חוק מע''מ 0% : מדריך הטרמפיסט למשכנתא

כל ישראל ערה ושוקקת, חוק מע''מ 0% הינו אחד הנושאים התוססים על סדר היום. אבל לפני שנתחיל להתפלפל על הסוגיה, אולי כדאי שנבין בכלל מה עומד על הכף.

כל ישראל ערה ושוקקת, חוק מע"מ 0% הינו אחד הנושאים התוססים על סדר היום. אין ספק שמדובר באחד מהדיונים היותר נפיצים ששמענו לאחרונה, עם השלכות מהותיות בין אם יועבר או ייכשל. אבל לפני שנתחיל להתפלפל על הסוגיה, אולי כדאי שנבין בכלל מה עומד על הכף.

החוק הינו יוזמתו של שר האוצר יאיר לפיד, והוא ניצב כחלק מהתוכנית הכלכלית להקלה על מעמד הביניים ויצירת איזון במשק לזוגות צעירים. ההיגיון הפשוט אומר שמע"מ 0%, אשר משמעו קניית דירה ללא תוספת של 18% מע"מ, יאפשר לרכשי הדירות הצעירים הנחה משמעותית במחיר קניית הדירה. רק לשם ההברה, סכום זה במובנים של משכנתא יכול להגיע למספר שנים נוספות של תשלומים!
עם זאת, רוכש הדירה הממוצע עומד עם פה פעור אל מול שלל הנתונים, דיונים וכתבות בעד ונגד החוק. תומכי החוק מצביעים על מגוון ההיצע והאפשרויות שיפתחו לפתע, בעוד גורמים בכירים בעולם הכלכלה טוענים שהתכנית רק תזיק לשוק הדירות, ותעלה את מחירן אשר הינו גבוה גם כך. אז בואו נבחן קצת את הנושא לעומקו.

 

בעד החוק: אני, אשתי והמשכנתא
אין ספק, חוק מע"מ 0% יכול להקל באופן משמעותי על מעמד הביניים בישראל. תחשבו על זה לרגע – 18% הנחה ברכישת דירה! אנחנו לא מדברים בעשרות אלפים, אלא כבר במאות אלפי שקלים או דולרים לדירה! ההפרש הוא כל כך משמעותי ובלתי נתפס. כאשר מתווכחים על משכנתא, לצורך העניין, אחוז אחד יכול להיות משמעותי ולשנות את התמונה דרסטית. אז 18%?
אין ספק, בני זוג אשר רוצים לקנות דירה מצרפים צלע נוספת לחיים – המשכנתא, וחוק המע"מ 0% מציג אפשרות של הקלה משמעותית למעמד הביניים. מומחים מעריכים שמדובר בחיסכון של כ-250,000 ₪, המשתווה ל-4 שנים של פטור ממשכנתא! ללא ספק, מדובר בהקלה משמעותית אשר תחסוך ותייצר הזדמנויות ותנועה במשק הנדל"ן, וגם תאפשר למדינה סוף סוף.

נגד החוק: אני, אשתי ו... רגע... איפה ההנחה?!

הטענות העיקריות של המתנגדים לחוק החדש היא שהוא פשוט מאוד לא רלוונטי. מדוע? מאחר ומחיר הדירות הוא כה גבוה  כי יש יותר ביקוש מהיצע. במילים פשוטים, יש יותר אנשים שרוצים לקנות דירה מאשר קיומן של דירות המוצעות למכירה. במצב זה, אולי חוק המע"מ 0% יוזיל את מחיר הדירות הקיימות, אך בוודאי ולא יפתור את משבר. פתרון אמתי למצב זה הוא בנייה של דירות, הקצאת שטחים לבנייה, וכדומה.

אך לא רק זאת, כי גם התמונה ההפוכה מייצרת בעיתיות – נניח וחוק מע"מ 0% אכן יוריד את מחיר הדירות. מה המצב שייוצר? ביקוש רב, אבל אין מספיק דירות בשוק! אז אותן הדירות יימכרו למרבה במחיר, ולכן תיווצר עלייה במחירי הדירות. במילים אחרות, לא רק שהחוק לא יפתור את הבעיה הקיימת במשק – הוא כנראה אף יחריף אותה.

 

סוגיית חוק מע"מ 0% היא אכן קשה ומורכבת, ולא בטוח שהפתרון הינו לכאן או לכאן. אך דבר אחד בטוח, המצב הקיים של סטטיות במשק הדיור הינו בלתי אפשרי. מי יודע, אולי נמצא פתרון מהותי בקרוב. מה דעתכם?

לבנייה חדשה