טיפים לרכישת מזגן

רגע לפני חודשי הקיץ החמים ויש ברצוננו להחליף את המזגן הישן בחדש. עלינו להגיע לחנויות מוכנים עם ידע מינימלי הנדרש לרכישה והתקנה של מזגן על מנת שלא נקלע למצב בו נקבל מוצר שאינו מתאים לצרכים, והמחירים ירקיעו שחקים.

איתי שניידר מנכ"ל חברת דקל העורכת,המכינה והמוציאה לאור מזה שנים את עלויות מחירי המוצרים הנדרשים להחלפה/שיפוץ בבית, נותן מספר עצות ודגשים עליהם כדאי לשים את הדעת לפני קניית המזגן והתקנתו :

 

"תהליך התקנת מזגנים דירתיים מתחיל בשתי החלטות חשובות: סוג המזגן (בד"כ רגיל, מפוצל או מרכזי) ומיקומן של היחידות: הן יחידת המדחס (חיצונית) והן יחידת הקירור הפנימית" – אומר שניידר. התקנת מזגנים עד 3.5 כ"ס נסגרות בדרך כלל בעלות של 800 עד 1,000 שקל, בהתאם לסוג יחידת מיזוג האוויר, עוצמתה ומרכבות ההתקנה. עלות התקנת המזגנים, מוסיף שניידר – עלתה בתקופה האחרונה בכ – 20% עקב המעבר לגז ירוק ע"פ חוק. ככלל מזגן גדול יותר עלות התקנתו גבוהה יותר. כך לדוגמא מזגן מ – 3.5 כ"ס ומעלה עלות התקנתו היא בטווח של 1,500 ל – 1,200 שקל. המחיר עבור התקנת מזגן סטנדרטי, כולל עד 2 מטרים של צנרת לחיבור בין המנוע (החלק החיצוני) והמאייד (החלק הפנימי) וכולל אף את התושבת למנוע.

 

לדברי שניידר, חשוב לדעת מספר דברים עיקריים לפני רכישת המזגן:

 

הספקת החשמל: מזגנים צורכים חשמל רב, ולוח החשמל הדירתי חייב להיות מותאם לכך. פעמים רבות יש להחליף, או להוסיף חלקים בלוח החשמל ולעיתים גם להגדיל את הספקת החשמל לדירה – פעולה שחייבת להיעשות ע"י בעל מקצוע מוסמך לכך ובתיאום עם חברת החשמל. ליד מקום ההתקנה של כל יחידת קירור חייבים להתקין נקודת חשמל מתאימה, אם תוך שימוש בצינורות החשמל הקיימים ואם תוך העברה של קו חיצוני נוסף. עבודה זו חייבת להתבצע ע"י חשמלאי מוסמך. אם צריך להתקין נקודת חשמל חדשה לטובת הזנת המזגן כולל החיבורים הנדרשים ללוח החשמל הדירתי, אזי יש להקציב נקודת כח רגילה ונקודה תלת פאזית שעלותם נעה בין 160 שקל ל – 280 שקל.

 

התקנת יחידת הקירור : במקרה של מזגן עילי רגיל, יחידת הקירור איננה כבדה במיוחד והתקנתה פשוטה יחסית – קדיחת כמה חורים בקיר ותליית היחידה באמצעות ברגים מתאימים. במקרה של מזגן מיני מרכזי ההתקנה קשה הרבה יותר וכרוכה בהנמכת התקרה באמצעות תקרת גבס, בתליית היחידה המרכזית, בהעברת תעלות מיזוג לשאר חלקי הבית תוך בניית מעברים מתאימים ויצירת פתחים מתאימים בקירות, בסגירת כל התקרות והמעברים בעזרת לוחות גבס ולבסוף בהחלקה ובצביעה – עבודה גדולה ומסובכת.

 

התקנת יחידת המדחס : שניידר מסביר כי זו יחידה גדולה וכבדה והתקנתה חייבת להיעשות בהקפדה יתירה. מיקומה של היחידה מוכתב לעיתים קרובות ע"י אילוצי השטח – היכן ניתן ומותר להתקינה, כיצד ניתן להעביר אליה צנרת, כיצד ניתן להגיע למקום ההתקנה, מהם השיקולים האסתטיים הכרוכים בהתקנה וכדומה.  מומלץ שטכנאי המזגנים יתקין את יחידת המדחס במקום מוסתר ומאוורר ונוח לגישה ותחזוקה – מדגיש שניידר. פעמים רבות יש הכרח לתלותה באוויר על מסגרת מתכת מיוחדת. היחידה החיצונית היא גם יחידה רועשת ולכן חייבים לקחת בחשבון את האפקט האקוסטי שלה.

 

העברת הצנרת : שימו לב – בין שתי היחידות, יחידת הקירור ויחידת המדחס, חייבים לעבור לפחות שני צינורות (קר וחם) ושני כבלי חשמל (כח ובקרה). העברתם של צינורות אלה מחייבת תכנון וחשיבה – כיצד להעבירם במסלול הקצר ביותר, שיהיה גם נסתר במידת האפשר וגם נגיש לצורכי תחזוקה בקטעים פתוחים. הצינורות חייבים להיות מוגנים מפני פגיעה וכמובן שבתוך הדירה יש להעבירם בצורה מוסתרת ואסתטית ככל האפשר. העברת הצינורות כרוכה לעיתים קרובו בקדיחת חורים רבים.

 

שניידר מציין כי במידה והמרחק בין המנוע והמאייד (המרחק בין החלק שמחוץ לבית והחלק שבתוך הבית) גדול מ – 2 מ"ר לכן יש צורך בצנרת נוספת. אז כמה עולה מטר צנרת למזגן ? שניידר אומר כי הצנרת עשויה מנחושת. נחושת, כידוע היא דבר יקר. צינור הנחושת מגיע בעוביים שונים בהתאם לעוצמת המזגן, לכן העלות למטר צנרת משתנה ע"פ עוצמת המזגן. מחיר סביר למטר אורך צנרת עבור מזגן עד 1.5 כ"ס הוא בין 70 שקל ל – 90 שקל. מחיר סביר למטר אורך צנרת עבור מזגן עד 3.5 כ"ס הוא בין 80 שקל ל – 100 שקל.

 

צנרת ניקוז : יחידת הקירור יוצרת לחות ואת הנוזלים המצטברים בשל כך יש לנקז. בהתקנת מזגן מיני מזגן מיני מרכזי נהוג לחבר את צינור הניקוז לאחד מצינורות השופכין של הדירה, למשל ניקוז האמבטיה, או המקלחת. בהתקנת מזגן עילי יש להקדיש מחשבה זהירה לנושא זה ולמצוא פתרונות יצירתיים לבעיה.

 

בכל מקרה, חייבים להקפיד על פתרון נכון, איכותי ומאריך ימים לבעיית ניקוז המים, על מנת להימנע מבעיות של רטיבות בעתיד. בכל מזגן צריך צינור ניקוז. כאשר מדובר בקומה גבוהה יש צורך בצינור ניקוז ארוך ואז עלולה להיות תוספת תשלום לפי 7.5 שקל למטר אורך של הצינור.

 

הגנה מפני גנבת המזגן : "לא הייתם רוצים לגלות שיום אחרי התקנת המזגן הוא פשוט נעלם" – אומר שניידר. ישנם שני פתרונות מקובלים : האחד הוא סורגים סביב המזגן והשני הוא בריחים. הן הסורגים והן הבריחים ננעלים בסופו של דבר בעזרת מנעול פשוט. לכן אם לגנב יהיה מאוד חם בבית אז ללא כל היסוס, או בעיה הוא ישבור את המנעול. עדיין עדיף הגנה כלשהי מאשר מזגן ללא אמצעי מיגון כלשהם. אז כמה עולה סוגרים, או בריחים למזגן ? מחיר סביר לשני בריחים + שני מנעולים עבור נעילת הבריחים יהיה בין 150 שקל ל – 200 שקל. מחיר סביר לסורגים + מנעול יהיה בין 200 שקל ל – 300 שקל.

 

והנה מספר טיפים חשובים:

* אל תתפתו להצעה ראשונית זולה. צריך לוודא שהמחיר כולל את כל הנדרש להתקנה ספציפית אצלכם בדירה.

* יש להיזהר מתשלום חריג ועודף עבור "עבודות חריגות" – יש לתמחרם מראש. אפשר להיעזר במחירון דקל הנמצא באתר החברה לשם כך.

* יש לוודא שקבלן המזגנים משתמש בצנרת תקנית וההתקנה בהתאם להוראות היצרן. אל תתביישו לבקש פרטים והסברים.

* יש לוודא שתושבת המזגן עם תו תקן על מנת שלא תחליד ברבות הימים.

* יש לדרוש אחריות !! דרוש אחריות בכתב לחמש שנים על ההתקנה – אחריות על בריחת גז, נזילות מים, או כל בעיה אחרת הקשורה לתושבת,   לצנרת, או לחבורי הצנרת. אל תצפו לאחריות של המתקין עבור השלט, לוח הפיקוד וכדומה. האחריות על כך היא אחריות היצרן.