאיות הבנייה. המענקים נועדו לטפל באחת הבעיות המרכזיות באישור תוכניות פינוי־בינוי, ונוגעת למספר הדירות שיכולים היזמים לבנות על חשבון המבנים הישנים
.

"
המדיניות הגבילה את הבנייה לגובה", מסביר סמנכ"ל ייזום נדל"ן בשפיר גד גרשון, "וכדי להרוויח צריך להוסיף עוד דירות על אלה שמספקים לדיירים שפונו". כדי למנוע הקמה של מבנים גבוהים מדי בניגוד לרצון העירייה יקבלו היזמים מענק של 80 אלף שקל עבור כל דירה מפונה באזורים שבהן רווחיות הפינוי־בינוי נשחקת בשל הגבלות הגובה ומחירי דירות נמוכי".

מנכ"ל חברת מוריה דורון נויוירט
, אמר: "אנחנו משקיעים המון בפעילויות לגיוס הדיירים לתוכניות פינוי־בינוי. פתחנו במרכזים הקהילתיים סדנאות לוועדי הבתים. מדובר בחמישה שיעורים בהם הם לומדים מה יש להם ומה מגיע להם". בנוסף לסדנאות, מנהלת ההתחדשות העירונית בירושלים מציעה לדיירים שהצליחו לאגד יותר מחצי משכניהם מימון בדיקה של שמאי או אדריכל לגבי הזכויות המגיעות להם בבניין. פוני מסביר: "זו בדיקה עקרונית שתאפשר לתושבים ללכת ליזמים. אנחנו רוצים שהתושבים יבחרו את היזם ולא שהיזם יבחר את הפרויקט".

גד גרשון מאשר כי בעקבות שינוי המדיניות בירושלים, הוא החל לחפש אחר פרויקטים מתאימים לפינוי־בינוי, בין היתר במסגרת שיתופי פעולה עם יזמים שכבר מצויים בשלבים מתקדמים יותר. לדבריו, המחסור בדירות בבירה הקפיץ את המחירים והפך את הבנייה בירושלים לכדאית
.

"
כל המכרזים על קרקעות מדינה שתוכננים לשנה הקרובה הם במתכונת מחיר למשתכן, ואנחנו לא ניגשים אליהם כי הרווחיות גבולית", אומר גרשון. "בקרקעות הפרטיות אין עסקאות אטרקטיביות. לעומת זאת פינוי־בינוי מאפשר להגיע לאלפי יחידות דיור, גם אם מתוך 10 פרויקטים שאקדם יצאו לפועל רק שניים או שלושה".