מיסוי מקרקעין בקניית דירה

כל מי שרוכש דירה צריך לדאוג לאלף ואחד דברים - מציאת הדירה המתאימה, משא ומתן עם בעל הדירה, ליווי משפטי, ארגון מעבר הדירה וזוהי רשימה חלקית בלבד... אך אסור לשכוח פן מאוד חשוב בכל רכישת דירה - התחום של המיסוי.

כל מי שרוכש דירה צריך לדאוג לאלף ואחד דברים - מציאת הדירה המתאימה, משא ומתן עם בעל הדירה, ליווי משפטי, ארגון מעבר הדירה וזוהי רשימה חלקית בלבד... אך אסור לשכוח פן מאוד חשוב בכל רכישת דירה - התחום של המיסוי. מיסוי מקרקעין הוא תחום מורכב מאוד החל על שני הצדדים - גם על הקונה וגם על המוכר. בכתבה זו נתמקד במס הרכישה, החל על כל מי שרוכש דירה, אלא אם כן יש לו פטור. אז אם אתם מתכננים לרכוש דירה בישראל בזמן הקרוב, כתבה זו מיועדת במיוחד עבורכם.

 

אילו מיסים חלים על רוכש הדירה?
תחום מיסוי הנדל"ן הוא תחום מורכב הדורש הבנה מעמיקה. הטיפ הטוב ביותר הוא להתייעץ עם עורך דין איכותי המבין בתחום ולא לרכוש לעולם דירה או נכס נדל"ן לפני שעורכים בירור מעמיק לגבי כל ההיבט המיסוי. חשוב לדעת כי בעוד המוכר של הדירה צריך לשלם במקרים מסוימים מס שבח ובעבר גם מס מכירה (מס זה בוטל לפני מספר שנים), על רוכש הדירה חל מס מרכזי אחד - מס הרכישה. כל אדם הרוכש זכויות במקרקעין צריך על פי החוק לשלם מס רכישה. שיעור מס הרכישה משתנה בהתאם למחיר של הנכס ויש לא מעט מקרים אשר ניתן לקבל בגינם פטור ממס זה. חשוב להבין כי ככל שמחיר הנכס עולה גם מס הרכישה עולה בהתאם למדרגות המס המצוינות בחוק (מדרגות אלה מתעדכנות בכל מספר חודשים).

 

מס הרכישה על דירה שלא משמשת למגורים עומד כיום על 5% מערכה, ואילו מס הרכישה לדירת מגורים תלוי במסלול שתבחרו בו:

- מסלול רגיל בו יש שתי מדרגות מס, ומסלול של דירה יחידה בו יש שלוש מדרגות מס. חשוב לעקוב אחר האחוז המדויק של מדרגות המס מכיוון שהנתונים הללו משתנים מדי פעם. כמובן שעל מנת לבחור במסלול של דירה יחידה יש לעמוד בתנאי אחד מרכזי

- הדירה הנרכשת חייבת להיות הדירה היחידה של הרוכש. אך האם כולם אכן משלמים בפועל את מס הרכישה? התשובה לכך היא שלילית. נקבעו בחוק מספר תנאים אשר אם הם מתקיימים ניתן לקבל פטור ממס הרכישה. למשל

- זוג צעיר אשר רוכש דירה ראשונה זכאי לקבל פטור ממס רכישה אם הדירה שרכש הזוג עולה עד 1,350,000 שקלים. ישנם מקרים נוספים בהם ניתן לקבל פטור, וכל אחד יכול לחשוב מראש מהו המס אותו יצטרך לשלם באמצעות מחשבון מס רכישה. את המחשבון ניתן למצוא בקלות באינטרנט, באתרים העוסקים בתחום וגם באתר של רשות המיסים.

 

מה כולל תחום מיסוי הנדל"ן?
תחום מיסוי הנדל"ן הוא כאמור תחום מורכב ורוב האנשים לא ממש מבינים בו. לכן, כדאי מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע המבינים בתחום. רוב עורכי הדין או יועצי המס המבינים בעולם זה, יוכלו לייעץ לכם במגוון רחב של נושאים, בין היתר - ייעוץ מס, תכנון מס, ניהול הליכי השומה מול הרשויות, הגשת עררים בתחום המיסוי ועוד. הליווי המשפטי חייב להיות ברמה גבוהה מכיוון שלא פעם, ההחלטה אם לרכוש נכס מסוים או לא לרכוש אותו, תלויה במיסים שיש לשלם ולכן חשוב לדעת בצורה מדויקת כמה מיסים תצטרכו לשלם. הצד של הקונה הוא לרוב פשוט יותר מכיוון שמס הרכישה הוא מס קל יותר לחישוב מאשר מס שבח, אך בכל מקרה כדאי לקבל ייעוץ משפטי לפני הרכישה. ניתן לשלם את המיסים ישירות לרשות המיסים באופן מקוון דרך אתר האינטרנט של הרשות או באמצעות הדואר.

לסיכום, אם אתם מתכננים לרכוש דירה בקרוב, כדאי שתדעו כי יהיה עליכם לשלם מס רכישה (אלא אם כן תקבלו פטור) ומומלץ לדעת מראש כמה בדיוק תצטרכו לשלם. זכרו כי ניתן לחשב בקלות את מס הרכישה באמצעות מחשבון מס רכישה.