מענק הדיור לפרוייקטים חדשים בירושלים

ברכה לקבלנים, מכה למשפרי הדיור, ברדק לזוגות הצעירים וקללה למוכרי הדירות הפרטיים.

מענק הדיור הירושלמי, שאושר לפני כחודש בכל תרועות רמות ויוחצ"ן היטב על ידי משרד השיכון, יוצר מציאות חדשה בשוק הדיור הירושלמי. בשל מימושו המהיר – עד ה-15/7 לדירות מסוג יד שניה ועד סוף אוקטובר לפרוייקטים חדשים בירושלים – המוטיבציה לנצלו מתגברת אצל כל אחד מהגורמים המושפעים ממנו. לפניכם סקירה של השפעת המענק על כל אחד מהגורמים הללו:

 

הקבלנים – הם זכו בכל הקופה. הם הצליחו, בזכותם או שלא בזכותם, לקבל את התנאים הטובים ביותר.

1) בין ה-15/7/2013 לבין סוף חודש אוקטובר 2013 רק רוכשי דירה ראשונה, שירכשו דירה בפרוייקטים חדשים בירושלים יהיו זכאים למענק הדיור.

2) בשל אי ההגבלה על מחירי הדירות בפרוייקטים החדשים בירושלים, כתוצאה ממתן המענק (לפחות נכון לרגע כתיבת שורות אלה), הקבלנים יכולים להעלות את מחירי הדירות בגובה המענק ובכך לגרוף את המענק לכיסם. לדוגמא, דירה שעלתה לפני מתן המענק 1.6 מיליון שקלים עשויה לעלות כיום 1.7 מיליון שקלים, מכיוון שהקבלנים יודעים שהזוגות הצעירים יקבלו 100,000 שקלים ברכישת הדירה.

 

מכה למשפרי הדיור – במידה והקבלנים יעלו את מחירי הדירות בפרוייקטים בירושלים ב-50,000 שקלים בלבד ויאפשרו לזכאי המענק ליהנות כביכול מ-50,000 שקלים נוספים, כאשר הקבלנים הם אלו שגורפים רווח של 50,000 שקלים, הנפגעים העיקריים יהיו משפרי הדיור. מצד אחד, הם לא יהיו זכאים למענק ומצד שני משווקים להם את אותן הדירות במחיר הגבוה ב-50,000 שקלים מהמחיר המקורי.

 

ברדק לזוגות הצעירים – הזוגות הצעירים שמעריכים כי יוכלו לחסוך 100,000 שקלים ברכישת הדירות עשויים להיתקל במוכרי דירות או קבלנים שהעלו את מחירי הדירות בעשרות אלפי שקלים, כדי שיוכלו גם הם ליהנות מחלק מהמענק.

 

קללה למוכרי הדירות הפרטיים – זוגות צעירים יוכלו ליהנות מהמענק ברכישת דירה מסוג יד שניה לתקופה מוגבלת מאוד - מסוף חודש יוני ועד תום המועד בו המענק תקף לגביהם – ה-15/7/2013. במילים אחרות העדיפות שקיבלו מוכרי דירות יד שניה, למימוש המענק ברכישת דירתם ע"י הזכאים, מצומצמת ל-3 שבועות בלבד...  

 

נכתב על ידי ישראל הס מקבוצת הרוכשים הירושלמית