עיצוב פנים: המגמות והחומרים העדכניים

בלוקים חשופים, חלונות בלגיים וגרניט פורצלן במקום שיש במטבח. המלצות מאדריכלים וממעצבים מובילים לעיצוב הבית.

כתבתו של דקל גודוביץ מהאתר כלכליסט


עונת השיפוצים בעיצומה, פנינו לאדריכלים ולמעצבים מובילים וקיבלנו מהם את רשימת המגמות והחומרים המעודכנים בעיצוב פנים.

חיפוי חוץ

החומרים: לוחות בטון ועץ דחוס. הממליץ: איתן קימל, ממשרד קימל־אשכולות.בשנים האחרונות פותחו חיפויי חוץ חדשים ועמידים, העשויים מחומרים חדשים. מחירם אמנם יקר מטיח רגיל, אבל אין תחליף למראה הייחודי שהם מייצרים. "אני מניח שחיפויים מתועשים לחוץ, מלוחות בטון ועץ דחוס, יצברו תאוצה בשנים הבאות", אומר קימל, שהיה בין הראשונים להשתמש בהם בתכנון בניין דילר באוניברסיטת בן גוריון בנגב (אדריכל עמית: אילן כרמי). את המוצרים אפשר להזמין בגדלים שונים ובתבניות מעוצבות באופן אישי, כפי שנעשה בבניין דילר, שבו השתמשו ב־30 גדלים שונים שבוצעו בידי חברת אקרשטיין.

לוחות העץ הדחוס, שגם הם שובצו בבניין דילר, נקראים HDL. הם מיוצרים בעובי 6–4 מ"מ ומיובאים בגמר צבע PVDF ובגדלים המותאמים אישית ברוחב שנע בין 1.25 מ' ל־1.50 מ' ובאורך 3.50–5.00 מ'. למרות הסטיגמה שעץ לא מתאים לאקלים הישראלי, היצרן הספרדי, חברת פרודמה, מעניק 20 שנות אחריות.

פרטים: חיפויי בטון: פלטות בגודל 2X1 מ': 300 שקל למ"ר; אריחים בגודל 30X60 ס"מ: 125 שקל למ"ר. חיפוי לוחות עץ: 900 שקל למ"ר, כולל עבודה, לכמות של 100 מ"ר חיפוי. חברת רקע טכנולוגיות, www.rekatech.co.il.

ריצוף

החומרים: פרקט, יציקות בטון, אבן טרוורטין. הממליץ: גיל פישביין, גל אור פישביין אדריכלים.

פרקט עץ נשאר המועדף בחדרי השינה, ואילו יציקות בטון חשוף הן עדיין להיט חדרי האירוח בקרב הצעירים ברוחם. לקהל מבוסס ומבוגר, שמחפש ריצוף יוקרתי ולא יקר, ממליץ פישביין על אבן טרוורטין. זו אבן גיר טבעית בצבעי קרם ואפור, בעלת גידים ושקעים עמוקים, שהיתה נפוצה בשנות השמונים לריצוף וחיפוי קירות חוץ (למשל בספריית בית אריאלה בתל אביב), אך מאז נעלמה מהנוף הבנוי. לעומת אבנים מיובאות אחרות מחירה האטרקטיבי הופך אותה לכדאית, אופנתית וכלכלית.

 

ריצוף אבן טרוורטין

 

פרטים: כ־250 שקל למ"ר, תלוי בגודל האבן, בכמות הנדרשת ובמלאים.


קירות פנים

החומר: קירות חשופים. הממליץ: דן טרוים, סטודיו דן טרוים.

מי שאוהב את סגנון הלופטים, שבא לידי ביטוי ברצפות בטון, חייב גם קיר אחד לפחות מלבני סיליקט או בלוקים חשופים. טרוים, שעיצב בין היתר את מסעדת חדר האוכל בתל אביב: "אני משאיר קירות בצורתם החשופה או צובע אותם כך שמבינים ומזהים את החומר". בניית קיר חשוף, אגב, אינה זולה, אף שאין צורך בטיח וצבע, כי היא דורשת דיוק ומקצועיות ללא מקום לתיקונים.

פרטים: 500 שקל למ"ר, לבניית קיר בלוקים חשוף בידי קבלן מקצועי.

החומר: טפטים. הממליץ: יוסי קרני, מעצב ומנכ"ל משותף בסטודיו טחנה לעיצוב.

 

טאפט קיר פנימי

 

טפטים בשלל סגנונות הם אופנתיים מאוד בשנים האחרונות. "הייחוד העכשווי שלהם הוא שימוש בגרפיקה, טיפוגרפיה ובעיקר פונטים וטקסטים שונים", אומר קרני. אלה מקנים לחדרים משמעות ומראה של הרבה יותר מבית רגיל.

פרטים לדוגמה: 150 שקל למטר של Wallpower, סדרת תמונות קיר ברוחב 3.72 מ' ובגובה 2.80 מ'; 120 שקל למטר מסדרת אורבני ג'אנגל של חברת איפינגר, ברוחב 93 ס"מ ובגובה 2.80 מ'; 70 שקל למטר בסדרת York, ברוחב 50 ס"מ ובגובה 3.30 מ', בגולדשטיין טפטים, בוגרשוב 55 תל אביב.

חלונות ודלתות

החומר: אלומיניום ובלגי. הממליץ: אדריכל חקי זמיר.

השוק היום מתחלק לשניים: מצד אחד דלתות הזזה ופתחים ענקיים של כ־2.5X2.5 מ' מאלומיניום כסוף, שמוזזים באמצעות ידית מנוף, ומצד שני, בניגוד למודרניות הזו, יש חזרה לפרופילים עדינים מברזל, המכונים "בלגי". "בניגוד לאלומיניום", אומר זמיר, "הברזל נותן מקסימום קונטרסט בין הקיר העבה לפתח השקוף. בנוסף, יש בו גם אנושיות שמתבטאת בכל ריתוך וריתוך". זמיר מעדיף לצבוע את הברזל בגוון שדומה לו כמה שיותר, כלומר שחור־חום אטום ולא מטאלי, או לצבוע את הברזל המגולוון בלכה בלבד, בדומה לעמודי החשמל בדרכים.

 

פרופיל בלגי

 

פרטים לדוגמה: כ־1,000 שקל למ"ר של פרופיל בלגי, אצל מסגר אומן; 28 אלף שקל לדלתות אלומיניום הזזה בגודל 2.5X2.5 מ', מפרופיל 2200 של קליל וזכוכית שכבות, באלום טכניק, הקישון 21 רמת גן.

חדרי מקלחת

החומר: משטחי קוריאן. הממליץ: שרון אקר, אקר־מיכאל.

כיורי הקערה המונחים על המשטח עדיין מבוקשים, אבל בעלי תקציב עוברים למשטחי קוריאן לבנים וחלקים ללא ארון מתחתם, שהכיור הוא חלק מהם ולפעמים יש רק חריץ או תעלה בקצה. "אני לא מחפה את הקירות בקרמיקה, אלא בטיח עמיד למים, דוגמת זה של מרבליט, והכיור הוא משטח קוריאן אחד בעובי 15 ס"מ, שמאפשר בתוכו את העומק הנדרש לכיור. המשטח עצמו מרחף מעל הארונות שמתחתיו ולא מונח עליהם, או בכלל בלי ארונות כשרק סיפון מתכת בולט מתחתיו". אפילו הברזים יוצאים מהקיר ולא ממשטח הקוריאן, שנשאר שלם ללא צנרת מתחתיו.

פרטים: 1,480–1,780 שקל למ"ר של קוריאן, אצל היבואנית הראשית, ניגא, הלח"י 28 בני ברק.

מטבחים

החומר: משטחי גרניט פורצלן. הממליצה: אדריכלית גיליה ברגר, להלה עיצוב ואדריכלות.

הסגנון הנקי של השנים האחרונות הוביל למשטחי קוריאן, שבהם הכיור והמשטח עשויים יחידה אחת. אולם אלה יקרים ונמאסו מעט. "יש חזרה לעבודות שנעשות באופן ידני", אומרת ברגר וממליצה על ריצוף המשטח באריחי גרניט פורצלן. "לריצוף אנחנו לא משתמשים בו, אבל דווקא למשטחי המטבח זה שונה, זול וקל ליישום. האריחים בגודל 60X60 ס"מ מתאימים בדיוק לרוחב השיש". ברגר ממליצה להשתמש באריחים עם כתמים, נקודות ושאר "לכלוכים", כדי שלכלוכים אמיתיים על השיש לא ייראו, וזהו יתרון נוסף אל מול משטחי הקוריאן הבוהקים בלבן. את האריחים מניחים ישירות על ארונות המטבח, וברגר משתמשת ברובה אפורה למילוי ביניהם ובמסגרת עץ מסביב.

 

מטבח גרניט פורצלן

 

 

פרטים: 100 שקל למ"ר גרניט פורצלן, בחנויות הקרמיקה.


כתבתו של דקל גודוביץ מהאתר כלכליסט