מה כדאי לבדוק לפני ביצוע הליך תמ''א 38- כמה טיפים שיעזרו לכם

הליך תמ''א 38 מאפשר לכם לשדרג את איכות החיים וליהנות מתוספת בנייה לדירה, מהעלאת ערך הנכס, ומשיפוץ בניין המגורים, בהתאם להסכם הנקבע ביניכם לבין היזם או חברת הבנייה. אם אתם גרים בבניין ישן ללא מעלית וממ''דים, שנבנה או קיבל היתר בנייה לפני הראשון בינואר 1980, סביר להניח כי תוכלו לקבל אישור לפרויקט תמ''א 38.

הליך תמ"א 38 מאפשר לכם לשדרג את איכות החיים וליהנות מתוספת בנייה לדירה, מהעלאת ערך הנכס, ומשיפוץ בניין המגורים, בהתאם להסכם הנקבע ביניכם לבין היזם או חברת הבנייה. אם אתם גרים בבניין ישן ללא מעלית וממ"דים, שנבנה או קיבל היתר בנייה לפני הראשון בינואר 1980, סביר להניח כי תוכלו לקבל אישור לפרויקט תמ"א 38. את הבדיקה ניתן לבצע בקלות באמצעות פנייה למחלקת התכנון וההנדסה בעירייה. כמו כן, כדאי להתחיל בשיחות עם דיירים אחרים בבניין כדי לבדוק ולגבש הסכמה בקרב הדיירים בהתאם לרוב הנדרש לביצוע הפרויקט. לפניכם מספר טיפים חשובים לגבי נושאים שכדאי לבדוק לפני ביצוע הליך תמ"א 38.

 

בדיקת תנאי סף

 

רגע לפני שממהרים לפנות לקבלנים או ליזמים כדאי לבדוק האם הבניין בו אתם גרים עומד בתנאי הסף הנדרשים. בדיקת תנאי סף יכולה להתבצע גם על ידי היזם, לדוגמה בפרויקט תמ"א 38 הרצליה שהסתיים לאחרונה ביצעה חברה יזמית המתמחה בתחום את כל הבדיקות הנדרשות. תנאי הסף לקבלת זכאות ולביצוע פרויקט תמ"א 38 הם: 
גובה הבניין מעל שתי קומות או שטח הבניין מעל 400 מ"ר. בניין המגורים נבנה או קיבל היתר בנייה לפני ינואר 1980. בדיקת מהנדס בניין המוכיחה כי המבנה אינו עומד בתקן 413 לרעידות אדמה. יש לציין כי ניתן להמתין עם הבדיקה עד לבחירת הקבלן כדי לחסוך בעלויות. 

בדיקת רוב נדרש בקרב הדיירים.

 

רוב נדרש לביצוע הפרויקט

 

הרוב הנדרש לביצוע פרויקט תמ"א 38 משתנה בהתאם לסוג ההיתר. לביצוע עבודות חיזוק בפני רעידות אדמה ללא תוספת בנייה נדרש רוב של 51% מבעלי הדירות. לביצוע עבודות חיזוק והרחבת הדירות הקיימות בבניין המגורים נדרש רוב של 60% מבעלי הדירות. לניצול הזכויות בפרויקט תמ"א 38, כלומר עבודות חיזוק, הרחבת דירות קיימות והוספת דירות חדשות נדרש רוב של 2/3 מבעלי הדירות. חברה יזמית המעוניינת ליזום פרויקט תמ"א 38  מנהלת מו"מ רגיש מול הדיירים על מנת לגבש הסכמה, תוך הבנת צרכי כל הדיירים והתאמת התכנית לדרישותיהם הייחודיות.

 

לכן, לפני ביצוע הליך תמ"א 38 עליכם לבדוק האם יש רוב לביצוע התכנית. במידה ויש היענות בקרב בעלי הדירות עליכם להתאגד ומומלץ בשלב זה לקחת עורך דין. חשוב לדעת כי בעלי הדירות יכולים להתאגד ולפנות בעצמם ליזמים אך יש מקרים בהם יזמים וחברות בנייה מחזרים אחרי הדיירים ומציעים להם ליווי מלא לכל אורך שלבי הפרויקט. כך לדוגמה באחד הפרויקטים של תמ"א 38 הרצליה החליט ועד הבניין לכנס אסיפה לשם גיבוש רוב מוחלט לתכנית, בפגישה הציג היזם את התכנית ויתרונותיה וסיפק תשובות מקצועיות ששכנעו את כל הדיירים להצביע בעד המתווה. יש לציין כי רוב של 100% מהדיירים מאפשר לקבל מימון בנקאי ולכן קל יותר למצוא חברות בנייה ויזמים לביצוע הפרויקט.   

 

פנייה לקבלנים או יזמים

 

חשוב לפנות רק לחברה מקצועית ומנוסה בתחום פרויקט תמ"א 38. חברה מקצועית מספקת מענה מקיף לדיירים, ופועלת בשקיפות מלאה, תוך התחשבות בצרכים הייחודיים שלהם. בפרויקט מוצלח של תמ"א 38 הרצליה שהסתיים לאחרונה, בוצעו עבודות מקיפות לחיזוק הבניין נגד רעידות אדמה, וכל הדיירים זכו לתוספת של ממ"ד, מרפסת שמש ומחסנים. הבניין עבר שיפוץ מסיבי הכולל החלפת תשתיות ישנות, הקמת לובי מפואר, הוספת מעלית, פיתוח סביבתי והרחבת הבניין עם דירות חדשות אותן היזם מכר. לכן, חשוב לפנות רק לחברה מנוסה ובעלת מוניטין רב בענף אשר פועלת בשקיפות מלאה מול הדיירים ושומרת על האינטרסים שלהם.