השבחת נכסי נדל''ן לפי תמ''א 38

תכנית מתאר ארצית 38, הידועה בעיקר בשמה המקוצר, תמא 38, היא תכנית אשר הגתה המדינה בכדי לאפשר לתושביה לבצע פעולות חיזוק למבנים שברשותם, אשר קיימת סבירות כי לא יעמדו בפני נזקיה הפוטנציאליים של רעידת אדמה אפשרית במדינתנו.

על פי עקרונות התכנית, מבנים אשר הוקמו לפני שנת 1975, עת כניסתו של תקן ישראלי לבנייה 413, המגדיר עבור האדריכלים כיצד יש לנהוג בכדי להקים מבנים כשהם חסינים מפני נזקי רעידת אדמה, יהיו זכאים להטבות שונות הבאות לידי ביטוי בהענקת היתרי בנייה וזכויות בנייה שונים בכדי להקל על מימון הפרויקט.

 

העברת זכויות בנייה אל הקבלן

אחת האפשרויות העומדות בפני הדיירים המבקשים לבצע חיזוק למבנים שברשותם במסגרת תמא 38, היא האפשרות להקים קומה נוספת על גבי המבנה שברשותם. על פי תמא 38, יוכלו הדיירים לממש זכות זו, או לחילופין, להעבירה אל קבלן או חברת ניהול אשר תבצע בעבורם את פעולות החיזוק הנדרשות. בעת העברת הזכויות, יש לנהל משא ומתן עם הקבלן בתמורה להעברת הזכויות, אותו רצוי לבצע באמצעות עורך דין תמ"א 38, הבקיא והמנוסה בתחום בכדי להגיע לתוצאות מיטביות. משא ומתן זה, יוביל בסופו של דבר למימון פרויקט תמ"3 38 לחיזוק מבנים, אך במקביל, יוכל עורך דין תמ"א 38 להביא לכדי ביצוע שיפות למבנה עצמו, ואף להשביח את ערכן של הדירות במבנה על ידי הקבלן.

 

זכויות הבנייה המועברות אל קבלן הבנייה שוות כסף רב, ובעיקר כאשר מדובר על פרויקט תמ"א 38 המתנהל באזור המרכז. מסיבה זו, יוכל עורך הדין לנהל משא ומתן נוקשה עם הקבלן אשר יזכה ליהנות מהזכויות, ולהקים מספר דירות על גג המבנה אותן ימכור ומהן ירוויח את כספו. פעולות השיפוץ אותן יבצע הקבלן כוללות שיפוץ של המבנה עצמו, כאן יבצע שיפוצים בחדר המדרגות, יתקין מעליות במבנים בהם לא קיימת כזו, ולבסוף אף ידאג לשיפור מראה סביבת המבנה.

 

על בסיס ההיתרים להם זכאים הדיירים במסגרת תמ"א 38, יבצע הקבלן שיפוצים גם בדירות עצמן, שיפוצים אלו יכללו כאשר ניתן הרחבה של הדירות, הוספת חדרים, שיפוץ ושיפור מראה הדירה, ובכך למעשה, ירוויחו הדיירים גם מהאפשרות ליהנות ממבנה מחוזק ועמיד בפני רעידות אדמה, גם מסביבת מחייה יפה ואיכותית יותר, וגם מהשבחת ערכן של הדירות שברשותן באופן משמעותי, לנוכח המראה החדש של הבניין ולנוכח מספר החדרים שהתווספו בהן.