מהי הלוואת משכנתא?

אם אינכם יודעים מהי משכנתא, ננסה להסביר זאת במילים פשוטות, מכיוון שכמעט כל מי שחי בישראל וקונה דירה זקוק להלוואה שכזו. עוד על משכנתא בכתבה הבאה.

 

אין כיום במדינת ישראל יותר מדי אנשים שיכולים לרכוש דירה ללא סיוע חיצוני. סיוע זה יכול להיות עזרה מההורים, פתיחת חסכונות ועוד, אך רוב האנשים פשוט פונים אל הבנק ומבקשים הלוואה גדולה לצורך רכישת דירה. הלוואה זו נקראת משכנתא, ובכתבה זו נדון בה. אם אינכם יודעים מהי משכנתא, ננסה להסביר זאת במילים פשוטות, מכיוון שכמעט כל מי שחי בישראל וקונה דירה זקוק להלוואה שכזו. עוד על משכנתא בכתבה הבאה.

 

מי צריך משכנתא?

 

כל מי שרוצה לקנות דירה ואי לו מספיק כסף לשם כך, חייב הלוואת משכנתא. הלוואה זו יכולה להיות הלוואה של מאות אלפי שקלים אך היא גם יכולה להיות הלוואה של מיליונים. את ההלוואה הזו ניתן להחזיר במשך עשרות שנים (עד 30 שנה בדרך כלל), אך חשוב לזכור כי ההלוואה צוברת ריבית כמובן. הבנק הוא המרוויח העיקרי מכיוון שהוא מקבל חזרה הרבה יותר מאשר הוא נותן (בזכות הריבית שרק הולכת וגדלה עם השנים בדרך כלל), אך גם הלווים מרוויחים כי רק בזכות המשכנתא הם מסוגלים לרכוש דירה. אז אם אתם רוצים לרכוש דירה וחסרים לכם כמה מאות אלפי שקלים (או אפילו למעלה ממיליון שקלים), גשו לכמה בנקים ובקשו הצעות להלוואה משכנתא. כמובן שלא כל אחד יכול לקבל הלוואה זו, והבנק בודק לעומק אם הלווה אכן יכול לעמוד בהחזרים. יש להציג לבנק מסמכים רבים - משכורות, חסכונות ולעיתים אף ערבויות. רק אם הבנק יהיה בטוח בסבירות גבוהה מאוד שתוכלו להחזיר לו את ההלוואה הוא ייתן לכם משכנתא.

 

משכנתא - מושגם בסיסיים

 

יש כמה מושגים שכדאי מאוד להכיר בכל הנוגע לתחום המשכנתאות, בין היתר - ריבית, מדד, לוח שפיצר, הלוואה צמודה לריבית או למדד, תקופת החזר, מיחזור משכנתא, מחשבון משכנתא ועוד. כמובן שלא צריך להכיר את כל המושגים הללו על מנת לקבל הלוואה, אך רצוי מאוד לבצע מחקר מוקדם על אודות הנושא בטרם ניגשים לבנק. הריבית היא המושג המרכזי שיש להכיר כאשר לוקחים משכנתא וגם את סוג הריבית (יש כמה סוגים - ריבית קבועה, ריבית צמודה, ריבית משתנה ועוד). הריבית היא למעשה הסכום הנוסף שתשלמו לבנק עבור ההלוואה (מעבר להלוואה עצמה). כדאי לכם לשאוף לכך שהריבית שתשלמו תהיה כמה שיותר נמוכה וניתן לעשות זאת באמצעות סקר שוק מקיף הכולל קבלת הצעות מכמה בנקים. חשוב גם להבין מהו המדד במשק וכיצד הוא משפיע לכם על המשכנתא (בעיקר במקרה של משכנתא הצמודה למדד). חשוב גם להכיר את האפשרות של מיחזור משכנתא (החזרת ההלוואה ולקיחת הלוואה חדשה בתנאים טובים יותר), וישנם מושגים רבים נוספים.

 

לסיכום, עולם המשכנתאות הוא עולם מורכב מאוד ובכתבה זו הזכרנו רק את המושגים הבסיסיים ביותר. לכן, בטרם לוקחים הלוואה, כדאי לחקור מעט על אודות הנושא, להתייעץ עם אנשי מקצוע על מנת לקבל מידע מהימן, ורק אז לגשת לבנק.

 

לפרטים נוספים