כניסת יצרן נוסף לענף לוחות הגבס הביאה לירידת מחירים ב- 2010

לאחרונה הכריזה הממונה על ההגבלים עסקיים, רונית קן, על חברה לתעשיות גבס ומוצריו כעל מונופול בשוק. הכרזה זו תאפשר פיקוח ממשלתי על עסקאות כדי לוודא שאין שימוש לרעה במעמדה כמונופול ותתאפשר תחרות ''בריאה'' בשוק לוחות הגבס.

איתי שניידר מנכ"ל חברת דקל – חברה המוציאה בין השאר את "מחירוני דקל" לעלויות בנייה ושיפוצים המשמשים מזה שנים את כל העוסקים בענף הבנייה – אומר, כי כניסת יצרן נוסף בשנת 2010 לענף לוחות הגבס הביא לירידת מחירים של כ – 8% המורגשת אצל הספקים והלקוחות.

 

 

הוא מציין כי לפי מחירוני דקל ניתן לראות את תוצאות התחרות בין יצרני לוחות הגבס, כך לדוגמא מחיר לוח גבס רגיל בסוף שנת 2009 (לפני כניסת היצרן החדש) עמד על סכום של 12.60 שקל למ"ר ובסוף שנת 2010 (לאחר כניסת היצרן החדש) מחיר לוח הגבס ירד בכ – 7% לסכום של 11.70 שקל למ"ר. בחברה אומרים כי הספקים ציינו כי במהלך 2010 הורגש שיפור מבחינתם גם ביכולת השירות בעקבות כניסתו של מתחרה חדש לשוק בתחום. 

 

 

שניידר מדגיש כי גם למשפצי הדירות למגורים, בהם לוחות הגבס משמשים למחיצות פנים ולהנמכת תקרות עם תאורה נסתרת, הגיעה ההוזלה: כך לדוגמה מחיר למחיצת גבס מותקנת בדירה ירד מ – 142 שקל למ"ר בסוף שנת 2009 למחיר של 136 שקל למ"ר בסוף שנת 2010, מה שמשקף ירידה של כ – 4% וזאת בניגוד למגמה של עליית מדד הבנייה בכ – 3.5% בתקופה זו. (המחירים נלקחו ממחירוני דקל המעודכנים ומעלויות חומרי הגבס במחירונים אלו).

 

 

בחברת דקל מדגישים את היתרונות בשיפוץ דירות ע"י מחיצות גבס, בכך שלא נדרש לבצע עליהם שפכטל וטיח כפי שנדרש לבצע על מחיצות בלוקי בטון, מה שמביא לחיסכון בעליות הבנייה במאות אלפי שקלים, כמו כן עבודה עם מחיצות הגבס מאפשרות קיצור לוח זמנים לסיום עבודות השיפוץ. יש לציין כי שיווק לוחות הגבס ע"י יצרן ישראלי נוסף, הביא להוזלה של כ - 10% – 5% בעלויות עבודות שיפוץ המשרדים הכוללות במקרים רבים חלוקה לחדרים ול"מרחב פתוח" עם מחיצות גבס.

 

 

שניידר צופה כי תהיינה הוזלות נוספות במהלך שנת 2011 גם במוצרים הנלווים למחיצות הגבס, כגון: פרופילי התקנה, אביזרי חיזוק לתליית עומסים וכדומה, בשיעור של כ – 5% לפחות.