השקעות נדל''ן אטרקטיביות – לא רק במרכז הארץ

בעוד השקעות נדל''ן בתל אביב והסביבה נחשבות לאטרקטיביות והמשתלמות ביותר בישראל, בפועל המצב מורכב יותר, כאשר שוק הנדל''ן הישראלי מציע למשקיעים בו אפשרויות ואופקי השקעה אטרקטיביים באזורים שונים ומרוחקים בארץ, ולא רק באזור שבין חדרה לגדרה.

תחום הנדל"ן נחשב בישראל לאחד השווקים האטרקטיביים ביותר להשקעה. במדינה בה המחירים רק עולים ועולים, אינספור משקיעים פרטיים ומוסדיים שמים מבטחם בשוק הנדל"ן, בציפייה לתשואה יציבה וגבוהה יחסית במהלך עשרות השנים הבאות.

באזור מרכז הארץ ניתן למצוא כמובן את הנכסים היקרים והיוקרתיים ביותר, כאשר מחירי הדירות בתל אביב, למשל, כמו גם מחירי שכירויות, רק מטפסים מזה שנים רבות.

 

בעוד השקעות נדל"ן בתל אביב והסביבה נחשבות לאטרקטיביות והמשתלמות ביותר בישראל, בפועל המצב מורכב יותר, כאשר שוק הנדל"ן הישראלי מציע למשקיעים בו אפשרויות ואופקי השקעה אטרקטיביים באזורים שונים ומרוחקים בארץ, ולא רק באזור שבין חדרה לגדרה.

למרות הסטיגמה השולטת בתודעתם של משקיעים ושחקנים נוספים רבים בעולם הנדל"ן, נכסים בתל אביב ומרכז הארץ הם ממש לא השקעות הנדל"ן המשתלמות היחידות בישראל.

 

מתרכזים בגובה התשואה ולא בגובה הרווח – כלל בסיסי בהשקעות נדל"ן

על מנת להסביר למשקיעי נדל"ן מתחילים, כמו גם כל אחד ואחת המתעניינים בתחום אך אינם משקיעים מנוסים, מדוע אזורים רבים בישראל מלבד למרכז הינם אטרקטיביים להשקעות נדל"ן, כדאי להסביר את אחד הכללים הבסיסיים וההכרחיים ביותר בעולם הנדל"ן – חשיבותה של התשואה על פני מדדים אחרים.

 

המחירים הגבוהים, ובעקבותיהם הרווחים הגבוהים המתקבלים מנכסים בתל אביב ומרכז הארץ, מסנוורים אנשים רבים וגורמים להם לחשוב, בטעות, כי רווחים מיידיים גבוהים הופכים את ההשקעות במרכז הארץ למשתלמות והכדאיות ביותר. בפועל, המדד אותו יש לבחון, הוא גובה התשואה כמובן, ולא גובה הרווח.

מדד התשואה מתחשב בגובה ההשקעה הראשוני, ובעצם מצביע על קצב החזרת ההשקעה בנכס. לכן, לדוגמה, דירה אשר ההכנסה החודשית מהשכרתה היא 10,000 ₪, אך עלתה לנו שלושה מיליון שקלים, תחשב להשקעה אטרקטיבית פחות מאשר דירה אשר ההכנסה החודשית מהשכרתה עומדת על 3,000 ₪ בלבד, אך עלתה לנו רק שש מאות אלף ₪. התשואה על ההשקעה בדירה הראשונה נמוכה מהתשואה על ההשקעה בדירה השנייה (ההכנסה החודשית לחלק למחיר הנכס), ולכן ההשקעה תחזיר עצמה מהר יותר, ותתחיל לצבור עבורנו רווח כאשר ההכנסה מהדירה הראשונה עדיין לא תחזיר את מלוא הסכום שהושקע.

 

 

עפולה, קריית שמונה ובאר שבע – תשואות גבוהות לא רק במרכז

במקומות רבים בישראל, המרוחקים יחסית מתל אביב, ירושלים ומרכז הארץ, ניתן למצוא תשואות גבוהות יחסית עבור נכסי נדל"ן רבים. במהלך השנים האחרונות התקבלו תשואות נאות ביותר מדירות ביישובים הנמצאים בפריפריה דוגמת קריית שמונה ובית שאן, כמו גם עפולה, באר שבע ועוד.

הסיבות לתשואות הגבוהות יחסית המתקבלות גם באזורים פריפריאליים הן רבות ושונות, וגם במקרה הזה כמובן שקיימת רמה מסוימת של אי ודאות, כמו במרבית השקעות הנדל"ן. אך הנקודה היא כי אזורי מרכז הארץ, ובפרט תל אביב, אינם האזורים היחידים בהם כדאי לבדוק בנוגע להשקעות נדל"ן פוטנציאליות. תשואות גבוהות עשויות להתקבל גם באזורים שונים בצפון ובדרום הארץ, המכילים עולם שלם ההולך וגדל במהירות של הזדמנויות אטרקטיביות להשקעות נדל"ן.