התפתחות ענף הבנייה על רקע העשורים האחרונים

לפני אלפי שנים הפתרון הטוב ביותר שמצא האדם לקורת גג היו מערות חצובות בהרים. מאז עברנו כברת דרך כבירה מבחינת התפתחות והתקדמות בתחומים רבים וכיום אנו מסוגלים להעמיד בתים מחומרים רבים ושונים תוך שימוש ויישום טכנולוגיות חדישות.

חומרי בנייה - אז והיום

האדם חיפש לו מקום מגורים מאז ומעולם. לפני אלפי שנים הפתרון הטוב ביותר שמצא האדם לקורת גג היו מערות חצובות בהרים. אלו שימשו לו לבית עד אשר הגיעה התפתחות אבולוציונית שהאירה כמנורה מעל לראשו של האדם, ושה החל ליצור לעצמו בתים מהחומרים שמסביבו. מאז עברנו כברת דרך כבירה מבחינת התפתחות והתקדמות בתחומים רבים וכיום אנו מסוגלים להעמיד בתים מחומרים רבים ושונים תוך שימוש ויישום טכנולוגיות חדישות. גם בפרק זמן קצר יחסית של כארבעים שנה ניתן לראות התפתחות שחלה בתחום הבנייה בארץ. 



בשנות השבעים נכנסו לשוק לבני בנייה עשויות מבטון מזוין שהתאימו לצרכן הישראלי דאז, שהיה רווי מלחמות וחיפש להכניס ביטחון לחייו בכל דרך שהיא. הבנייה בלבנים אלו אפשרה גם הגנה מסיבית יותר וגם בניית מבנה חזק יותר. בנוסף, היא אפשרה לבודד את הבניין הן מחום והן מקור. שיטת בנייה זו עדיין נמצאת בשימוש גם בימים אלו, כארבעים שנים לאחר שהוצגה לראשונה לשוק הבנייה הישראלי. יחד עם זאת, כיום אנו עדים לשימוש בחומרי בנייה רבים כשהדגש הוא גם על חיסכון בעלויות הבנייה וגם על בנייה אקולוגית יותר, כזו שמשאירה טביעת כף רגל קטנה יותר על הסביבה.

  

סגנונות הבנייה השונים לאורך השנים

לא רק חומרי הבנייה השתנו עם השנים, אלא גם סגנונות הבנייה. כיום ניתן למצוא דירה למכירה בסגנונות רבים ובקווי אדריכלות שונים ומגוונים, ולא רק דירה בעיצוב מרובע וקבוע מראש כפי ששרר בתקופה בה המדינה לא הייתה בפריחה כלכלית, עוד לפני שנות השבעים. אולם, עם ההתפתחות הכלכלית שאפיינה את תחילת שנות השבעים והמשיכה הלאה, התפתח גם סגנון הבנייה שהיה עד אז, כאמור, שמרני ומצומצם. רוח בורגנית החלה מנשבת בערי ישראל המתפתחות ונשאה עימה אורח חיים ראוותני ובזבזני שהתקבל בעין יפה. סגנון אדריכלי של עושר וראוותנות החל להתלוות לאורח החיים החדש שהיה כרוך בריבוי אלמנטים, בצבעים, בזוויות שונות ומשונות ועוד.

 

במקום בתי הרכבת ואותם בניינים מרובעים ואפרפרים שהיו כמעט זהים האחד לשני קמו בתי וילות מפוארות, בניינים מעוצבים עם מרפסות פתוחות ואף בנייני משרדים ומבני ציבור מפוארים וגדולים. רוח חדשה זו המשיכה לאפיין את העשורים הבאים לאחר מכן, כאשר ניתן היה לראות את השפעתם של זרמים שונים בתחום האדריכלות על סגנונות הבנייה שנכנסו ויצאו מהאופנה המתחלפת. בשנות האלפיים אנו עדים לערב רב של סגנונות שמתפתחים, משודרגים והולכים עם הזמן ועושים שימוש בחומרי בנייה ירוקים וחדשניים לצד חומרי בנייה מסורתיים.

 

ברחבי הארץ, אך בעיקר בתל אביב ובגוש דן החלו לבנות גורדי שחקים, מלונות פאר והיכלים עצומים. הגודל מהווה מרכיב משמעותי בבנייה המודרנית, וכיום, עשור שלם לתוך שנות האלפיים, ניתן לומר שגם לגובה יש תפקיד מפתח חשוב לא פחות. כיום, יוקרה ועוצמה הן התכונות שאדריכלים שואפים להשיג ממבנים אלו, לצד פשטות וחזרה למקורות שניתן למצוא במספרים בודדים ברחבי הארץ, כדוגמת קוביית המגורים הניידת שמציעה אמנם אפשרות טכנית למגורים אך עדיין ללא אפשרות יישום ממשית לאור היבטים מוסריים וחברתיים.