משרד הבינוי מרחיב את אופציות הדיור למגזר הערבי

משבר הדיור לא פוסח על אף מגזר, וגם הציבור הערבי סובל לא מעט ממחסור בדירות. במשרד הבינוי החליטו להרים את הכפפה ולעשות מעשה, ולקדם תכנית ייעודית עבור המגזר הערבי, שמטרתה הגדלת היצע הדיור.

משבר הדיור לא פוסח על אף מגזר, וגם הציבור הערבי סובל לא מעט ממחסור בדירות. במשרד הבינוי החליטו להרים את הכפפה ולעשות מעשה, ולקדם תכנית ייעודית עבור המגזר הערבי, שמטרתה הגדלת היצע הדיור. הרעיון הוא להקים בסופו של דבר כ-100 אלף יח"ד שיתנו מענה למצוקת הדיור של ציבור זה, המהווה כ-20% מאוכלוסיית המדינה.

בעיות של שנים יבואו על פתרונן
אין ספק כי הממשלה הבאה תתמקד לא מעט בסוגיית הדיור – אחד הנושאים הבוערים שעל סדר היום החברתי כלכלי. במובן הזה, נראה כי בעיות של שנים במגזר הערבי, עומדות כנראה בפני תחילתו של פתרון אמיתי וארוך-טווח. האדריכל הראשי במשרד הבינוי, יוסי שטיינברג, החל לקדם במהלך החצי שנה האחרונה תכניות אופרטיביות לפתרונות ישימים ומקיפים עבור המגזרים הלא יהודיים. 

בין היתר, מתכנן המשרד בנייתן של כחמש שכונות חדשות בחמשת המחוזות בישראל. כל שכונה כזו, תכיל ככל הנראה לפחות חמשת אלפים יחידות דיור – וזו רק ההתחלה. המטרה היא להרחיב את שטחי המגורים בסמוך ליישובים מאוכלסים, ולאתר לשם כך עתודות קרקע מתאימות. הקמה של יחידות דיור כהרחבה של יישוב קיים תסתמך על תשתיות קיימות, תחסוך בעלויות, בזמן ובבירוקרטיה, ותאפשר פתרונות מהירים.

הסוף לטענות הקיפוח?
אין זה סוד כי ראשי המגזר הערבי מתלוננים כבר שנים על קיפוח ממסדי מתמשך בכל הנוגע לצדק חלוקתי, הקצאת משאבים לשטחי מגורים, והרחבה של שטחים קיימים. אולי כעת, לפחות חלק ממצוקות הדיור של הציבור הזה, יבואו על פתרונן תוך זמן קצר. המועצה הארצית לתכנון ובנייה כבר אישרה את הקמתה של עיר ערבית חדשה ליד עכו, שאמורה לספק מענה לכ-10% מיחידות הדיור המתוכננות (40 אלף תושבים).