מה יעלה בגורל חוק מימון המשכנתאות?

כעת, כשלפיד פוטר, בחירות 2015 מאחורינו וכיסאו של שר האוצר טרם אויש, נשאלת השאלה: מה יעלה בגורל החוק שמנסה לקדם בצעד נוסף דיור בר השגה לזוגות צעירים?

בנובמבר האחרון, הצליחה חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, לאשר את הצעת חוק מימון המשכנתאות בוועדת השרים לענייני חקיקה. נראה כי החוק עמד לצאת לדרך בקריאה ראשונה, אבל אז החליט שר האוצר לטרוף את הקלפים ולהגיש ערר לממשלה על העברת החוק. כעת, כשלפיד פוטר, בחירות 2015 מאחורינו וכיסאו של שר האוצר טרם אויש, נשאלת השאלה: מה יעלה בגורל החוק שמנסה לקדם בצעד נוסף דיור בר השגה לזוגות צעירים?

לממש את חלום הדירה
חוק מימון המשכנתאות, שנוסח וקודם על ידי חברת הכנסת לוי-אבקסיס ממפלגת ישראל ביתנו, מציע לממן 90% מגובה המשכנתא, עבור זוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה ראשונה, אך אין בידם את ההון ההתחלתי הנדרש לקבלת משכנתא סטנדרטית.

ח"כ לוי-אבקסיס הדגישה את חשיבות הצעת החוק, במתן אפשרות ריאלית לצעירים רבים להגיע לחלום הדירה. כיום, צעירים רבים אשר עובדים ומתפרנסים, הם בעלי יכולת ממשית להחזיר את סכום המשכנתא לטווח ארוך, אך אין בידם את הסכום ההתחלתי שנדרש על מנת לקבל משכנתא מהבנק (כ-30% מערך הדירה). הצעת החוק הנוכחית מאפשרת להם להציג הון התחלתי צנוע יותר, של 10% בלבד מערך הדירה. לפי הצעת החוק, המדינה אמורה להעניק ערבות של 20% מגובה המשכנתא.

האמנם מדובר בחוק מסוכן?
במשרד האוצר התנגדו להצעת החוק. באוצר טוענים כי החוק עלול להביא להעלאה נוספת של מחירי הנדל"ן עקב הביקוש הרב, מה שיחשוף את המדינה לסיכון עצום בהעמדת ערבויות. כמו כן, חוששים באוצר ממשבר גדול נוסח ה"סאב-פריים" – בו משפחות רבות תיקחנה משכנתא גדולה מכפי יכולתן ותהפוכנה לחדלות פירעון.   

לוי-אבקסיס הגיבה במורת רוח לערר שהוגש, וכעת פועלת ביתר שאת להעניק להצעת החוק לגיטימציה ונראות בשיח התקשורתי. לטענתה, באוצר מדירים אוכלוסייה שלמה של זוגות צעירים, ודוחפים אותם לקחת הלוואות בשוק האפור. זאת, בניגוד להבטחה לדאוג ל"מעמד הביניים". 

לבדיקת סכומי החזרים