מהן קבוצות רכישה?

בשנים האחרונות נפתחה אפשרות נוספת בפני המעוניינים לרכוש דירה חדשה והיא באמצעות קבוצות רכישה. קבוצת רכישה היא למעשה אוסף של מספר אנשים (משתנה מקבוצה לקבוצה) פרטיים שמבקשים לרכוש שטח עליו יקימו בניין בו יגורו כל המשתתפים בקבוצה.

אנשים רבים מחליטים לקנות דירה חדשה כמעט מדי יום. עד לפני מספר שנים ניתן היה לרכוש דירה חדשה מקבלנים או יזמים פרטיים, שהציעו דירות למכירה לפי פרוייקטים שכבר קיימים על הנייר, כלומר האדריכלות, התכנון, העיצוב וכד' כבר קיימים וכל שנותר הוא להתחיל בבנייה. בשנים האחרונות נפתחה אפשרות נוספת בפני המעוניינים לרכוש דירה חדשה והיא באמצעות קבוצות רכישה. קבוצת רכישה היא למעשה אוסף של מספר אנשים (משתנה מקבוצה לקבוצה) פרטיים שמבקשים לרכוש שטח עליו יקימו בניין בו יגורו כל המשתתפים בקבוצה. הבנייה של בניין הדירות במקרה זה היא ללא תלות בקבלן. הקבלן ואנשי המקצוע האחרים נבחרים על ידי השותפים בקבוצת הרכישה. הז'אנר של קבוצות הרכישה נולד בעקבות צורך לאור מצב שוק הנדל"ן בארץ. מחירי הדירות נמצאים ברף גבוה מאוד בשנים האחרונות, במיוחד באזור גוש דן, שם ניתן למצוא דירת שני חדרים פשוטה במגדל מגורים בכ-1,000,000 שקלים (המחירים יורדים ככל שמתרחקים מהמרכז צפונה או דרומה, עד לכדי הפרשים של יותר מ-200,000 שקלים). מצב זה הקשה על רבים לקנות דירה חדשה ולפיכך פנו אלו לפתרון יצירתי בדמות קבוצת רכישה שמאפשרת הנחה משמעותית (10%-25%) במחיר הדירה.

 

היתרונות והחסרונות של קבוצות רכישה

כמו לכל הדברים באשר הם, גם לקבוצות רכישה יש יתרונות וחסרונות, יש הצלחות וכשלונות. אחד היתרונות הבולטים ביותר, כאמור הינו ההנחה המשמעותית שמקבלים השותפים בקבוצת הרכישה על מחיר הדירה, במידה והיו רוכשים אותה מקבלן. ההנחה נובעת הן מתוקף היזמות הפרטית והן מתוקף הטבות המס שמהן נהנו עד לשנה זו קבוצות הרכישה. מאז עבר חוק ההסדרים השנה, ההטבה במס גלומה רק במע"מ על הדירה ולא על הבנייה או הקרקע. יתרון נוסף שיש לקבוצת רכישה היא בחירת בעלי המקצוע והשליטה בעיצוב ובתכנון הבניין והדירה. בנוסף לכך, קניית דירה באמצעות קבוצת רכישה מאפשרת לנו הצצה ראשונית על השכנים ונוכל לשאול את עצמנו מבעוד מועד האם נאים השכנים בעינינו.

 

מאחר והשינוי בהטבות המס הוטל רק לאחרונה לא נוכל לראות מהי השפעתו לטווח הארוך מנקודת מבט זו, יחד עם זאת הצלחתן של קבוצות רכישה עד כה מדברת בעד עצמה - בשנת 2008 כמחצית מהפרוייקטים החדשים לדיור בתל אביב נבנו באמצעות קבוצת רכישה. באזור זה במיוחד - תל אביב וגוש דן, ניכרת הצלחתן של קבוצות רכישה שכן הביקוש לדיור באזור זה הוא גבוה אולם ההיצע מועט ואף יקר מאוד, בהשוואה לאזורים אחרים בארץ. לכן, אנשים רבים שהיו מעוניינים לעבור לתל אביב לדירה חדשה התאגדו והקימו קבוצות רכישה. בניגוד לכך ניצבים איזורי הצפון, ירושלים והדרום שם מוצאים פחות פרוייקטים לדיור שהוקמו במסגרת קבוצות רכישה.

 

אולם בל נשכח כי לקבוצות רכישה ישנם גם חסרונות. מאחר ובשלב הראשון מדובר ברכישת קרקע ייתכן שייגבה מכם סכום גבוה רק על הקרקע בלבד, ולכן חשוב לבקש מפרט מדוייק של העלויות עבור הקרקע. בנוסף, ייתכנו עיכובים בירוקרטיים עוד לפני שתחל הבנייה עקב אישורי בנייה שמתעכבים. חסרון נוסף הוא שלא תמיד מכירים את השותפים האחרים ולא ניתן לדעת מהי מידת רצינותם.