נדל''ן במזרח אירופה – סיכון או הזדמנות פז?

אך האם הזדמנויות ההשקעה האלו בנדל''ן במזרח אירופה הינן בגדר סיכון גדול מדי, או שמה מדובר כאן בהזדמנות פז להתעשר – ממש כמו שרובנו חולמים?

תחום הנדל"ן מהווה מזה שנים רבות את אחד התחומים האטרקטיביים והמעניינים ביותר עבור משקיעים מכל רחבי העולם, ובכלל זה גם מישראל. השקעות בנדל"ן הן פופולאריות ביותר מזה עשרות ואף מאות שנים, אך נראה כי בשנים האחרונות פעילות ההשקעות בתחום הנדל"ן נהיית סוערת ומעניינת עוד יותר, במיוחד מאז המשבר הכלכלי הגדול של סוף שנת 2008, אשר נבע מהתפוצצות בועת הנדל"ן בארצות הברית.

 

כך, פועלות בארץ חברות ענק הסוחרות ומשקיעות בנכסי נדל"ן בכל רחבי העולם, חלקן שייכות לאנשי עסקים מפורסמים יחסית ומצליחים דוגמת לב לבייב, עופר נמרודי וכד'.

 

אך מזה כמה שנים טובות, קיים תחום חדש בעולם הנדל"ן אשר מעניין מאוד משקיעים ישראליים רבים – נדל"ן במזרח אירופה. נדל"ן בפולין, בולגריה, רומניה, לטבייה ומדינות נוספות רבות במזרח אירופה הופך בהדרגה לאפשרות אטרקטיבית ביותר להשקעה, כאשר לא ברור לחלוטין היכן מסתיימת האטרקטיביות ומתחיל הסיכון.

 

ייתכן כי ההזדמנות הגדולה הכרוכה בנדל"ן בפולין, בולגריה וכד', כפי שהיא אולי משתקפת בעיניהם של השחקנים גדולים בשוק הנדל"ן כמו לבייב, עופר נמרודי או אחרים, נובעת מצירופן של מדינות מסוימות באזור זה לאיחוד האירופי, מה שעשוי להעלות בתוך כמה שנים (או עשרות שנים) את ערך הנדל"ן שם בצורה משמעותית. מדינות אשר היו שייכות בעבר הלא רחוק לגוש הסובייטי ואשר ניתן לרכוש בהן נדל"ן רב בזול, צפויות בתוך עשר עד עשרים שנים להציג צמיחה חסרת תקדים בכלכלה, עם הכניסה לגוש האירופי החזק כל כך מבחינה כלכלית.

 

אך האם הזדמנויות ההשקעה האלו בנדל"ן במזרח אירופה הינן בגדר סיכון גדול מדי, או שמה מדובר כאן בהזדמנות פז להתעשר – ממש כמו שרובנו חולמים? האם על מנת להשקיע בנדל"ן במזרח אירופה עלינו להיות חלק מקבוצת השקעות גדולה וחזקה דוגמת הקבוצות של עופר נמרודי, לב לבייב ב"אפריקה ישראל" וכד', או שמה שוק זה אטרקטיבי גם עבור משקיעים פרטיים? האם עלינו להיות חברי דירקטוריון בכירים המכינים בעולם הנדל"ן והכלכלה באופן מוחלט, או שאנחנו יכולים גם ללא יותר מדי ידע מוקדם להשקיע בשוק הנדל"ן המזרח אירופאי ופשוט לקוות לטוב?

 

קודם כל – תמיד עדיף לדעת במה אתם משקיעים, ולהיות זהירים עד כמה שניתן, בין אם אתם חברי דירקטוריון המבצעים החלטות השקעה במיליארדי דולרים ובין אם אתם "משחקים" רק עם הכסף האישי שלכם. לאחר מכן, חשוב לזכור כי לקבוצות השקעה גדולות בתחום הנדל"ן כמו "אפריקה ישראל" או זו של עופר נמרודי, ישנה יותר עמידות בפני זעזועים שונים בשוק מאשר לכם – כמשקיעים פרטיים וקטנים יחסית. כל מיני משבר או אפילו תנודות קלות יחסית במחירי השוק עלולים לפגוע בכם קשות, שכן אין מאחוריכם גוף גדול וחזק שיבלום את הזעזועים ויסייע להשקעה שלכם לשרוד עד שהשוק יתייצב שוב.

 

לכן, כדאי לעשות חושבים טוב טוב וגם להתייעץ עם מומחים בתחום. לא שווה להסתכן בכספכם האישי יתר על המידה..