השבחת הנכס על ידי טכנולוגיות מתקדמות

אם הנכם בעלי בית או נכס נדל''ן כלשהו, הרי שבכל הליכי הבנייה והתכנון רצוי להשקיע שיקולים של נוחות, טעם ומגבלות תקציב, ולצידם להוסיף שיקולים הקשורים בשימור ערך הנכס ואף השבחת הנכס, כך שערכו העתידי יוסיף לעלות.

אם הנכם בעלי בית או נכס נדל"ן כלשהו, הרי שבכל הליכי הבנייה והתכנון רצוי להשקיע שיקולים של נוחות, טעם ומגבלות תקציב, ולצידם להוסיף שיקולים הקשורים בשימור ערך הנכס ואף השבחת הנכס, כך שערכו העתידי יוסיף לעלות. שיקולים הקשורים בהשבחת הנכס מצריכים ראייה לטווח רחוק, אולם הם משתלמים פעמיים - פעם אחת לדיירי הנכס בהווה, הנהנים משלל האפשרויות והתוספות שהנכס מעמיד לרשותם, ופעם שניה, במקרה של צורך במכירה עתידית - שאז עשוי הנכס להפוך למניב ורווחי. כדאי לקחת בחשבון שנכס שעבר השבחה נושא רווח גבוה יותר לבעליו גם במקרה שישמש למטרות השכרה. אחת הדרכים החכמות והיעילות להשבחת הנכס, תוך חשיבה ארוכת טווח וישימה, הינה התקנה של טכנולוגיות מתקדמות ההופכות את הנכס ל"בית חכם".

 

מהו בית חכם?

"בית חכם" (בלועזית Home automation) הינו כינוי לבית שבו מותקנות מערכות טכנולוגיות מתקדמות וייחודיות, המאפשרות שליטה מרחוק על כלל המכשור החשמלי והאמצעים הטכנולוגיים השונים בבית. מי שבביתו מותקנת מערכת "בית חכם", יכול, למשל, לצאת מן הבית ו"להורות" בלחיצת כפתור על סדרת הפעולות הבאות: סגירת התריסים החשמליים בכל החדרים, כיבוי אורות, מזגנים ומכשירי חשמל אחרים, הפעלת האזעקה הביתית וכו'. השורות הבאות יכלו להיחשב עד לפני מספר לא רב של שנים למדע בדיוני, אך כיום ניתן לשלוט מרחוק ובאמצעים פשוטים וקלים על כל המכשירים הביתיים, ולוודא למשל שדוד החשמל מחמם עבורכם מים כך שתוכלו להתקלח במים חמים מייד עם שובכם מחופשה בחרמון או שתאורת החוץ מופעלת דקה לפני שובכם הביתה, מבלי שתצטרכו לגשש דרככם באפילה ולחפש את מתג האור בחושך.

 

אילו טכנולוגיות מתקדמות ניתן לשלב בבית?

מערכות "הבית החכם" עשויות להיות מורכבות משלל אמצעי שליטה ובקרה, המקנים לדיירים נוחות תפעולית, חסכון באנרגיה, מיגון ואבטחה, התרעה מפני תקלות וכמובן שקט נפשי. המערכות מורכבות בבית בהתאמה אישית, ומאפשרות שליטה בתאורת הבית והחוץ, נעילת דלתות, תריסים חשמליים, וילונות חשמליים, מערכות חימום פנים דירתי ותת רצפתי, דוד חשמל, וילונות חשמליים, מיגון ואזעקה, מצלמות וידאו ומערכות שמע ועוד. החידושים בתחום מתפתחים כל העת, וכך למשל, ניתן היום להתקין מנעולי רב בריח המחוברים למערכת הבית החכם ומאפשרים כניסה על פי נתונים ביומטריים (טביעת אצבע, למשל) או הקשת מספרים, וכן מעקב בזמן אמת או בדיעבד אחר זמני הכניסה והיציאה של באי הבית. הדבר נוח במיוחד, למשל, לבעלי נכסים משרדיים או עסקיים. השליטה במערכות אלו נעשית באמצעות שלטים ייעודיים או בעזרת מכשירי הטלפון הניידים החכמים, וכן אייפד או אייפוד.

 

חשיבותן של מערכות מתקדמות לאבטחה ולבטחון אישי

מערכות מיגון ואזעקה הינן מן הטכנולוגיות השימושיות והנפוצות ביותר כיום, והן מקנות לדיירי הבית מידה גבוהה של שקט נפשי ובטחון אישי מפני פריצות, גניבות וחדירות לבית ולחצר בשעות היום והלילה. מערכות האזעקה מקבלות מידע מחיישנים או מצלמות הפרושים בנכס ומתריעים על חדירה אל הבית או נכס באמצעות אזעקה קולית, הודעה לבעלי הנכס ולעתים גם קריאה לחברת השמירה המופקדת על התפעול השוטף של המערכת. מערכות מיגון אלו תורמות להשבחת ערך הנכס גם במובן נוסף - הן משמשות כגלאי עשן ואש, דליפת גז, הצפת מים ותקלות חמורות אחרות, העשויות בלעדי הגלאים להוביל חלילה לאסון ונזק לרכוש.

 

המאמר בחסות המרכז הישראלי למיגון – מערכות אזעקה ורב בריח