מחירון קבוע לשינוי דיירים

איתי שניידר, מנכ''ל דקל - ''אפשר למנוע את כאב הראש בשינוי תוכניות הדירה על ידי הרוכשים - מחירון קבוע לשינויי דיירים''

 בעולם של "התאמה אישית" גם הדירות של ימנו נבנות ומעוצבות על פי הטעם והצרכים של כל דייר, חלפו ימי ה"בלוק" והשיכונים האחידים. בימנו לא תמצאו בבנין מגורים דירה אחת זהה לרעותה. המגמה הזו רק הולכת וגדלה והיקף השינויים וההתאמות שהקבלנים מתירים לעשות וכמות הכסף שמושקעת בכך רק הולכים וגדלים" – אומר איתי שניידר מנכ"ל חברת דקל – חברה אשר בין השאר מרכזת מזה שנים את נתוני מחירי היזמים/קבלנים הזורמים לחברה בתחום שינויי הדיירים בפרויקטים לבנייה חדשה למגורים.

 

שינויי דיירים הינו תהליך התאמת הדירה לצרכי המגורים של הקונים ולכן מומלץ לבצע את מירב הבדיקות ובחינת הזכויות והחובות כבר בשלב המו"מ ועד לפני החתימה על חוזה הרכישה. שניידר אומר כי מבדיקה שערכו בדקל עולה, כי העלות הממוצעת של שינויים בדירות עממיות עומד על סכום של כ – 10,000 שקל ואילו שינויים בדירות יוקרה מגיע בממוצע לסכומים של בין 50 אלף שקל, ל – 100 אלף שקל ויכול גם להגיע לסכום של 300 אלף שקל ויותר. כמו כן השינויים הנפוצים ביותר בקרב רוכשי הדירות באים לידי ביטוי בעבודות גבס, עבודות החיפוי (החלפת סוגי אריחים), אלומיניום (מנועים חשמליים), מטבחים – אינסטלציה, נקודות החשמל ומערכות מיזוג האוויר.

 

שניידר מציין כי חשוב מאוד לראות את סטנדרט הבניה/פרויקט שמציע הקבלן – רשימת הספקים, דוגמאות הריצוף והחיפוי, דגם המטבחים, הדלתות, כלים סניטאריים וכו' זאת על מנת לעמוד על אפשרויות השדרוג והעלויות הכרוכות בכך ומהו גובה הזיכוי שיקבל הרוכש על המוצר שיחפוץ לוותר עליו. רצוי לברר מהי עמדת הקבלן עבור אספקת מוצרים דומים מספקים חיצוניים שאינם כלולים בסטנדרט הבנייה אותו קבע הקבלן והאפשרויות להתקנתם בדירה.

 

כך לדוגמא ממחירון דקל לשינויי דיירים הנה מחירים המגיעים בעבור זיכוי עבודות שבוטלו ע"י רוכש הדירה: זיכוי עבור ביטול נקודת מקלחת קומפלט, לרבות זכויי עבור אביזרים יהיה בסכום של 730 שקל. זיכוי עבור ביטול חיפוי קירות באריחי קרמיקה – חומרי עבודה. הקרמיקה במחיר יסוד של 35 שקל למ"ר, יהיה בסכום של 110 שקל למ"ר.

 

ניהול המו"מ בעניין שינויי הדיירים זהו השלב בו אנו צריכים ויכולים להשפיע ביתר קלות על היקף המפרט הטכני ולעגן בתוך חוזה רכישת הדירה את השינויים והתמחור שלהם. יש לשים לב למפרט הטכני המצורף על פי חוק לכל חוזה בו ניתן ללמוד בצורה מפורטת את כל מה שחברת הבניה מתחייבת לספק. במסמך זה תופיע כל האינפורמציה מחומרי הבניה ועד לעובי הזכוכית שבחלונות. חשוב לבקש את המפרט הטכני של הדירה ולבדוק את התאמתו לתוכניות הביצוע, לבדוק את מידות הדירה וגודל החללים השונים, מספר נקודות החשמל ומים וכו'.

 

"חשוב מאוד לוודא שמוצמד לחוזה הרכישה מחירון דקל לשינויי דיירים – זהו המחירון המקובל לביצוע עבודות הבניה בישראל והמוסכם בין הקונה לקבלן במחירי השינויים שיש ברצוננו לעשות, על מנת למנוע מראש ויכוחים וטענות" – אומר שניידר. "יש לזכור שמחירי השינויים משתנים לפני ביצוע בניית הדירה ואחרי ביצוע בניית הדירה, במקרה ורכשתם את הדירה בסמוך להגשת מועד השינויים בדקו את האפשרות לקבל הנחה מסוימת בגין עבודות שלאחר ביצוע".

 

שניידר מדגיש כי יש לזכור שתהליך בניית מגדלי המגורים נערך על פי לוח זמנים שנקבעים מראש לביצוע סוגי העבודה השונים, ולשם כך כל דייר מקבל לוח זמנים אשר מגדיר את קצב וסדר העבודה מול משרד "שינויי הדיירים", פניה לספקים השונים תוך התאמה לקצב וסדר העבודה באתר הבנייה. לכן חשוב מאוד להיצמד ללוחות זמנים אלו שכן קיימת הרבה עבודה "מאחורי הקלעים" שרוב הרוכשים אינם מודעים אליה, כמו: תיאום מול יועצים, העברת תוכניות בין מספר רב של ידיים – ודברים אלו לוקחים זמן, ותמיד לזכור כי המערכת צריכה לטפל בכל דירה ובכל גחמה ורצון של כל רוכש.

 

זו משימה לא קלה !!!  קבלת החלטות של הרוכשים עלולה להוביל למצב בו השינויים יחייבו עיכוב של העבודות, תוספות תשלום, או סירוב מצד הקבלן לביצוע השינויים שנתבקש לעשות.

 

"רבים מהרוכשים אינם מבינים מדוע דברים פשוטים לכאורה אינם ניתנים לביצוע טכנית ואינם מאושרים ע"י משרד שינויי הדיירים/קבלן. ההסבר לכך הוא שהקבלן מחויב למסור את הדירה בזמן, כפי שסוכם בחוזה הרכישה ולאחר שהיא עומדת בתקני וחוקי התכנון והבניה של מדינת ישראל. חריגות בניה, או שימוש בחומרים/אביזרים לא תקניים אשר משתמשים בהם בתהליכי שיפוץ בבניה פרטית ללא פיקוח אינם מהווים אישור לביצוע חריגה מתקנים אלו" – מדגיש שניידר.