מה עדיף - לקנות דירה או לשכור דירה?

אנשים רבים המחפשים אחר דירה מתלבטים האם כדאי להם לרכוש דירה או לשכור דירה. זוהי שאלת השאלות של רבים וההכרעה היא בהחלט קשה. התשובה לשאלה...

אנשים רבים המחפשים אחר דירה מתלבטים האם כדאי להם לרכוש דירה או לשכור דירה. זוהי שאלת השאלות של רבים וההכרעה היא בהחלט קשה. התשובה לשאלה האם לקנות או לשכור דירה היא שנויה מאוד במחלוקת. יש כאלה שטוענים שעדיף מבחינה כלכלית לשכור דירה כל החיים מאשר לרכוש דירה ויש כאלה הגורסים שיש גם שיקולים נוספים כגון ביטחון, יציבות ועוד, וכי עדיף לרכוש דירה על מנת שיהיה לרוכשים נכס משל עצמם. בכתבה זו נדון בסוגיה מורכבת זו. אז אם אתם מתלבטים אם לקנות או לשכור דירה, כתבה זו מיועדת עבורכם.

 

אילו שיקולים קיימים בהחלטה אם לקנות או לשכור?

חשוב להבין כי ישנם שני שיקולים מרכזיים אשר משפיעים על ההחלטה אם לקנות או לשכור דירה. השיקול הראשון (והמרכזי עבור רוב האנשים) הוא השיקול הכלכלי, והשיקול השני הוא השיקול הפסיכולוגי, שגם הוא חשוב מאוד. השיקול המרכזי של רוב האנשים הוא כמובן השיקול הכלכלי. כל אדם עם מחשבה רציונאלית שואל את עצמו מה יעלה לו פחות לאורך השנים - לשלם שכירות כל החיים או לשלם משכנתא לבנק. רוב האנשים לא ממש יודעים כיצד לבצע את החישוב הזה בצורה מדוייקת, ולכן חשוב להיעזר באנשי מקצוע המבינים בתחום (כלכלנים, בנקאים וכו'). חשוב להדגיש כי אין תשובה חד משמעית לשאלה הזו וכי גם כלכלנים בכירים עדיין חלוקים בסוגיה. חלקם טוענים כי יותר משתלם מבחינה כלכלית לגור כל החיים בדירה שכורה מאשר לרכוש דירה, אך ישנם גם אנשי מקצוע הטוענים כי רכישת דירה בתאנים מסויימים היא צעד כלכלי חכם מאוד. לגבי השיקול הפסיכולוגי - כל אחד צריך "לעשות חושבים" עם עצמו. בישראל פחות נהוג לגור בשכירות ארוכת טווח (של יותר מ - 5 שנים), ולכן רבים רואים חשיבות רבה בלהיות בעלי דירות. רבים מרגישים בטוחים יותר בבית השייך להם והם מרגישים שהכסף שהם משלמים לא "נעלם" מכיוון שבסוף התשלומים יישאר להם נכס ביד, שבעתיד גם ניתן יהיה להוריש אותו לילדים. אין זה מקרה שישראל היא מהמדינות בהן שיעור בעלי הבתים הוא מהגבוהים בעולם, זאת בעיקר בשל האפקט הפסיכולוגי של רכישת דירה. 

 

אז כיצד מחליטים?

כל משפחה צריכה להחליט איזה משקל היא מעניקה לשיקול הכלכלי ואיזה משקל לשיקול הפסיכולוגי. יש משפחות שמבצעות חישוב כלכלי טהור ומחליטות רק על פי חישוב זה. יש גם לא מעט משפחות שמכניסות לשקלול את ההיבט הפסיכולוגי. עבור אותן משפחות בעלות על נכס משלהן, עצם העובדה שלא צריך לעבור דירה כל כמה שנים והרגשת הביטחון, שווים יותר מכסף. במקרה של רכישת דירה, יש כמובן חשיבות רבה לתנאי המשכנתא ולנושאים כמו ריבית, סוג ההלוואה, משך תקופת ההחזר ועוד, ובמקרה של שכירת דירה יש חשיבות למחיר השכירות.

 

אין ספק כי הדעות הן חלוקות וכל אחד צריך לבצע החלטה מושכלת בהתאם לצרכים ולשיקולים שלו. הנתונים בכל זאת מראים כי רבים בישראל מעדיפים לרכוש דירות וכי מעטים יותר בוחרים לגור בשכירות במשך כל חייהם.