מה צפוי בשוק הבתים למכירה ופרויקטים חדשים בשנת 2013?

שנת 2013 היא שנה מיוחדת מכמה סיבות, ראשית מכיוון שהמדובר בשנת בחירות אשר לאחריה יתמנה שר אוצר חדש, שנית בשל ההודעה של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר שהוא עוזב את תפקידו

שנת 2013 היא שנה מיוחדת מכמה סיבות, ראשית מכיוון שהמדובר בשנת בחירות אשר לאחריה יתמנה שר אוצר חדש, שנית בשל ההודעה של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר שהוא עוזב את תפקידו במהלך השנה (ומוקדם מהצפוי) ולבסוף - בשל השינויים המאקרו כלכליים אשר צפויים להתרחש בשנה זו. כל אלה ישפיעו מאוד על שוק הדירות למכירה ועל שוק הפרויקטים החדשים בישראל, אך המומחים חלוקים בשאלה - כיצד תבוא לידי ביטוי ההשפעה הזו. בכתבה זו ננסה לענות על השאלה המסקרנת - מה צפוי בשוק הבתים למכירה והפרויקטים חדשים בשנת 2013?

  

מי זקוק לבתים למכירה או לפרויקטים חדשים?

 

יש כמה אוכלוסיות המחפשות אחר דירות למכירה או פרויקטים חדשים וחשוב שהם ידעו כי בשנת 2013 המחירים כנראה לא צפויים לרדת. ישנם זוגות צעירים או משפחות הרוכשות את הדירה הראשונה שלהם בחיים ועבור אלה המדובר בדירה למגורים. בדרך כלל אוכלוסייה זו תרכוש דירת יד שניה או לעיתים אפילו דירה חדשה בפרויקט חדש. חשוב לציין כי בשנים האחרונות עלו מאוד המחירים של הדירות למכירה, בעיקר באיזורי ביקוש כמו תל אביב, ירושלים ומרכז הארץ. יש גם אוכלוסייה המחפשת אחר דירות להשקעה ויש גם משפרי דיור - משפחות שרוצות לשדרג את רמת החיים שלהן באמצעו מעבר לדירה איכותית וגדולה יותר. אז מה צפוי לאוכלוסיות אלה בשוק הדירות של 2013? על כך הדעות חלוקות. בשל העובדה שבשנה זו התקיימו בחירות ושר האוצר עומד להשתנות, יכול מאוד להיות שיהיו חוקים חדשים, מיסים בתחום הנדל"ן שלא היו קודם או אפילו שינויים משמעותיים במדיניות של בנק ישראל. גם לפרישה של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר צפויה להיות השפעה על שוק הדירות בישראל. וכמובן - למצב הכלכלי בארץ ובעולם יש השפעה מכרעת על גובה הריבית, על המדד, על הערך של השקל ועוד. כל הפרמטרים הללו משפיעים על מחירי הדיור בישראל.

 

 

אז מה צפוי לנו בשנת 2013?

 

כל מי שמחפש דירה למכירה או דירה חדשה בפרויקט חדש, צריך לצאת מוך נקודת הנחה שהמחירים לא צפויים לרדת באופן משמעותי. כך צופים רוב המומחים, אך תמיד יכולות להיות הפתעות. מלחמה עם אירן, מיתון במשק ואירועים נוספים יכולים לשנות את התמונה. אך אם לא יהיו הפתעות מרחיקות לכת, נראה כי מחירי הדירות למכירה ימשיכו לעלות או ישמרו על יציבות מחירים וירידות מחירים חדות לא נראות באופק. כל מי שרוצה לרכוש דירת יד שנייה או דירה חדשה בפרויקט חדש, צריך לקחת זאת בחשבון. הממשלה שתיכנס לאחר הבחירות תהיה כנראה מהצד הימני-כלכלי של המפה הפוליטית וגם את זאת יש לקחת בחשבון. כל הפעולות להורדת מחירי הדירות לא הועילו יותר מדי בשנים האחרונות ומסקרן יהיה לראות אם הפעולות שיבוצעו לאחר בחירות 2013 ישנו את מחירי הדירות בישראל.