השפעת ראש רשות על מחירי הדיור המקומי

לראשי רשויות בישראל יש השפעה רבה על הנעשה ברשות שלהם אך דווקא בתחום של מחירי הדיור, לא הכל תלוי רק בהם.

כולם מדברים על מחירי הנדל'ן אשר עלו מאוד בשנים האחרונות, אך לא כולם יודעים כיצד לעצור את עליות המחירים הללו. האם הממשלה היא האחראית הבלעדית למחירי הדיור, או שמא גם לראש הרשות המקומית יש השפעה כלשהי? נושא זה הוא שנוי במחלוקת והדעות הן חלוקות. רבים טוענים כי לראש הרשות המקומית אין כמעט השפעה על מחירי הדיור, אך מנגד, יש כאלה הטוענים כי פעולות מסויימות אותן רשאי לבצע ראש הרשות, יכולות להשפיע על המחירים ואף להוריד אותם בצורה משמעותית. אז מהי ההשפעה של ראש רשות על מחירי הדיור המקומי? על כך בכתבה הבאה.

 

האם ראש הרשות יכול להשפיע על מחירי הדיור?

מהי ההשפעה של ראש רשות מקומית על מחירי הדיור ברשות שלו? האם בכלל יש לו השפעה או שהכל תלוי במדיניות הכלכלית של הממשלה? הדעות בנושא זה חלוקות מכיוון שעל מנת לתכנן ולבנות כבישים, מחלפים ולעיתים אף פרוייקטי נדל'ן גדולים, יש צורך באישורי ממשלה, אך מצד שני גם לרשות יש השפעה, במיוחד בכל הקשור להליך הבירוקרטי. חשוב לציין כי יש מקומות בהם הקרקע היא פרטית ואז לרשות יש פחות השפעה, אך בכל הקשור למתן היתרי בניה, אישורים וכו', לרשות יש בהחלט השפעה, ובאמצעות חלוקה נבונה ויעילה של היתרי הבניה והאישורים הרלוונטיים, יכול ראש הרשות להשפיע על ההיצע והביקוש בעיר (וכך גם להשפיע על המחירים). אז מה יכול לעשות ראש הרשות על מנת לגרום לכך שיהיו יותר דירות בעיר (ואולי כך גם לגרום להורדת המחירים)? רבים טוענים שעידוד הבנייה ברשות המקומית, מתן תמריצים לתכנון פרוייקטים חדשים והקלה של כל ההליך הבירוקרטי יתרמו לכך, אך חשוב לזכור כי רוב הסמכויות בנוגע למדיניות הכלכלית נמצאות אצל המדינה (משרד האוצר, אגף התקציבים וכו').

 

עוד כמה נקודות חשובות

חשוב להדגיש כמובן גם כי יש הבדלים בין רשויות שונות. אין דין העיר תל אביב כדין העיר שדרות. יש ערים שהן עשירות יותר ושיש להן תקציבים גבוהים יותר, וזה יכול להשפיע על סדר העדיפויות. יש גם ערים שהן צפופות יותר (כמו תל אביב, ירושלים או רמת גן למשל), ויש ערים בהן יש שטחים רבים שעדיין לא בנו בהם. השטח הפנוי והמדיניות הכלכלית של המדינה הם לא בשליטת הרשות ולכן לא תמיד ראש הרשות יכול להשפיע, אך בכל הקשור להליך הבירוקרטי ולקבלת החלטות בנוגע לפרוייקטים ספציפיים, ראש הרשות יכול בהחלט לומר את דברו וכך להשפיע על מחירי הדיור ברשות שלו. נקודה חשובה נוספת היא המפלגה אליה משתייך ראש הרשות והמדיניות הכלכלית שלה. ראש רשות שמגיע ממרץ ינהג לרוב שונה מאשר ראש רשות מטעם הליכוד למשל.

לסיכום, לראשי רשויות בישראל יש השפעה רבה על הנעשה ברשות שלהם אך דווקא בתחום של מחירי הדיור, לא הכל תלוי רק בהם. מחירי הדיור בישראל תלויים באין ספור גורמים (שער הריבית, המדד במשק, שוק המשכנתאות, ההיצע והביקוש ועוד), ולרוב הגורמים הללו אחראית המדינה. עם זאת, לראש הרשות יש יכולת בכל זאת להשפיע במידה מסויימת, הן באמצעות הקלה על הליכים בירוקרטיים והן באמצעות קבלת החלטות המקדמות את פיתוח הבנייה ברשות.

 

נדל'ן קום