כיצד תדע את שווי הדירה המבוקשת?

מה קובע את מחיר הדירה? כיצד ניתן לברר את מחיר הדירה? כל התשובות בפנים

כל מי שמחפש לקנות דירה חדשה, שואל את עצמו את שאלת השאלות - כמה כדאי לו לשלם עבור הדירה? ובמילים אחרות - מהו השווי של הדירה המבוקשת? הערכת שווי של דירות היא עניין מסובך, ורוב האנשים לא יודעים כיצד לעשות זאת. ניתן להיעזר בשירותים של שמאי, ניתן להתייעץ עם מתווכים ואפשר תמיד גם לעשות סקר שוק ולברר בכמה נמכרו דירות דומות באיזור. יש לא מעט שיטות אשר יובילו אתכם על המחיר המוערך של הדירה, אך כמובן שאף שיטה איננה מדוייקת במאה אחוז וחשוב לזכור זאת. בסופו של דבר, מצב ההיצע והביקוש בשוק, הוא זה שיקבע לרוב את מחיר הדירה. עוד על נושא חשוב זה בכתבה הבאה.

 

מה קובע את מחיר הדירה?

שוק הנדל"ן הוא אחד מהשווקים היותר מורכבים ויש לא מעט פרמטרים המשפיעים על המחירים של הדירות. האיזור הוא כמובן פרמטר חשוב מאוד (דירה בתל אביב תתומחר באופן שונה ולרוב גבוה יותר מאשר דירה באשקלון למשל), גודל הדירה, מספר החדרים, הקומה, וכמובן מצב ההיצע והביקוש באיזור של הדירה. באיזורי הביקוש המחירים הם "בשמיים" ואילו באיזורים פחות מבוקשים המחירים הם נמוכים יותר. אך מעבר לכל אלה יש גורמים נוספים כגון גובה הריבית במשק, העוצמה של המטבע המקומי, המדד במשק, המצב הכלכלי של ישראל, המצב של שוק המשכנתאות ועוד. כל אלה ישפיעו על מחיר הדירה המבוקשת על ידכם ולכן הערכת שווי של דירות היא עניין כה מסובך. אז מה עושים? כיצד תדעו מהו המחיר המדוייק ביותר של הדירה המיועדת? לשם כך יש לבצע כמה בירורים בצורה יעילה ועם המון סבלנות.

 

שיטות לבירור שווי של דירות

הדרך הטובה ביותר לברר שווי של דירה היא להזמין שמאי שיעריך את שווי הדירה, אך זוהי גם השיטה היקרה ביותר. הערכת שווי של שמאי עולה לא מעט כסף (לרוב מעל אלף שקלים) וחשוב לזכור זאת. ניתן גם להתייעץ עם אנשי נדל"ן העובדים באיזור ובעיקר מתווכים. מתווכים רבים יודעים להעריך בצורה טובה מאוד את השווי של דירות באיזור בו הם פועלים ולכם כדאי להתייעץ עימם. שיטה נוספת היא לעבור על לוחות הדירות (באינטרנט ובעיתונות הכתובה) ולבדוק מהם המחירים המבוקשים לדירות דומות (באותו איזור ובגודל דומה). אין זה אומר שהמחיר המבוקש הוא גם המחיר שהמוכר יקבל, אך תוכלו לקבל הערכה כללית. ניתן גם לבדוק ברשומות את המחירים של דירות דומות שכבר נמכרו. מידע זה הוא זמין לכל אחד והוא יסייע לכם בהערכת שווי דירה דומה שאתם רוצים לקנות. כמובן שהטוב ביותר הוא לשלב בין כל השיטות הללו גם יחד, אם יש לכם תקציב ופנאי לכך.

לסיכום, ההמלצה החד משמעית היא לקנות דירה רק לאחר שביררתם לעומק מהו השווי המוערך שלה. רק כך תדעו איזה מחיר להציע למוכר וחשוב מכך - תשפרו את הסיכויים שלכם לא לשלם יותר מדי עבור הדירה!

לבדיקת נכסים