מצוקת הדיור בישראל

בחמש השנים האחרונות הפך הנד''לן לנושא המדובר ביותר בקרב הציבור. מחירי הדירות עולים והחלום מתרחק. מה הגורמים לעליה ומה הפתרונות למצב?

הנד"לן במדינת ישראל הפך בחמש השנים האחרונות להיות הנושא המדובר ביותר בקרב הציבור. מחירי הדירות לקניה ולהשכרה מאיצים במהירות בלי והופכים את חלום קניית הדירה למגורים לרחוק מאי פעם. מחירי הדירות להשכרה עולים אף הם ומהווים נתח נכבד מסל ההוצאות החודשי של המשפחה הממוצעת.

 

הגורמים לכך הם ברורים: הגידול הניכר שחל בשנים אלו באוכלוסיה הן כתוצאה מריבוי טבעי מואץ, הגדלת תוחלת החיים וכן בואם של אלפי מהגרי עבודה ממדינות שונות באפריקה ובאסיה.

 

מתווספת לכך כמובן העובדה כי מדינת ישראל היא מדינה קטנה עם צפיפות אוכלוסין מהגדולה בעולם.

 

מצב זה יצר עובדות בלתי נמנעות: שטחים המיועדים לבניה הולכים ומצטמצמים וכתוצאה מכך המדינה נאלצת להכשיר בלית בררה שטחים חקלאיים ואחרים שבעבר כלל לא היו מיועדים לבניה.

נוצר מצב של בניה רוויה ( כלומר, יתר בניה שאינה עומדת ביחס ישיר לשטח הפנוי שהמדינה צריכה גם לפיתוח אזורי, מקומי, או עירוני ( כבישים, תשתיות מקומיות, פארקים וגנים, אזורי תעשיה, ועוד).

מצב פוליטי לא ברור שבה לישראל אין עדיין בחלקה הגדול גבולות קבועים ומוסכמים וישנה לכן בניה באזורים כמו יהודה ושומרון שבהם לא ברור כלל מה יהיה עתידם הפוליטי.

 

סיטואציות אלו מצריכות הערכיות שונות מבחינת הכנת תשתיות לטווחי זמן ארוכים יותר להוצאתה לפועל של תוכנית בניה ארצית, לאומית.

אחת-שתיתן מענה לזוגות צעירים המשוועים כיום לדירות משל עצמם

שניה -שתגדיר באופן ברור את צורת הבניה, היתרי הבניה, ואופני הבניה.

 

במצב הנוכחי של הנדל"ן בישראל אין ספק שיש צורך דחוף וממשי בתוכנית בניה רחבת היקף:

יש לצמצם במידה מסוימת היתרי בניה לבתים ווילות חד-קומתיים, ( אפילו ביישובים ייעודיים לכך).

יש לעודד קבלנים ללכת לכיוון של בניה לגובה בלבד של בנייני קומות של 12 קומות ומעלה.

יש לעודד בניה מקיפה של שכונות של בנייני קומות, שסביבם יהיו גם מרכז מסחרי, בתי ספר, פארק וגני משחקים. באותו רדיוס עצמו. מודל כזה שיכול להיות מנוהל ע"י חברת ניהול בתים משותפים שתדאג לכל הקשור בבניין וסביבתו יוצר סביבה אטרקטיבית למגורים וחד וזולה יחסית מאידך.

 

יש לשאוף לכך שתהיה תוכנית מתאר ארצית לבניה בתחום הדיור הציבורי.

 

לשם הגשמת התוכנית האחרונה יש לבצע תוכנית כלל ארצית להריסה של שכונות מגורים ישנות בערים גדולות ובניה של שכונות חדשות במקומם. באופן שיחסוך מקום ויאפשר גם מרחב מחיה של חיים מודרניים, לזוגות צעירים בפרט הזקוקים לכך כיום מאוד.

 

למרות כל הנאמר כאן, מצב שוק הנדל"ן הנוכחי כן יכול להיטיב עם אלו שמחפשים השקעה. בשנים האחרונות בלבד קפץ ערך הדירות בישראל בקרוב ל 75%, ומי שיכול להרשות לעצמו לרכוש נכס נכון בהשקעה נבונה יכול למנף אותה לרווח גדול כבר בעתיד הקרוב.